שמימה בגום, שאיבדה את האזרחות הבריטית שלה אחרי שברחה לסוריה כדי להתחתן עם איש דאעש, הפסידה היום (ד') במאבק המשפטי לביטול ההחלטה. משמעות הפסיקה של השופט רוברט ג'יי היא שבגום בת ה-23, ששוהה כיום במחנה פליטים בסוריה, לא תוכל לשוב לבריטניה. השופט ציין כי למרות שחלק מהטעיונים שהשמיעה בגום ראויים, ההחלטה הסופית היא של הממשלה.
בתחילת 2015, כשדאעש היה בשיא כוחו, עזבה בגום בת ה-15 את ביתה במזרח לונדון עם שתי חברות - כדי להצטרף לדאעש בסוריה. באותה תקופה הצליחו אנשי הארגון הג'יהאדיסטי לפתות ברשת צעירים מרחבי העולם להגיע לשטחים שהיו אז בידיהם. בגום נסעה לטורקיה, ומשם חצתה את הגבול לסוריה. כשהגיעה לסוריה, היא התחתנה עם הולנדי שהצטרף לדאעש, והביאה לעולם שלושה ילדים. שלושת הילדים מתו כשעוד היו פעוטות. הבעל הורשע בטרור ונשלח לכלא בסוריה.
4 צפייה בגלריה
שמימה בגום נערה בריטית כיום בת 19 ברחה ל דאעש ילדה תינוק רוצה לחזור
שמימה בגום נערה בריטית כיום בת 19 ברחה ל דאעש ילדה תינוק רוצה לחזור
שמיימה בגום בראיון לתקשורת הבריטית ב-2019, אחרי שהתגלתה במחנה הפליטים בסוריה
ב-2019 התגלתה בגום במפתיע במחנה הפליטים אל-רוז' בסוריה, שאליו הגיעו גם משפחות של אנשי דאעש. בפברואר באותה שנה סיפרה בגום שהיא נותרה "חסרת מדינה" אחרי ששר הפנים הבריטי דאז, סג'יד ג'אוויד, שלל ממנה את האזרחות הבריטית שלה מטעמי ביטחון לאומי.
בית המשפט העליון בבריטניה סירב בשנה שעברה לאפשר לבגום להיכנס לממלכה, ולנהל מאדמת בריטניה את המאבק המשפטי שלה. בסופו של דבר הצעירה הבריטית החליטה לפנות לוועדה מיוחדים לערעורים בנושאי הגירה, בית משפט מיוחד - שם נדחה היום הערעור שלה על שלילת האזרחות. השופט שעומד בראש הוועדה אמר כי ההסכמים החוקתיים בבריטניה קובעים כי ההכרעה בסוגיות רגישות שכאלה היא של ממשלת בריטניה – ולא של הוועדה.
4 צפייה בגלריה
שמימה בוגם
שמימה בוגם
בגום לפני נסיעתה לסוריה
(צילום: רויטרס)
בגום, ששוהה גם כיום במחנה אל-רוז', טענה במהלך המאבק המשפטי כי היא קורבן של הברחת קטינים. עורכי הדין שלה טענו כי מי שהיה אחראי לכניסתה לסוריה הוא "סוכן קנדי" שעבד עבור דאעש. ממשלת בריטניה אמרה מנגד כי סיוע בהגעה לסוריה היה דבר שכיח באותה העת, וכי הסוכן לא עודד את בגום לנסוע לסוריה. לפי הממשלה, בגום המשיכה לתמוך בדאעש ולשהות בשטחים שהיו בידיו עד 2019 - כש"החליפות האיסלאמית" של הארגון קרסה, ובגום הועברה למחנה הפליטים.
עורכת הדין סמנתה נייטס, שמייצגת את בגום, אמרה כי הצעירה הייתה קורבן של "מכונת התעמולה של דאעש". קצין מודיעין בריטי אמר מנגד כי לא ייתכן שמישהו נסע לסוריה ב-2015 מבלי להיות מודע לפעילות של ארגון הטרור, שאז היה כאמור בשיא כוחו. השופט ג'יי קבע כי יש "חשד סביר" לכך שבגום הוברחה לסוריה למטרות "ניצול מיני", אך לא מדובר בסיבה לפסוק לטובתה בערעור.
4 צפייה בגלריה
 שלוש הנערות עוזבות את לונדון ב-2015
 שלוש הנערות עוזבות את לונדון ב-2015
שלוש הנערות עוזבות את לונדון ב-2015
(צילום: AP, Metropolitan Police)
המקרה של בגום עורר דיונים סוערים בבריטניה בשנים האחרונות. חלק מהבריטים טענו כי בגום הצטרפה מרצונה לארגון הטרור, ואחרים טוענים כי מכיוון שהיא נסעה לסוריה בגיל 15 יש להקל עמה, או לכל הפחות להחזיר אותה לבריטניה – ושם להעמיד אותה לדין על מעשיה.
בראיונות הראשונים שנערכו איתה במחנה הפליטים בגום לא הביעה חרטה על הצטרפותה לארגון הטרור, ועוררה זעם רב. בהמשך היא הביעה חרטה על מעשיה והביעה צער על קורבנות ארגון הטרור.
4 צפייה בגלריה
שמימה בגום נערה בריטית כיום בת 19 ברחה ל דאעש ילדה תינוק רוצה לחזור
שמימה בגום נערה בריטית כיום בת 19 ברחה ל דאעש ילדה תינוק רוצה לחזור
הביאה לעולם שלושה ילדים, כולם כבר הלכו לעולמם
הפרשה גם העלתה לסדר היום את שאלת היחס לאזרחים מערביים שהצטרפו לדאעש במזרח התיכון, ורוצים לשוב למולדתם. כ-900 בני אדם נסעו מבריטניה לסוריה ועיראק כדי להצטרף לדאעש. לפי נתוני הממשלה, בריטניה שללה ל-150 מהם את האזרחות.
ארגון "אמנסטי אינטרנשיונל" הגיב להחלטה בבריטניה ואמר כי היא "מאכזבת מאוד". לפי ארגון זכויות האדם, "שמימה בגום חיה כל חייה בבריטניה עד שפיתו אותה להגיע לסוריה, בשעה שהיא נערה בת 15 שקל להשפיע עליה". עורכי דינה הבטיחו כי המאבק המשפטי של בגום רחוק מסיום.