1 צפייה בגלריה
איציק סעידיאן
איציק סעידיאן
"חוק סעידיאן" יעלה על שולחן הממשלה. איציק סעידיאן
הצעת חוק שתעלה היום (ראשון) על שולחן הממשלה מבקשת לסיים את הסחבת המקוממת בטיפול בהלומי הקרב - סחבת שהובילה לטרגדיית איציק סעידיאן שהצית את עצמו ועדיין נלחם על חייו.
הצעת החוק היא מבחן לממשלה שכן יזם אותה ח"כ אופיר סופר (הציונות הדתית) מהאופוזיציה. בשל ההערכה כי הקואליציה תתנגד אוטומטית פונה אחיו של סעידיאן לשרים ולח"כים: "תתעלו מעל הפוליטיקה בשביל הגיבורים שנלחמו עבורנו, וכדי שלא יהיו יותר מקרי איציק סעידיאן".


ח"כ סופר הוא בעצמו נפגע פוסט-טראומה מהקרב בקבר יוסף. לפי הצעת החוק שלו אחוזי הנכות של הלומי הקרב ייקבעו בתוך שנה לכל היותר מיום פנייתם - וייקבעו לצמיתות. הטיפול בהלומי הקרב הוא כיום מסורבל ונסחב. לוחם המבקש להכיר בו נאלץ לעיתים לחכות שנים עד להחלטה בעניינו. במהלכן הוא מקבל טיפול חלקי בלבד, אם בכלל.
היעדר הטיפול גורם לכך שנפגעי הפוסט-טראומה נותרים שקועים במצוקתם, וחייהם של רבים נהרסים. למצוקה הזו מתלווה התסכול העצום בגין הסחבת. איציק סעידיאן לא עמד בהשפלה הממושכת. סעידיאן, היום בן 26, היה לוחם בגולני במבצע צוק איתן בעזה ולקה בפוסט-טראומה. בשנים האחרונות התחנן בפני משרד הביטחון להכיר בו כנפגע, אבל ההחלטה בוששה מלהגיע.
בערב יום הזיכרון האחרון הוא הצית את עצמו במחאה מול משרדי אגף השיקום של משרד הביטחון וזיעזע את המדינה. הוא נכווה אנושות ועדיין נלחם על חייו בבית החולים.
משפחתו של סעידיאן נרתמה לסייע בשינוי המצב. אחיו אבי סיפר: "בחצי שנה האחרונה אני פוגש הלומי קרב רבים שמגיעים לבית החולים. כולם מספרים את אותו הסיפור, אותו הדבר שקרה לאחי. במשך שנים מבקשים מהם להוכיח בכל פעם מחדש שהם נפגעו בקרב שבו לחמו עבורנו. ואז הם פשוט מוותרים או מגיעים למקרי קיצון כמו במקרה של אחי. סיפרתי לאחי על החוק הקרוי על שמו והוא התרגש עד דמעות ולחש 'תודה'. אני מבקש מכל שרי המשלה וחברי הכנסת להתעלות מעל פוליטיקה קטנה ולהעביר את החוק".
אבי הוסיף בשיחה עם אולפן ynet: "דיברנו עם כל השרים, אני מקווה שכולם יתמכו בדבר הזה כי אנחנו חייבים לאיציק, כל אזרח במדינה חייב לו. המודעות לפוסט טראומה עלתה גם בחברה ובכל מקום, גם לדור העתיד שלנו, אם בעתיד חס ושלום יהיו חיילים שיעברו את זה, תהיה יותר מודעות וידברו איתם בצורה שונה, ויבינו שהפציעה שלהם קשה מאוד".
אבי גם עדכן על מצבו של איציק: "הוא עדיין חלש, עבר לפני יומיים ניתוח מאוד קשה של 10 שעות והוא עדיין קצת חלש. יש לו זיהום כל פעם מחדש והוא עדיין בסכנת חיים ממשית. יש מקרים שאני פה בלילה לא עוזב אותו, אני גר לידו ולא עוזב אותו. יש עוד הרבה עבודה והרבה עליות וירידות חדות שבעזרת השם נעבור אותן".
ח"כ סופר אמר: "המציאות שבה לוחמים נפגעי פוסט-טראומה ששבו מהקרב צריכים להיאבק במשך שנים על מנת לקבל הכרה וקביעת אחוזי נכות קבועים היא בלתי נסבלת, מקשה מאוד על שיקומם ופוגעת במשפחותיהם".