ההסלמה הכלל-זירתית שהגיעה לשיאה בשבוע שעבר הביאה לכוננות מוגברת בצה"ל הן בצפון והן בדרום, ערב חג הפסח, והלוחמים מספרים על דריכות שנמשכת גם הבוקר (שני) ביתר שאת. רב-סרן מ', מפקד פלוגת שריון מגדוד 9 בחטיבה 401 שמוצבת בחטיבה הדרומית בעזה, סיפר בריאיון לאולפן ynet על ליל הסדר הייחודי שעבר יחד עם לוחמיו ואמר כי הם העבירו אותו בבטן הטנק. "בילינו את ליל הסדר ואת חג הפסח בטנק. אני והצוות שלי קראנו את ההגדה בפנים, והיינו מוכנים לכל אירוע", הוא אומר.
"אנחנו מנסים לשלב, אבל בעיקר בעיקר מוכנים למשימת ההגנה המרכזית שתאפשר לתושבים לחגוג את החג. אני חושב שעמדנו בזה בצורה טובה, איפה שהיה צריך לפעול - פעלנו", המשיך רס"ן מ', "בתקופה האחרונה אנחנו חווים את הסיטואציה המבצעית בצורה מוגברת. הצוותים פרוסים, נמצאים בטנקים, במוכנות תמידית להגיב לכל אירוע. זה לא קשה, בסוף כשאתה נמצא בטנק, בעמדה ואתה מסתכל בחזית, אתה רואה את חמאס וזה נותן לך תחושת סיפוק".
3 צפייה בגלריה
 "קראנו את ההגדה בבטן הטנק"
 "קראנו את ההגדה בבטן הטנק"
"קראנו את ההגדה בבטן הטנק"
(צילום: AFP)
3 צפייה בגלריה
תיעוד היירוטים של כיפת ברזל בשמי עוטף עזה
תיעוד היירוטים של כיפת ברזל בשמי עוטף עזה
"ערוכים תמיד". תיעוד היירוטים של כיפת ברזל בשמי עוטף עזה
(צילום: רויטרס)
הוא שיתף גם בתחושת הדאגה שחווים מכריו מהבית, ובעיקר הקרובים ביותר אליו: "אמא שלי כל הזמן שואלת אותי 'הכול בסדר?'. דואגים לנו, ואנחנו בסדר גמור. משימתנו: הגנה בגזרה, אנחנו עומדים בה בצורה טובה וההורים שלנו גאים בנו והחברים שלנו גאים בנו ויודעים שיש על מי לסמוך".
לא רחוק ממפקד הפלוגה מ' מוצב סגן אלוף אלעד צינמון, מפקד גדוד 947 בהגנה אווירית. לדבריו, מערך ההגנה האווירית ערוך במשך כל ימות השנה בדרום, בצפון "ובכל מקום שיידרש". "אני יכול לומר שהימים אחרונים או השבוע-שבועיים האחרונים היו מתוחים במיוחד לנוכח המצב שכולנו מכירים. אנחנו עושים את מה שאנחנו עושים בשגרה פשוט בהיערכות ודריכות גבוהות קצת יותר".
3 צפייה בגלריה
חנן בן ארי מודיע על קיום הופעתו בדרום
חנן בן ארי מודיע על קיום הופעתו בדרום
ההופעה של חנן בן ארי לבסוף בוטלה. "צריך לפעול בהתאם להערכות מצב"
(צילום: AFP, מתוך אינסטגרם)
הרבה מאוד חיילים בסדיר ובקבע, גם אנשי מילואים, שהיו אמורים להגיע הביתה, לא הגיעו. איך זה מבחינתך? "אפשר לומר שכל אחד מחזיק משפחה בעורף. אנחנו משתדלים לווסת את הכוח ככה שכל אחד יהיה בחגים, בתקופה הזאת גם עם משפחתו, גם חיילי החובה, גם אנשי הקבע וכמובן אנשי המילואים. אבל מי שנדרש לעשות את הכוננות גם בערב החג, כמו בשבת, עושה את זה בגאווה גדולה מאוד, כי אנחנו מבינים שזה חלק מהמשימה. זה כדי שכל עם ישראל יוכל לעשות את החג בשקט, אז זה משרת מטרה נעלה".
הוא התייחס גם לביטול האירועים ההמוניים שתוכננו בעוטף עזה ובשדרות, דוגמת הופעתו של הזמר חנן בן ארי שהייתה אמורה להתקיים אמש בשדרות, ואמר כי "כיפת ברזל היא מענה חד, אבל אנחנו יודעים שגם האזרחים מבינים את חלקם בימים כאלה, צריכים להישמע להוראות פיקוד העורף, צריכים להישאר במרחבים מוגנים רק כשהמצב דורש. כרגע אנחנו נמצאים ברגיעה ובימים שאין בהם הנחיות מיוחדות, אבל לפרקים מערכת הביטחון ופיקוד העורף מקיימים הערכות מצב. צריך לפעול בהתאם".