3 צפייה בגלריה
חיילים מול צעדת המחאה נגד תוכנית ההתנתקות, 2005
חיילים מול צעדת המחאה נגד תוכנית ההתנתקות, 2005
חיילים מול צעדת המחאה נגד תוכנית ההתנתקות, ארכיון
(צילום: יריב כץ)
18 שנה לאחר תוכנית ההתנתקות מגוש קטיף וארבעת יישובי צפון השומרון - הצעת החוק לביטול "חוק ההתנתקות" עברה היום (ראשון) בוועדת השרים לענייני חקיקה. מדובר בצעד יוצא דופן של הממשלה, שכן המתנחלים ניסו בעבר כמה פעמים לבטל את חוק ההתנתקות - אך נבלמו פעם אחר פעם בוועדת השרים.
לפי "חוק ההתנתקות", חל איסור על ישראלים לשהות בשטחים שפונו, בהם גוש קטיף וחומש, וביטולו נכלל בהסכמים הקואליציוניים בין הליכוד לציונות הדתית. ביטול החוק, במציאות הקיימת, מיועד למעשה להסדיר את מעמדם של תלמידי ישיבת חומש, שנמצאים במאחז בניגוד לחוק לאחר שפונה במסגרת התוכנית ב-2005. בעבר פינו ממשלות ישראל את תלמידי הישיבה מעת לעת, אך כעת, בהתאם להסכמים הקואליציוניים, בכוונת הממשלה להסדיר את מעמד הישיבה במאחז באמצעות חקיקה.
3 צפייה בגלריה
יולי אדלשטיין, יוסי דגן ואורית סטרוק
יולי אדלשטיין, יוסי דגן ואורית סטרוק
"סוף סוף רואים את האור בקצה המנהרה". יוזמי החוק - ח"כ אדלשטיין, ראש מועצת שומרון והשרה אורית סטרוק
(צילום: מועצת שומרון)
בימים אלו, נזכיר, עומדת עתירה בבג"ץ בנוגע למאחז חומש, שאותו הגישו פלסטינים תושבי הכפר הסמוך בוקרא וארגוני זכויות אדם, בטענה כי האדמות שעליהן נמצא המאחז שייכות להם. לפני כמה שבועות הודיעה המדינה לבג"ץ כי בכוונתה להסדיר את הישיבה במאחז, וזהו אחד מהצעדים - אולם מדובר שלב ראשוני והצהרתי בלבד. הצעת החוק לביטול חוק ההתנתקות צפויה לעבור עוד דיונים רבים וקריאות בכנסת לפני שהחוק יעבור באופן סופי.
החוק הועלה על-ידי יו"ר ועדת השרים לענייני חקיקה, שר המשפטים יריב לוין, ויוזמיו הם ח"כ יולי אדלשטיין (הליכוד), שרת ההתיישבות אורית סטרוק (הציונות הדתית) וראש מועצת שומרון יוסי דגן, שפונה בעצמו ב-2005 מההתנחלות שא-נור. דגן אמר כי "זהו מאבק שאנחנו מנהלים מזה 18 שנה וסוף סוף רואים את האור בקצה המנהרה. בני הישובים גנים, כדים, חומש ושא-נור עוד ישובו לגבולם. זה תחילתו של הבאת צדק ותיקון עוול היסטורי, אני מצפה שהחוק יבוטל לחלוטין". סטרוק בירכה על ההחלטה, ואמרה: "מזל טוב. לראשונה מאז הגירוש, הנסיגה והחרבת היישובים - ממשלת ישראל מצביעה בעד תיקון חטא ההתנתקות".
3 צפייה בגלריה
שלמה נאמן
שלמה נאמן
"חוק ההתנתקות - כתם שחור בספר החוקים של מדינת ישראל". ראש מועצת יש"ע
(צילום: שלו שלום, TPS )
"הממשלה קבעה שיש למדינת ישראל אינטרס שלימוד התורה בחומש יימשך ויוסדר", בירכו בציונות הדתית. "זהו יום חשוב שבו ממשלת הימין תומכת בהתיישבות". ראש מועצת יש"ע, שלמה נאמן, אמר: "חוק ההתנתקות הוא כתם שחור בספר החוקים של מדינת ישראל, ולא פחות מזה הוא אות קלון על מערכת המשפט הישראלית. אותה תוכנית מתועבת עקרה אותנו מאדמתנו והביאה אלינו עד ימים אלו טילים ואיום טילים ללב הארץ".
מנגד, בתנועת יש דין, שכאמור עתרה לבג"ץ יחד עם בעלי האדמות בחומש, נמסר: "ממשלת ישראל החליטה להצביע על ביטול חוק ההתנתקות אך ורק כדי להכשיר את גזל האדמות בחומש. משלא הצליחו להצדיק באופן חוקי את גניבת הקרקעות של המתנחלים, מחליטה הממשלה לבטל את החוק שחוקק על ידי הכנסת והופר במשך שנים כדי להכשיר בדיעבד את הגניבה. אלא שגם ביטול ההתנתקות לא ישנה את מעמדן של הקרקעות הפרטיות ולא יאפשר להכשיר את המאחז. בנוסף, מדובר בהפרה בוטה של הדין הבינלאומי ושלב נוסף בתהליך הסיפוח שמובילה ממשלת ישראל".