שופטי בג"ץ יצחק עמית, חאלד כבוב ודוד מינץ המליצו היום (חמישי) לשרים שלמה קרעי ודודי אמסלם לבטל את החלטתם לפטר את יו"ר דירקטוריון הדואר מישאל וקנין, והזהירו כי אם לא יעשו כן - הם עתידים לפסוק נגדם בעתירה שהוגשה. בספטמבר כבר הורו שופטי בג"ץ על הקפאת הפיטורים, אחרי דיון שבו הביעו תמיהה על המהלך.
בדיון היום נדרשו השרים לנמק את החלטתם להדיח את וקנין, ברקע המסר שהועבר להם כבר בדיון הקודם, ולפיו "צריך משהו קטסטרופלי" כדי לבצע מהלך כזה. לטענת העותרים נגד ההדחה - וקנין עצמו וחברת דואר ישראל - מדובר בהליך הדחה "פוליטי ובלתי-חוקי", שנוגד את טובת החברה ואת האינטרס הציבורי.

2 צפייה בגלריה
מישאל וקנין בג"ץ שלמה קרעי
מישאל וקנין בג"ץ שלמה קרעי
"צריך משהו קטסטרופלי". קרעי ינמק מדוע לא לבטל את הדחתו
(צילום: גלעד מורג, אלכס קולומויסקי)
עו"ד אפרים דמרי, שייצג את השרים קרעי ואמסלם, אמר לפני הדיון כי הוא "מקווה שבית המשפט יתעשת ולמרות ההחלטה לבטל את עילת הסבירות, אני עדיין סבור שבית המשפט אמור וחייב לדחות את העתירה ולקבל ולכבד את החלטת השר כי אם שר במדינת ישראל לא יכול למנות אנשי מקצוע משלו או אנשי אמון שלו אז בעצם אנחנו רואים כאן שבית המשפט מנהל את המדינה".
"בסך הכול מדובר במשרות אמון", טען עו"ד דמרי, "בהתוויית מדיניות של שר שאנחנו רואים שגם כאן בית המשפט בדיון הקודם התערב והוציא צו ביניים, אנחנו מקווים שהיום תהיה החלטה ובית המשפט יתעשת ויכבד את החלטת השרים גם קרעי וגם אמסלם להוציא את וקנין יו"ר הדואר מתפקידו".
עורך דין הלל ברק, שיחד עם דמרי ייצג את השרים, אמר כי "אנו סבורים שהשר יכול להדיח את וקנין אם הוא לא ממלא את תפקידו כראוי". השופט כבוב השיב שאיש לא חולק על כך - "אבל יש שלבים בדרך לקבל את ההחלטה". ברק אמר כי "השר לא רוצה לנהל את הדואר, אבל החוק מאפשר לו להעביר מתפקיד. היו"ר אחראי לכל מה שטוב, וכל מה שרע לא קשור אליו? השר יודע הכי טוב מה קורה בדואר, ומצב השירות בענייני חבילות גרוע יותר כרגע. ולדעת השר היו"ר אחראי במעשה או במחדל".
השופט דוד מינץ השיב: "בעיניי בכל זאת לא הייתה התייעצות רצינית עם רשם החברות". כבוב אמר כי "50 שנה שוק החברות מתקיים, השרים ממנים דירקטורים ומעולם לא פוטר אחד. כשקוראים את לוח הזמנים מתעורר חשד שחילופי השרים הובילו להחלפת יו"ר שמונה על-ידי שר בממשלה הקודמת, ללא בסיס איתן".
2 צפייה בגלריה
דודי אמסלם
דודי אמסלם
"הבעלים של החבר זה הציבור. השר לא מנהל את הדואר". דודי אמסלם
( צילום: אלכס קולומויסקי )
עו"ד דמרי טען כי "השר מתווה מדיניות ואנשי מקצוע חייבים לממש אותה. פקיד מקצועי שפועל נגד מדיניות השר חורג מסמכותו. עולה שאלת מתחם ההתערבות השיפוטית בשיקול הדעת של השר". כבוב השיב מנגד כי "היו"ר מחויב בחובת נאמנות לחברה, ולהפעיל שיקול דעת".
אפרים דמריאפרים דמריצילום: אבנר כהן
השופט יצחק עמית העיר: "זה לא דיון על עילת הסבירות. אני מסכים שקרעי בא עם אג'נדה שירותית, של שירות טוב לאזרח, אבל הוא חתם על סגירת סניפים בעצמו. הוא יכול היה לא לסגור סניף בנתיבות או כאן בבית המשפט העליון". השופט מינץ תהה איזו מדיניות לא מילא היו"ר, דמרי השיב "שירות", וכבוב אמר: "השר צריך להתוות מדיניות, אבל לשם כך הוא צריך לפרט מהי - וזה לא נעשה פה".
השופט כבוב הוסיף כי "הבעלים של החברה זה הציבור, השר לא מנהל את הדואר". על כך אמר עמית כי "זו לא משרת אמון. זו חברה ממשלתית ויש כאן שיקול דעת עסקי. זה לא כמו שגריר". הוא הוסיף כי בניגוד לדיון על עילת הסבירות - שם הוא ומינץ היו חלוקים - בדיון הזה לא כך הדבר.
גיורא ארדינסטעו"ד גיורא ארדינסטצילום: מוטי קמחי
בדיון עלתה גם שאלת השיחה שערך השר קרעי עם וקנין, ובה למעשה אמר לו על כוונתו לפטרו. נציגיו של קרעי ניסו לטעון שלא מדובר בשיחה שמעיד על כוונה להדיח את וקנין בשלב מוקדם, אלא ב"שיחת מסדרון". עורך דין גיורא ארדינסט, שמייצג את הדואר ואת וקנין, אמר מנגד כי "זו הדחה פוליטית מובהקת בניגוד לכל כללי המנהל התקין. שיחת ההדחה עם וקנין שונמכה ל'שיחת מסדרון', אבל זו לא הייתה שיחת מסדרון אלא פיטורים. השר הודיע אחריה בכל מקום שהוא מדיח את וקנין משיקולי אמון. אין אף מילה על מדיניות, הכול נולד אחר-כך, אז ברור מה הסיבה האמיתית. אין נימוקים ענייניים להדחה, ולא היו תלונות קודמות על תפקודו של וקנין".
לדברי ארדנסט, "הגרפים מראים שיפור בכל פרמטר, גם בשירות וגם בהכנסות, מרבעון לרבעון. יו"ר הדואר הוא לא פקיד, הוא מנהל חברה ממשלתית, ולשר אין סמכות לפטרו בלי עילה ראויה".

"העברת דירקטור מתפקיד - הפעלת סמכות חריגה ביותר"

במהלך הדיון הקודם העלו השופטים ספקות בנוגע לנחיצות ההדחה, ושופט העליון יצחק עמית אף קבע, כשהתייחס להחלטת קרעי: "השר נכנס לנעלי החברה - וזה לא תפקידו". קרעי ואמסלם, שיוצגו בדיונים באופן פרטי בשל עמדת היועצת המשפטית גלי בהרב-מיארה, שנוגדת את עמדתם, אמרו לקראת הדיון בבג"ץ כי ההחלטה מבוססת על תשתיות עובדתיות שגיבשו אנשי מקצוע רלוונטיים בשירות הציבורי.
"החלטתם של השרים היא בליבת שיקול הדעת שלהם. משכך, עסקינן בסוגיות שבהן בית המשפט נמנע מלהתערב, להוציא מקרים יוצאי דופן של ממש שמקרה זה אינו נמנה עליהם", מסרו.
היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה תמכה בביטול ההדחה, מכיוון שהיא, כלשונה, "לוקה בפגמים מהותיים היורדים לשורשו של הליך". לדברי היועמ"שית, "העברתו של דירקטור מתפקיד היא הפעלת סמכות חריגה ביותר, שלא הופעלה מאז חקיקת החוק לפני כ-50 שנה".
הדיון בבג"ץ התקיים אז בפני שופטי העליון יצחק עמית, יוסף אלרון ואלכס שטיין. היום ישתתפו בדיון ההמשך השופט עמית יחד עם שופטי העליון דוד מינץ וחאלד כבוב.
העתירה מפרטת את גורמי המקצוע שהביעו התנגדות להדחה - מנכ"ל משרד האוצר, הממונה על התקציבים באוצר, החשב הכללי על דעתו של שר האוצר, מנהלת רשות החברות הממשלתיות, הבנקים המממנים את פעילות הדואר וכל חברי דירקטוריון הדואר, לרבות נציגי משרד האוצר ומשרד התקשורת. מנכ"ל הדואר אף הודיע בעבר כי יתפטר אם ההדחה של יו"ר הדירקטוריון תצא לפועל. את וקנין מייצג בדיון עו"ד גיורא ארדינסט.