תושבי פריז התמודדו אמש (שלישי) עם גשמים כבדים ורוחות עזות שפקדו את בירת צרפת בפתאומיות, זמן לא רב לאחר שצרפת כולה התמודדה עם גל חום כבד שתרם בין היתר לשריפות ענק בדרום-מערב המדינה. הגשם חולל הצפות בכמה תחנות ברכבת התחתית – והפעילות בהן הושבתה לפי הדיווחים בתקשורת המקומית – וכן שיבושים בתנועה בכמה כבישים שהוצפו אף הם.
ברשתות החברתיות הופצו סרטונים המתעדים את ההצפות ברחובות פריז ובתחנות המטרו שלה, ובאחד מהם נראית אישה צעירה מפלסת את דרכה בזהירות בגרם מדרגות מוצף בתחנת "בלאר". ב"לה פריזיאן" דווח כי באחת מתחנות המדידה בפריז נרשמו בתוך שעה אחת בלבד 44 מ"מ של גשם. גם הרוחות היו כאמור עזות למדי, ובאזור מגדל אייפל נמדדו פרצי רוח במהירות של עד 104 קמ"ש. במקביל הזהיר אמש השירות המטאורולוגי בצרפת כי בהמשך השבוע צפויות סערות בדרום המדינה.
7 צפייה בגלריה
הצפות הצפה ב פריז צרפת עקב גשם פתאומי
הצפות הצפה ב פריז צרפת עקב גשם פתאומי
הצפה בתחנת המטרו "בלאר" בפריז. בתוך שעה אחת נמדדו באחד האזורים בעיר 44 מ"מ של גשם
(צילום: טוויטר)
7 צפייה בגלריה
הצפות הצפה ב פריז צרפת עקב גשם פתאומי
הצפות הצפה ב פריז צרפת עקב גשם פתאומי
אופנוע נוסע בכביש מוצף בבירת צרפת, אמש
(צילום: טוויטר)
7 צפייה בגלריה
הצפות הצפה ב פריז צרפת עקב גשם פתאומי
הצפות הצפה ב פריז צרפת עקב גשם פתאומי
(צילום: טוויטר)
צרפת, נזכיר, כמו גם מדינות רבות אחרות באירופה, התמודדה הקיץ עם גלי חום כבדים שיחד עם יובש קיצוני תרמו לשריפות הענק. רק בשבוע שעבר נאבקו כ-1,000 כבאים בשריפה שכזו במחוז ז'ירונד בדרום-מערב צרפת, שפרצה שם בפעם השנייה בתוך חודש. כ-10,000 תושבים נאלצו להתפנות מבתיהם בעקבות השריפה, שתוארה על ידי הרשויות המקומיות כ"מפלצתית". צרפת חוותה אז את גל החום הרביעי שלה מאז תחילת השנה, והרשויות הזהירו כי הן מתמודדות עם הבצורת החמורה ביותר בתולדותיה, וכי חודש יולי היה הצחיח ביותר מאז 1959, אז החלו המדידות.
וכשבצרפת מתמודדים עם גשם פתאומי, בדרום-מערב ארה"ב ממשיכות הרשויות להתמודד עם הבצורת החמורה שמכה באזור כבר יותר משני עשורים: אמש הודיע הממשל הפדרלי כי החליט להרחיב את הקיצוץ באספקת המים לשתי מדינות שם, אריזונה ונבאדה, וכן למקסיקו, בעקבות ירידה מדאיגה במפלס המים באגם מיד, מאגר המים הגדול ביותר בארה"ב.
המאגר, בגבול שבין אריזונה לנבאדה, מקבל את מימיו מנהר קולורדו, ואלו משמשים יותר מ-40 מיליון איש על פני שבע מדינות בארה"ב, ורבים אחרים בצפון מקסיקו. המים הללו מסייעים גם לתחזק תעשיית חקלאות שמגלגלת 15 מיליארד דולר בשנה. מקורו של הנהר הוא בהרי הרוקי, אך שם יש כעת פחות שלג שנמס בעקבות עליית הטמפרטורות, והמפלס במאגר מיד יורד בקצב שהולך וגדל: כעת הקיבולת בו עומדת על 27% בלבד. הירידה במפלס המים מגיעה על רקע הבצורת הקשה שחווה מערב ארה"ב ונמשכת כבר 22 שנה. מדענים העריכו מוקדם יותר השנה כי הבצורת הזו היא הקשה ביותר באזור זה 1,200 שנה, והגדירו אותה כ"מגה-בצורת".
7 צפייה בגלריה
אגם מיד ב ארה"ב בין אריזונה ל נבאדה שסובל מ בצורת ומתייבש
אגם מיד ב ארה"ב בין אריזונה ל נבאדה שסובל מ בצורת ומתייבש
סירה נטושה באגם מיד המתייבש. הבצורת במערב ארה"ב נמשכת כבר 22 שנה
(צילום: AP)
ההחלטה על קיצוצים נוספים באספקת המים – שנה אחרי שכבר הוכרזו קיצוצים מצומצמים יותר – נעשתה אמש בעקבות תחזיות שלפיהן מפלס המים באגם מיד ימשיך לרדת. במסגרת המדיניות החדשה, שתיכנס לתוקף בינואר 2023, אספקת המים של אריזונה תקוצץ ב-21%, 3% יותר מהקיצוץ של 18% בשנה שעברה, ובנבאדה אספקת המים תקוצץ כעת ב-8%, אחוז אחד יותר מהשנה שעברה. מקסיקו, שהאזורים המדבריים בצפונה כגון טיחואנה נסמכים על מי נהר הקולורדו, תקבל 7% פחות מים, לעומת קיצוץ של 5% בשנה שעברה.
מטרת קיצוצי המים הללו היא למנוע ממאגר מיד להתייבש עוד יותר, אבל מומחים שונים מזהירים כי הקיצוצים הנוכחיים לא יספיקו על למנת להצילו. הממשל הפדרלי כבר הציב לשבע מדינות המשתמשות במי הקולורדו – אריזונה, קולורדו, קליפורניה, נבאדה, ניו מקסיקו, ווייומינג ויוטה – דד-ליין להסכים על תוכנית שבמסגרתה יקצצו לפחות 15% מהמים שלהן, אבל המשא ומתן במטרה להגיע להסכמה בין כלל הגורמים השונים לא צלח. המועד האחרון שנקבע, אמצע אוגוסט, כבר חלף. ב-CNN דיווחו אמש כי למרות זאת המשא ומתן בסוגיה יימשך.
במשרד הפנים האמריקני קראו לכלל הגורמים באזור לדאוג להפחתת השימוש במים. "לכל מגזר בכל מדינה יש אחריות להבטיח שהמים ינוצלו ביעילות המקסימלית. על מנת להימנע מקריסה קטסטרופלית של המערכת המבוססת על נהר הקלורדו, מעתיד ללא-וודאות ומסכסוכים, חייבים להפחית את השימוש במים באזור", אמרה טניה טרוחיליו, עוזרת לשר הפנים האמריקני בתחומי המים והמדע.
פורסם לראשונה: 23:31, 16.08.22