3 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ
דונלד טראמפ
יספק הסברים? טראמפ והמלון
(צילום: EPA, AP)
מלון טראמפ אינטרנשיונל בוושינגטון הבירה קיבל בתקופת נשיאותו של דונלד טראמפ 3.7 מיליון דולר מממשלות זרות, הפסיד 70 מיליון דולר - ודיווח לציבור דווקא על רווחים. כך מסרה ועדת הפיקוח והרפורמה של בית הנבחרים, שאמרה כי מסמכים ממשלתיים שהושגו לאחרונה מעלים "שאלות מטרידות" בנוגע למלון, שנמצא בבניין היסטורי שטראמפ שוכר מהממשל הפדרלי.
לפי הוועדה, שבשליטת הדמוקרטים, המלון של טראמפ דיווח במהלך כהונתו על הכנסות של יותר מ-156 מיליון דולר - בזמן שבשורה התחתונה הפסיד 70 מיליון דולר. בין 2017 ל-2020 המלון אף לווה יותר מ-27 מיליון דולר מאחת מחברות האחזקה של טראמפ, DJT. יותר מ-24 מיליון דולר מההלוואה הזו לא הוחזרו, ובמקום זאת הוסבו לסעיף "תרומות הון".
בנוסף, אמרה הוועדה, הסכום שהרוויח המלון מממשלות זרות שווה ערך ללינה של ליותר מ-7,400 לילות בו, מה שמעלה חשש גם לניגוד עניינים חמור.
3 צפייה בגלריה
שינה את תנאי הלוואת הענק של טראמפ ב-2018. דויטשה בנק
שינה את תנאי הלוואת הענק של טראמפ ב-2018. דויטשה בנק
שינה את תנאי הלוואת הענק של טראמפ ב-2018. דויטשה בנק
(צילום: shutterstock)
חקירת הוועדה התבססה על מסמכים שפרסם מינהל השירותים הכלליים (GSA), הסוכנות הממשלתית שמנהלת נכסים פדרליים בארה"ב. לפי הוועדה, טראמפ העביר חלק מתשלומי הממשלות הזרות לממשלת ארה"ב - אך לא מסר פרטים מלאים עליהם.
בחוקה האמריקנית, יש לציין, נאסר על הנשיא לקבל תשלומים או תגמולים כלשהם מממשלות זרות ללא אישור הקונגרס. עורכי דינו של טראמפ, מנגד, טענו כי בעלותו על המלון לא הפרה את הוראות החוקה. בוועדה מציינים שגם שכירת משכנו של המלון מהממשל הייתה בעייתית, ומעמידה בספק את היכולת של ה-GSA לנהל את ניגודי העניינים של טראמפ בזמן אמת.
3 צפייה בגלריה
מנהל השירותים הכלליים בארצות הברית
מנהל השירותים הכלליים בארצות הברית
"עיכב את החקירה בזמן כהונת טראמפ". מינהל השירותים הכלליים
(AP)
הוועדה טוענת גם שטראמפ קיבל יחס מועדף מדויטשה בנק בכל הנוגע לתנאי ההחזר של הלוואה בסך 170 מיליון דולר. תנאי ההלוואה חייבו את המלון של טראמפ להתחיל בהחזרים על הקרן בשנת 2018, אך באותה שנה התנאים הללו השתנו - כך שהמלון יכול היה לדחות את התשלומים בשש שנים.
עם כניסתו לתפקיד הנשיא, התפטר טראמפ מחברותיו, אך העביר את נכסיו לנאמנות שמנוהלת על-ידי בניו ומאפשרת לו עדיין להרוויח מהמלון בוושינגטון הבירה ומעסקים אחרים. ועדות שונות בבית הנבחרים ניסו לקבל מסמכים פיננסיים שקשורים לטראמפ במשך שנות כהונתו, אך ללא הצלחה. כך למשל, חברי ועדת הפיקוחים טוענים שה-GSA עיכב את חקירת עסקיו של טראמפ כשזה היה בתפקידו, ורק ביולי 2021 הפיק לבסוף חלק מהמסמכים שחיפשו.
טראמפ היה הנשיא היחיד בעידן המודרני שלא פרסם את תשלומי המיסים שלו. בספטמבר 2020 פרסם "ניו יורק טיימס" שטראמפ שילם מס הכנסה פדרלי בגובה של 750 דולר בלבד בשנה שבה נבחר לנשיאות וסכום דומה בשנתו הראשונה בבית הלבן – וב-10 מתוך 15 השנים שלפני כן הוא לא שילם כלל מס הכנסה פדרלי.
טראמפ גם ניסה לאורך השנים לשמור על תדמית של איש עסקים מצליח - אך "ניו יורק טיימס" חשף בשנה שעברה שרבות מהחברות שלו מפסידות כסף, ולצד זאת הוא נהנה מהכנסות מחו"ל שעלולות היו להעמיד אותו בניגוד עניינים. כך, לדוגמה, בשנת 2018 הכנסותיו של טראמפ היו 434.9 מיליון דולר, אבל הנתונים הצביעו שבאותה שנה הפסיד 47.4 מיליון דולר. טראמפ, מנגד, טען אז במסיבת עיתונאים בבית הלבן כי הדיווח הוא "פייק ניוז מוחלט". לדיווח הנוכחי טראמפ לא הגיב, וכך גם ה-GSA ודויטשה בנק.