משרד התחבורה של דרום קוריאה חשף בסוף השבוע כי שתי הקופסאות השחורות שבהן אמורים היו להישמר הרישומים וההקלטות מתא הטייס במטוס של Jeju Air שהתרסק בסוף החודש שעבר חדלו להקליט ארבע דקות לפני ההתרסקות, וזאת מסיבה שאינה ידועה. בכך איבדו החוקרים אמצעי קריטי לפיענוח הסיבות לאסון.
התרסקות המטוס בסוף החודש שעבר
5 צפייה בגלריה


ההבזק שתועד באוויר וכדור האש שאליו הפך המטוס אחרי ההתרסקות
(צילום: AFP PHOTO / SOUTH KOREAN NATIONAL FIRE AGENCY)
מטוס הבואינג 737-800 התרסק בטיסה מתאילנד לעיר מואן שבדרום קוריאה ב-29 בדצמבר. 179 נוסעים ואנשי צוות נהרגו באסון, ושני בני אדם – דייל ודיילת – שרדו באורח נס. בתיעוד מחריד מרגע האסון נראה המטוס מתנגש בקיר והופך לכדור אש. זה היה אסון התעופה הקטלני ביותר אי פעם על אדמת דרום קוריאה.
בהודעה שפרסם אתמול משרד התחבורה נמסר כי שתי הקופסאות השחורות לא הקליטו דבר בארבע הדקות שקדמו להתנגשות של המטוס בקיר בקצה מסלול הנחיתה. שבועיים אחרי האסון חוקרים מדרום קוריאה ומארה"ב עדיין מנסים להבין מה גרם לו, והקופסאות השחורות סומנו כאמצעי קריטי להגיע לתשובה. הגורמים המרכזיים שסומנו עד כה כאלה שהובילו לאסון הן פגיעת ציפור במנוע, תקלה בכן הנחיתה והקיר שהוצב בקצה המסלול.
בשעות שאחרי ההתרסקות פורסם תיעוד שבו נראה הבזק של אש יוצא מכיוון הכנף הימנית של המטוס בעודו באוויר, וההשערה הרווחת היא כי הוא נגרם מפגיעת ציפור. הטייס עצמו דיווח על פגיעת ציפור, ואז נאלץ לבטל ניסיון נחיתה אחד – ובשני המטוס פגע בקיר אחרי שכן הנחיתה שלו לא נפתח. ראש צוות החקירה סאונג-יאול אמר בשבוע שעבר לכתבים כי נוצות אכן נמצאו באחד ממנועי המטוס שחולצו מזירת ההתרסקות, אך הוא הוסיף כי פגיעת ציפור כשלעצמה אינה גורמת לכשל מנועי מיידי.
5 צפייה בגלריה


באזור הכינוס לקרובי הנספים בנמל התעופה, שעות אחרי ההתרסקות. "פגיעת ציפור כשלעצמה לא גורמת לכשל מיידי במנוע"
(צילום: REUTERS/Kim Hong-Ji)
5 צפייה בגלריה


שר התחבורה הגיש את התפטרותו: "חש אחריות כבדה כשר האחראי על הבטיחות באוויר". שרידי המטוס
(צילום: YONHAP / AFP)
5 צפייה בגלריה


על מנכ"ל חברת התעופה נאסר לצאת מדרום קוריאה. זנב המטוס והלהבות במואן
(Yonhap News Agency)
משרד התחבורה מסר כי לפי שעה לא ברור מדוע הפסיקו הקופסאות השחורות לתעד את המתחולל במטוס. סים ג'אי-דונג, לשעבר חוקר תאונות במשרד, אמר לסוכנות הידיעות רויטרס כי העובדה שהקופסאות לא הקליטו את דקות הטיסה האחרונות מפתיעה, והיא עשויה להעיד שכל מערכת החשמל, כולל מערכת הגיבוי, קרסה – אירוע נדיר.
בימים האחרונים פשטו הרשויות על משרדי נמל התעופה במואן שבו התרחש האסון, והן גם אסרו על מנכ"ל חברת התעופה Jeju Air לצאת מהמדינה. הפרלמנט של דרום קוריאה הקים צוות חקירה משותף, ושר התחבורה פארק סאנג-וו הגיש את התפטרותו. "כשר האחראי על הבטיחות באוויר יש לי תחושה כבדה של אחריות בכל הקשור לטרגדיה הזו", אמר.