אחרי שורת ההצהרות בדבר הרצון למנוע מאיראן השגת נשק גרעיני, גם עם סיום פגישותיו של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן עם ההנהגה הישראלית, הצדדים עדיין נותרו חלוקים על האופן שבו יש לעצור את תוכנית הגרעין של איראן. האמריקנים עדיין סבורים שיש מקום לתת לדיפלומטיה לעשות את שלה, בעוד ישראל לוחצת להגביר את הסנקציות על איראן כבר עכשיו - ולהציב אופציה צבאית אמינה, שתחזיר את האיראנים לשולחן המו"מ.
ארה"ב, כמו ביידן עצמו, הבהירה לישראל שהיא לא מתכוונת לחכות לנצח. "הצבנו בפני הממשלה באיראן מה התנאים לחזרה להסכם. אנחנו מחכים לתשובה שלהם ולא נחכה לנצח", אמר בצהריים נשיא ארה"ב בתשובה לשאלה אם האמריקנים הציבו דד-ליין לאיראן. "אנחנו מתכוונים למה שאנחנו אומרים. לא נאפשר להם נשק גרעיני".
6 צפייה בגלריה
ראש הממשלה יאיר לפיד נשיא ארה"ב ג'ו ביידן מסיבת עיתונאים חתימה הצהרת ירושלים
ראש הממשלה יאיר לפיד נשיא ארה"ב ג'ו ביידן מסיבת עיתונאים חתימה הצהרת ירושלים
מחויכים, אבל חלוקים. לפיד וביידן
(צילום: רויטרס)
6 צפייה בגלריה
ראש הממשלה יאיר לפיד נשיא ארה"ב ג'ו ביידן מסיבת עיתונאים חתימה הצהרת ירושלים
ראש הממשלה יאיר לפיד נשיא ארה"ב ג'ו ביידן מסיבת עיתונאים חתימה הצהרת ירושלים
(צילום: רויטרס)
לפיד, מצדו, אמר לביידן בנאום אחרי חתימת "הצהרת ירושלים" כי "דיפלומטיה לא תעצור אותם. הדבר היחיד שיעצור את איראן הוא אם היא תדע שהמשך פיתוח תוכנית הגרעין שלה יגרום לכך שהעולם החופשי יפעיל את כוחו. הדרך היחידה לעצור אותה היא להניח על השולחן איום צבאי אמין. אמרת פעמים רבות אדוני הנשיא, 'מדינות גדולות אינן מבלפות'. אני מסכים לגמרי. זה לא צריך להיות בלוף, אלא הדבר האמיתי. האיראנים צריכים לדעת שאם הם ימשיכו לרמות את העולם, יהיה לזה מחיר כואב".
למרות חילוקי הדעות בנוגע לאופן הטיפול באיראן, האמריקנים הסכימו עם ישראל בהצהרת ירושלים שיש צורך לחזק את הרתעתה של ישראל ולהגביר את יכולתה להגן על עצמה מול איראן וגם לפעול יחד עם מדינות האזור נגד התוקפנות האיראנית באזור.
גורם מדיני בכיר בירושלים סיכם את אתמול באומרו: "בפעם הראשונה ביידן אמר שאם לא יהיה פתרון אחר - יהיה שימוש בכוח. האמריקנים גם לא הופתעו כשראש הממשלה לפיד אמר לצדו של ביידן ששום דבר לא יעבוד בלי איום צבאי אמין". דבר נוסף שהתברר בביקור, הוא שראש הממשלה לפיד וראש האופוזיציה בנימין נתניהו רואים עין בעין את האיום האיראני. חילוקי הדעות ביניהם היו אופן הפעולה מול ארה"ב ומול הנשיאים הדמוקרטים.
6 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו נפגש עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הבית הנשיא ירושלים
בנימין נתניהו נפגש עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הבית הנשיא ירושלים
"הוא אמר שהוא מסכים". נתניהו עם ביידן
(צילום: רענן כהן)
גם נתניהו נפגש עם ביידן אתמול. בתום הפגישה שארכה 32 דקות, אמר ראש האופוזיציה: "אנחנו ידידים כ-40 שנה. כדי להבטיח את 40 השנים הבאות חייבים לטפל באיום האיראני. לא די בסנקציות כלכליות ואפילו לא בהתארגנות הגנתית צבאית. יש צורך באופציה צבאית התקפית אמינה. בלי זה שום דבר לא יעבוד. אם איראן לא תורתע - צריך להפעיל את האופציה הצבאית. זו העמדה והמחויבות שלי, ואני מאוד מקווה שזו גם העמדה האמריקנית. הוא אמר שהוא מסכים".
ב"הצהרת ירושלים" שעליה חתמו לפיד וביידן נכתב כי "ארה"ב חוזרת על מחויבותה האיתנה לשמר ולחזק את יכולתה של ישראל להרתיע את אויביה ולהגן על עצמה בעצמה כנגד כל איום או שילוב של איומים. ארה"ב חוזרת ומדגישה כי ההתחייבויות הללו הן דו-מפלגתיות ומקודשות, וכי אינן רק מחויבויות מוסריות, אלא גם מחויבויות אסטרטגיות בעלות חשיבות לביטחון הלאומי של ארה"ב עצמה".
הסעיפים המרכזיים בהצהרת ירושלים
על הגרעין האיראני נכתב כי "ארה"ב מדגישה כי חלק בלתי נפרד מהתחייבות זו היא המחויבות לעולם לא לאפשר לאיראן להשיג נשק גרעיני, וכי היא מוכנה להשתמש בכל רכיבי העוצמה הלאומית שלה כדי להבטיח תוצאה זו. ארה"ב מוסיפה ומאשרת את המחויבות לעבוד יחד עם שותפים אחרים כדי להתעמת עם התוקפנות והפעילויות מערערות היציבות של איראן, בין אם הן מקודמות ישירות ובין אם באמצעות שלוחים וארגוני טרור כמו חיזבאללה, חמאס והג'יהאד האיסלאמי הפלסטיני".

"כל עוד ארה"ב קיימת - ישראל לא תהיה לבד"

ביידן השתתף מוקדם יותר גם בטקס שבו העניק לו נשיא המדינה יצחק הרצוג את עיטור הנשיא - העיטור הגבוה ביותר שיכול נשיא מדינת ישראל להעניק. הוא הודה לנשיא הרצוג, והוסיף: "כמנהיג, אני יכול לומר ללא היסוס שלהיות ידוע כידיד ישראל ולקבל את הפרס הזה זהו אחד מרגעי הכבוד הגדולים בקריירה שלי".
בפתח דבריו אמר ביידן: "אתם יודעים שאהבתי לישראל עמוקה, חונכתי על ידי נוצרי אדוק, אבי. לפני חמישים שנה לא היה כאן את הקהל הזה, כל כך הרבה אנשים שמייצגים כל כך הרבה אומות ודתות, זה חשוב. לראות את ישראל משגשגת, לראות את חלומותיהם הפרועים של מייסדי ישראל מתגשמים לכדי מציאות שילדי ישראל נהנים ממנה היום - בשבילי זה כמעט נס. אומה שעשתה שלום בעבר יכולה לעשות זאת שוב. כל עוד ארה"ב קיימת, ישראל לעולם לא תהיה לבד".

ביידן סיכם: "כפי שאתם יודעים, יש הרבה עבודה לעשות. לכן, המחויבות של ארה"ב לביטחון ישראל נשארת יציבה - היא לא קשורה אליי או לנשיא אחר - היא נובעת מקשר עמוק בין העמים שלנו. זוהי האחריות שלנו לטפח את הקשר, לוודא שייטמע ויהפוך לחזק יותר".
בסיום היום הגיע ביידן לביקור קצר בטקס פתיחת המכביה באצטדיון טדי. הוא נכנס לאצטדיון מלווה בנשיא יצחק הרצוג וראש הממשלה יאיר לפיד, ופנה לפגוש את חברי המשלחת האמריקנית, להם אמר: "אני כל כך גאה בכם. לכו תנצחו אותם חבר'ה. אני פה בישראל כי אני תומך כל כך גדול בישראל". הנשיא האמריקני סיפר לחברי המשלחת גם על ימיו בקולג': "הייתי כדורסלן. הייתה תוכנית שהזמינו 50 אנשים לעלות ולראות אם יצליחו ושאלתי את חבר שלי, פלויד הקטן שהיה איתי בתיכון אם יוכל לבקש מהסוכן שלו לתת לי הזדמנות. הוא אמר: 'ג'ו, הוא מודאג. הוא חושש שיצטרכו לסחוב אותך משם'".
6 צפייה בגלריה
ראש הממשלה יאיר לפיד, נשיא המדינה יצחק הרצוג ונשיא ארה"ב ג'ו ביידן בטקס פתיחת אירועי המכביה
ראש הממשלה יאיר לפיד, נשיא המדינה יצחק הרצוג ונשיא ארה"ב ג'ו ביידן בטקס פתיחת אירועי המכביה
(צילום: חיים צח, לע"מ)
אחרי שפגש את המשלחת האמריקנית, הנשיא ביידן נכנס לתא מחוסם יחד עם נשיא המדינה יצחק הרצוג וראש הממשלה יאיר לפיד. הוא נופף בכובעו לחברי המשלחת של ארה"ב וחייך עם ראש הממשלה והנשיא.
פורסם לראשונה: 23:10, 14.07.22