(צילום: אבי חי)

החלטה נוספת של בית המשפט בפרשת מחדל ההפריה בבית החולים אסותא (בבעלות מכבי שירותי בריאות), יום לאחר שהבדיקה שללה את האפשרות שבני הזוג שטענו לשקר גנטי לעוברית הם אכן ההורים. בית המשפט קיבל הבוקר (יום שלישי) את בקשת עורכי דינה של האישה ההרה לבטל את אפוטרופסות המדינה לתינוקת לכשתיוולד - ככל הנראה בעוד ימים ספורים. ההחלטה הנוכחית התקבלה לאור העובדה שכרגע אין תביעה כלשהי לחזקה על התינוקת, והדיון המשפטי צפוי להתחדש אם תוגש כזו.
בהחלטה מהבוקר נכתב כי "לאור תוצאות הבדיקה הגנטית לעוברית, אשר הצביעו על היעדר הקשר הגנטי למבקשים, תיק זה קרוב לוודאי ייסגר בקרוב - כך שבשלב זה, וככל שלא יוגשו תביעות אחרות, מבוטל המינוי".
נדגיש כי האפוטרופסות הוא על הייצוג המשפטי של התינוקת בבית המשפט במצב שבו יש חילוקי דעות, ולא ברמת גידולה בפועל. כעת אין צורך בכך מכיוון שאין ויכוח פעיל - שכן אין מי שטוען שהתינוקת היא בתו הביולוגית. אם בני זוג אחרים יימצאו כהורים הגנטיים של התינוקת וידרשו לגדל אותה, סביר שבית המשפט ימנה שוב אפוטרופוס לדין עבור העוברית. כשזו תצא לאוויר העולם, מדובר כבר במעמד משפטי אחר כתינוקת - ורק אז ניתן יהיה לראות אילו הליכים משפטיים יינקטו על-ידי מי מהצדדים.
1 צפייה בגלריה
אסותא הפריה IVF
אסותא הפריה IVF
התפתחו דרמטית בפרשה. בית החולים אסותא ותהליך IVF
(צילום: קובי קואנקס, shutterstock)
בכל מקרה, ההחלטה הבוקר לא תשפיע על מעמד האם ההרה, ואם תמונה או לא כאפוטרופוסית על העוברית כשתיוולד. גורם משפטי הסביר כי גם אם האם תירשם לאחר הלידה כאמא של התינוקת, אין הדבר אומר שהרישום הזה סופי ובלתי ניתן לשינוי. אם יימצאו הוריה הגנטיים של התינוקת, הם קרוב לוודאי יבקשו לקבל אותה, וההליך כאמור ייפתח מחדש.
אתמול, נזכיר, אחרי קבלת תוצאות הבדיקה הגנטית, הודיע בית החולים אסותא שימשיך לחפש אחר ההורים הביולוגיים של העוברית - חרף דרישותיה של האם ההרה. עם זאת, מדובר כנראה בעשרות או מאות אפשרויות: בתחילה הודיע בית החולים כי נמצאו 10 אימהות פוטנציאליות לעובר, בין היתר בשל הקרבה למועד החזרת העובר לאישה ההרה, אך כעת הבדיקה עשויה להתרחב ובטווח של בודדות למאות עשויה להיות האם הביולוגית של העוברית.
נציגיה של האישה ההרה, מנגד, האשימו את אסותא בכך שהעביר אותה "מסע עינויים קשה", והזהירו שיוציאו צו מניעה להמשך הבדיקות. "האם ההרה כורעת ללדת כשהלב שלה נקרע", הוסיפו. "על המחדלים של אסותא עוד ידובר רבות. זה המקרה הראשון, אבל אנחנו בטוחים שלא היחידי. מדובר בהיריון בסיכון גבוה, וההתנהלות הזו הייתה עלולה לגרום נזק לעוברית".
השופטים צבי ויצמן, אבי גורמן וצבייה גרדשטיין פפקין שדנים בתיק מתחו אתמול ביקורת על האישה ההרה, שלרחמה הוחזרה בטעות ביצית שאיננה שייכת לה וצפויה ללדת בקרוב. לדבריהם, האם ההרה ופרקליטיה ניסו לעכב את תוצאות הבדיקה הגנטית שנערכה בימים האחרונים במרכז הרפואי תל השומר "ללא הצדקה ממשית". במהלך הבדיקה נערכה השוואה ל-DNA של ההורים "הגנטיים" של העוברית, אלה שטענו כי היא שייכת להם, כדי לוודא שכך הדבר. השופטים קבעו שהאישה ההרה לא הציגה נימוק משמעותי לעיכוב הבדיקה.
הדיון בבית המשפט אתמול
(צילום: משי בן עמי)

פרופ' שי כרמי, חוקר חוקר בתחומי אפידמיולוגיה גנטית וגנטיקה של אוכלוסיות, הסביר אתמול כי "הבדיקה הגנטית שעושים היא אמינה. לא קשה לוודא שמבחינה גנטית הילדה היא לא של ההורים הללו, אך ניתן לבדוק הורים אחרים. השאלה פה היא יותר לוגיסטית, כיצד מנהלים באסותא את מאגר העוברים שלהם. בהנחה שההורים הגנטיים באים להיבדק, אז הבדיקה תזהה שהם ההורים הגנטיים של הילדה. אין פספוסים במקרה הזה כשמדובר על קרבה מדרגה ראשונה. מדובר על בדיקות דם, רוק או מטוש מהם מפיקים DNA באיכות גבוהה".
מנגד, עו"ד אירית רוזנבלום, מייסדת ארגון "משפחה חדשה" ומומחית לדיני פריון ומשפחה, אמרה כי "במקום להמשיך ולרדוף אחר זהות ההורים הביולוגיים, יש להניח לאם לנפשה ולאפשר לה להיות האמא של הילדה שאותה היא נושאת ברחמה". עו"ד רוזנבלום הוסיפה כי "יש להבין שהטכנולוגיה ובדיקות ה-DNA שצובעות הכול בצבעים של שחור ולבן, לא יכולות להיות הפתרון היחיד לסוגיות משפטיות ומשפחתיות מורכבות ולתת לאישה ההרה להגשים את רצונה להיות אם. הרצון שהביא אותה להיכנס להיריון שבו היא נמצאת, היריון שהפך בעבורה באונס מהדרך להורות, לדרך ללא מוצא. כל החלטה אחרת תהיה אולי נכונה גנטית, אך פגומה מוסרית".