נערה בת 16 נכנסה ליום אחד לנעליו של נשיא פינלנד – במסגרת קמפיין שנועד לקדם זכויות של ילדות ונערות ברחבי העולם. "זה היום הטוב ביותר שהיה לי כבר הרבה זמן", אמרה אתמול (יום ד') נלה סלמינן מחוץ לארמון הנשיאות בהלסינקי - אחרי יום שלם שבו התלוותה לנשיא הפיני סאלי ניניסטה. סלמינן וניניסטה נפגשו עם פוליטיקאים, והנערה נשאה נאום בוועידה על משבר האקלים.
3 צפייה בגלריה
נלה סלמינן בת 16 נשיאת פינלנד ליום אחד
נלה סלמינן בת 16 נשיאת פינלנד ליום אחד
נלה סלמינן בת ה-16: נשיאת פינלנד ליום אחד
הארגון ההומניטארי Plan International בחר בסלמינן כחלק מקמפיין GirlsTakeover, שבו נערות ברחבי העולם מתנסות בעבודתם של פוליטיקאים ואנשי עסקים. היוזמה נערכה לקראת "יום הילדה הבינלאומי" שיציין האו"ם ב-11 באוקטובר. מי שהשתתפו השנה בקמפיין יכלו בין השאר לכהן כשרת החינוך באוגנדה, כיועצת פדרלית בשווייץ וכמנכ"ליות של כמה חברות גדולות באינדונזיה.
נלה מאמינה שהדור המבוגר צריך להכיר בפוטנציאל שטמון בנערות, ושצריך לשלב אותן בקבלת ההחלטות. "זה לא הוגן שהחלטות שמשפיעות עליי מתקבלות על-ידי אנשים שלא שאלו את דעתי".
3 צפייה בגלריה
נלה סלמינן בת 16 עם נשיא פינלנד סאלי ניניסטה בארמון הנשיאות ב הלסינקי
נלה סלמינן בת 16 עם נשיא פינלנד סאלי ניניסטה בארמון הנשיאות ב הלסינקי
נלה עם נשיא פינלנד וחברת פרלמנט בארמון הנשיאות בהלסינקי
(צילום: AFP)
במסגרת "כהונתה" התייחסה סלמינן בין השאר להשפעת ה"פייק ניוז" על הנוער: "דיס-אינפורמציה ברשת זו תופעה שצוברת תאוצה, ומאוד קשה למצוא את המידע הנכון. אני חושבת שאנשים מהדור שלי מכירים את זה הכי טוב, וזה אחד המסרים שאנחנו יכולים להעביר לדור המבוגר".
נשיא פינלנד הוא תפקיד סמלי בעיקרו, למרות שהוא מפקח על מדיניות החוץ ומוגדר כמפקד העליון של הצבא. מי שעומדת בראש ממשלת פינלנד היא סאנה מרין - שלפני שנתיים מונתה כשהייתה בת 34 בלבד. היא מובילה קואליציה של חמש מפלגות מרכז-שמאל, את כולן מובילות נשים.
סלמינן בת ה-16 לא פוסלת אפשרות שיום אחד היא תיכנס לפוליטיקה. אחרי יום כנשיאה היא אומרת: "זה תפקיד קשה מאוד, אבל ממש מעניין. יש עליות ומורדות. החלום שלי הוא לעשות שינוי בעולם ולהיות דיפלומטית – או אפילו נשיאה. אני לא יכולה להבטיח שום דבר, אבל אנחנו נראה!".