עשרות מתושבי הגליל העליון וכוחות צבא וביטחון קיימו הבוקר (חמישי) טקס לזכרם של חללי קרב תל חי, בהם יוסף טרומפלדור, שנפלו בהגנה על ההתיישבות היהודית בגליל בשנת 1920. במועד זה קיימו בעבר טקס ממלכתי-לאומי, אך בשל החשש מירי חיזבאללה לאזור הוא בוטל, ולראשונה זה 90 שנה לא צוין היום הלאומי, י"א באדר, שנקבע בחוק.
לצד ראשי המועצות האזוריות גליל עליון ומבואות חרמון, ותיקי ההתיישבות הציונית בגליל, והדור הממשיך שתופס את משימת ההגנה בכיתות הכוננות בקיבוצים, במושבים ובקריית שמונה, הגיעו הבוקר במפתיע גם הפיקוד הבכיר של אוגדה 91 האמונה על הגנת האזור, התייצבו לצד דגל המדינה וכיבדו את נופלי תל חי.
2 צפייה בגלריה
הטקס הממלכתי לציון הקרב בתל חי
הטקס הממלכתי לציון הקרב בתל חי
"אנחנו כצבא מוכנים נכונים ונחושים להחזיר את הביטחון לצפון"
(צילום: אפי שריר)
"אנחנו בקרב על עיצוב המציאות הביטחונית. על היכולת שלנו תושבי הצפון לחיות ולעבוד פה בביטחון", אמר בנאומו מפקד אוגדה 91, תא"ל שי קלפר. הוא התנצל בפני בני ובנות הגליל העקורים מבתיהם מזה יותר מחמישה חודשים והסביר כי "אנחנו בצה"ל כשלנו להיות חומת המגן של עמנו. אני מודע לעובדה שתושבי הצפון מזה תקופה ארוכה לא נמצאים בבתיהם ולא עובדים את אדמותיהם. זו דרך ארוכה אבל אנחנו ממוקדים במטרה לשנות את המציאות הביטחונית בחזית הצפונית ולהחזיר אתכם לבתיכם בביטחון. פריסת חיזבאללה בדרום לבנון לא תחזור להיות כפי שהייתה ב-2023 העובדות האלו נקבעות בשטח. נמשיך לפעול בצורה התקפית גם כשמדובר בקרב הגנה".
תא"ל קלפר הסביר למשתתפי הטקס המצומצם שנערך בקצרה בשל החשש מירי חיזבאללה הצופים על האזור כי "מדינת ישראל נמצאת בעיצומה של לחימה על-מנת להבטיח את המשך קיומה"
תא"ל קלפר הסביר למשתתפי הטקס המצומצם שנערך בקצרה בשל החשש מירי חיזבאללה הצופים על האזור כי "מדינת ישראל נמצאת בעיצומה של לחימה על-מנת להבטיח את המשך קיומה". הוא הוסיף כי "כמו אז גם היום ייקבע הגבול במקום בו עוברת המחרשה. אני יכול להבטיח לכם, לכל מי שנמצא פה שאנחנו כצבא נכונים ונחושים להחזיר את הביטחון לצפון".

את הטקס הובילו חברי ארגון "לובי 1701", המורכב מבני ובנות יישובי הגליל המופגזים והמאוימים בירי מחבלי החיזבאללה, ונאבקים על עתיד בתיהם והביטחון באזור. "אנחנו מתמודדים עם מציאות חסרת תקדים אבל ההחלטה של בכירי הצבא לבוא ולתת לנו רוח גבית מאוד ריגשה אותנו", סיפר ל-ynet ניסן זאבי, חבר קיבוץ כפר גלעדי ומייסד הלובי.
הוא אמר כי "התייצבנו כאן בשם הסבים והסבתות והילדים שלנו והטקס הזה ייזכר לעד כאחד הטקסים המרגשים". בגליל לא הסתירו את הביקורת והאכזבה שלהם מהעובדה כי מרכז חייהם הפך ל"רצועת ביטחון ישראלית" שהשהייה בה מסכנת חיים. "ביטול הטקס בידי המדינה שהתעלמה מקיומו היה כמו בוקס בבטן עבורנו".
2 צפייה בגלריה
הטקס הממלכתי לציון הקרב בתל חי
הטקס הממלכתי לציון הקרב בתל חי
"ביטול הטקס בידי המדינה שהתעלמה מקיומו היה כמו בוקס בבטן עבורנו"
(צילום: אפי שריר)
חברו ללובי, משה קקון מקריית שמונה טען כי "הוויתור של הממשלה על קיומו של הטקס המסורתי והלאומי כאן ייזכר לדיראון עולם. מול האמירות שאי-אפשר לחסל את חמאס, כי חמאס זה רעיון – אנחנו חייבים להציב את הרעיון הציוני-ישראלי שהביא אותנו לכאן ושבשמו אנחנו חיים פה. תל חי זה יום ממלכתי לאומי של ישראל והוא מציין את החלוציות, הגבורה והמאבק כנגד כל הסיכויים בקצה המדינה והוא צריך להמשיך איתנו לדורי דורות". זאבי הוסיף כי "אנחנו לא מבינים איך הגיוני שהממשלה לכל הפחות לא עושה דיון בכנסת או בממשלה כדי להעלות על נס את היום הזה. את גבורתם של מאה אלף עקורים ואזרחים שחיים תחת מלחמה. בשם תל חי התאחדנו והגענו לכאן הבוקר. לא נסראללה הוא שמאחד אותנו אלא ערכי תל חי של התיישבות ואחיזה בקרקע".
בכל שנה לוקחים אנשי תנועת בית"ר חלק בהובלת הטקסים והפעילויות של יום תל חי. הבוקר הגיע נציג אחד בשם התנועה. "אנחנו תנועה ממלכתית ולא יכולים לעשות משהו שהוא לא באישור" תירץ יגאל ברנד, יו"ר תנועת בית"ר העולמית את הסיבה שלא היה יכול להגיע עם חברי התנועה שפוקדים את אתר ההנצחה בכל שנה. מוקדם יותר הוא השתתף בטקס מצומצם שנערך בחצר תל חי הסמוכה. "בסוף, הממשלה הצבא ומערכת הביטחון בנו רצועת ביטחון בתוך ארץ ישראל דרומית לגבול עם לבנון וזה לא נתפס" ביקר ברנד. לדבריו, "זו כבר סוגיה ערכית ולא צבאית יותר. זה לא נורמלי. אני מקווה שעם ישראל ימצא את ההנהגה הנכונה שתדעה לעמוד נכון ולהסביר לתושבים על המציאות כאן".
פרופסור אמיר גולדשטיין, חוקר מיתוס תל חי מהמכללה האקדמית תל חי, הזכיר נשכחות והעלה על נס בנאומו למרגלות פסל האריה השואג על גבורתם ומסירותם של גיבורי האומה והביע תקווה לעתיד טוב יותר. "אפשר לדעתי לזהות ממד חיובי בכך שממשלת ישראל ויתרה על הטקס הממלכתי השנה", אמר גולדשטיין. "תושבי הגליל שנים מאסו במי שמכנים את עצמם מנהיגים ושהגיעו לכאן בעשרות השנים האחרונות בכל פעם כדי לנאום, להצהיר הצהרות, לבטא ביהירות דברי רהב על הרתעה, ביטחון ועל קידום הגליל ובנייתו. לא לדברי רהב אנחנו זקוקים ולא למנהיגות ריקה שממוקדת במילים, במסרים מלווים בקריצת עין".
הוא התווה בדבריו את הציפייה המקומית להנהגה אחרת, זו שתתקן את הכשלים שהביאו את המדינה למצבה: "ביום שאחרי, הגליל, כמו החברה הישראלית כולה, מצפה למנהיגות של כבוד, מנהיגות ישרה וצנועה, מנהיגות מכוונת מעשים ולא דיבורים, מנהיגים שמחברים את הישראלים אלה ואלה, שמכוונים למקצועיות, לאיכות, לסטנדרטים גבוהים של דוגמה אישית מחנכת. הגליל מצפה למעשים".