שר המשפטים גדעון סער (תקווה חדשה) התייחס הבוקר (רביעי) לעימות החזיתי בין ח"כ דודי אמסלם (הליכוד) לנשיאת בית המשפט העליון השופטת אסתר חיות. "סוג ההתבטאויות שלו, גם בתוכן, זה לא איזו מין אותנטיות קסומה בעיניי", אמר השר סער בריאיון באולפן ynet.
בית המשפט העליון דחה באחרונה כמה עתירות של ח"כ אמסלם בנימוק שאינו צד לנושאים שהעלה ולכן אין ברשותו את תנאי הסף שמוגדר "זכות עמידה". בעקבות כך הוא אמר בנאום בכנסת: "מה שתתה הגברת חיות? במקום לכתוב קשקושי שטויות, תכתבי 'מר אמסלם, אני לא סובלת אותך, לא סובלת את האמסלמים ולא את המכלופים'".
נשיאת העליון חיות לא נותרה חייבת, ופרסמה מכתב תגובה חריג בחריפותו: "שמעתי בצער את דברי הבלע שהשמעת מעל דוכן הכנסת כלפיי וכלפי חבריי השופטים ולא בפעם הראשונה. רציתי לומר לך דוד אמסלם – במעברה שבה נולדתי ובשיכון הצפוף שבו גדלתי היו הרבה אמסלמים, מכלופים, ביטנים ועורקבים לצד מוסקוביצ'ים, הרשקוביצים ורביצים. אני בהחלט נהנית לשתות לפעמים כוסית של ערק טוב עם המשפחה והחברים, אבל אין לזה שום קשר לפסקי הדין שאני כותבת וכותבים חבריי".
4 צפייה בגלריה
אסתר חיות, דוד אמסלם
אסתר חיות, דוד אמסלם
נשיאת העליון חיות וח"כ אמסלם
(צילום: אלכס קולומויסקי, אבי מועלם)
שר המשפטים סער אמר הבוקר בהתייחסו לנושא: "אדם מגיש עתירה מופרכת, ואחרי זה העתירה המופרכת נדחית. לא הייתה לה יסוד מלכתחילה, ואז הוא תוקף את בית המשפט, מתריס ומאיים. 'גם אם אתם לא תקבלו את העתירות שלי - אני אשפוך על ראשיכם דלי עם מי שופכין'. כשאתה אומר לציבור 'בגלל שאני ממוצא מסוים פוסקים נגדי' - כולם יודעים שזה שקר. בכל הכבוד, קראתי את פסק הדין האחרון של השופטת וילנר שאליו התייחס ח"כ אמסלם. הוא ביקש להעמיד לדין את השר זאב אלקין, ובית המשפט העליון עשה מלאכתו נאמנה כאשר דחה אותה".
- הדברים של אמסלם מסוכנים? "יש את עניין אופן ההתייחסות למוסדות, למערכות הממלכתיות. אגב, לא היינו רוצים שידברו ככה על חברי הכנסת או השרים, יגידו 'הם שיכורים'. סוג ההתבטאות הזאת, גם בתוכן, זה לא איזו מין אותנטיות קסומה בעיניי. זה דבר שנועד לעשות דה-לגיטימציה למערכות של המדינה כדי לפגוע בהן וזה דברים שהקצינו במידה מאוד גדולה מאז הוחלט להעמיד לדין את ראש האופוזיציה. מאז אנחנו רואים מסע שיטתי, כולל את כל מערכת אכיפת החוק, כולל את בתי המשפט".
4 צפייה בגלריה
גדעון סער
גדעון סער
"לא היינו רוצים שיגידו על שרים 'הם שיכורים'". השר סער באולפן ynet
(צילום: קובי קואנקס)
ביום שני רשם השר סער וי במסגרת תפקידו אחרי שחברי הוועדה לבחירת שופטים אישרו את מינוים של ארבעה שופטים חדשים לבית המשפט העליון, ובכללם חאלד כבוב שהופך לשופט המוסלמי הראשון בעליון וגילה כנפי-שטייניץ שהופכת לאישה המזרחית הראשונה בעליון. מלבדם נבחרו השופטת רות רונן ועו"ד יחיאל כשר.
"אין לי שום כוונה להתנצל על זה שהצלחתי להעביר את המהלך שרציתי", אמר השר סער בעקבות דבריה של חברת הוועדה, שרת הפנים איילת שקד, שאמרה כי לו הייתה נמצאת בתפקידו - התמונה הייתה שונה. יכול להיות שיש חברים אחרים בוועדה שמרגישים באופן סובייקטיבי שהם פחות השפיעו.
"זה היה נראה לי מוזר אם הייתי מעדיף לבחור את המועמדים הפחות מתאימים בעיניי ומעדיף מועמדים של אדם אחר. יכול להיות שאותו אדם היה אחרי זה מהלל אותי בכלי התקשורת. אני מכבד את התחושות שלהם, אבל בסופו של דבר הצלחתי בפרק זמן קצר מאוד לבצע שורה של מינויי מפתח במערכת המשפט. אושר הרכב מצוין ומאוזן מבחינה מקצועית, מבחינה מגדרית ומבחינה עדתית".
- מגוון מבחינה שמרנית-אקטיביסטית? "בהחלט. נותן שיקוף גם מבחינת נקרא לזה השקפות עולם שיפוטיות. בשיטה הקיימת צריך רוב של שבעה מתוך תשעת חברי הוועדה. זה חוק שאני חוקקתי, אלמלא החוק שאני חוקקתי לפני 15 שנה - בית המשפט היה נשאר הומוגני".
- אבל בית המשפט היום שמרני יותר? "חד-משמעית, בוודאי. אלמלא אותו חוק שנותן את האפשרות להידברות לפשרות ולהטרוגניות בבחירה של הוועדה, במובן הזה שאף צד לא יכול לכפות במאה אחוז את דעתו. אחרי החוק הזה, בית המשפט הפך להיות הרבה יותר מגוון, הרבה יותר פלורליסטי, הרבה יותר הטרוגני, והבחירה הזאת מחזקת אותו וכל אדם בקהילה המשפטית שיודע מי השופטים שפרשו מבית המשפט העליון ומי השופטים שייכנסו - יאשר לכם את מה שאני אומר עכשיו".
4 צפייה בגלריה
חאלד כבוב, יחיאל כשר, גילה כנפי שטייניץ, רות רונן
חאלד כבוב, יחיאל כשר, גילה כנפי שטייניץ, רות רונן
ארבעת השופטים החדשים בבית המשפט העליון
(צילום: shutterstock, אתר בתי המשפט, אוראל כהן, תומר יעקבסון)
- דיברנו קודם על ח"כ אמסלם. הוא מציף בעיה של גזענות ואפליה, אפשר להתכחש לזה? "אם השאלה היא ייצוג בני עדות המזרח במערכת המשפט - אני מתקן אותה. גם במינויים שהיו השבוע, וגם בבחירה שהייתה לבתי משפט השלום והמחוזי. ברגע שאתה יכול לבחור במשהו שמשקף את הפסיפס של החברה הישראלית זה דבר חשוב. נבחרה השבוע בפעם הראשונה בתולדות ישראל לבית המשפט העליון שופטת בת לעדה המרוקאית".
- אתה מסכים שזה מאוחר מדי? "תגידו לי ממתי אני שר המשפטים?"
- לא מאשימים אותך, אבל זה לא משהו שצריך להתגאות בו. הייתה צריכה להיות מזרחית בעליון לפני 20 שנה. "אני מסכים, ובכל זאת - קיבלתי אחריות למערכת לפני שמונה חודשים. היו שופטים מזרחיים מצוינים. אם הסוגיה היא מגוון ושיקוף של החברה הישראלית - אני הראשון שמתקן את זה. תקנו אותי אם אני טועה, לא שמעתי מישהו מחברי הכנסת של הליכוד שמסתכל על ההרכב שהובא לבית המשפט העליון ומברך עליו. אי אפשר רק להתלונן, הרי אותם אנשים שהיו בשלטון הם אותם אנשים שלא עשו דבר".
השר סער הביע ביטחון בכך שיצליח להעביר במהלך כהונתו את פיצול תפקיד היועץ המשפטי לממשלה: "נקיים בתקופה הקרובה מאוד הידברות או שיח בתוך המשרד על מנת לבחון את המודל שיהיה המודל הנכון ביותר לאותן סמכויות שאני חושב שצריך לתקן. יש סמכויות מסוימות שהן יהיו במוקד הבדיקה. השאלה תהיה איזה סמכויות, למי הן צריכות לעבור, האם הן צריכות לעבור לפרקליט המדינה או לגורם אחר".
4 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת בישיבה מיוחדת לציון 26 שנים לרצח רבין
מליאת הכנסת בישיבה מיוחדת לציון 26 שנים לרצח רבין
"אפשר בהידברות להכניס שינויים". סער לצדם של בנט, לפיד וגנץ
(צילום: שלו שלום, TPS)
בהתייחסו למתיחות הפוליטית שבמסגרתה יו"ר כחול לבן בני גנץ הודיע כי מפלגתו לא תשתתף בהצבעות בכנסת עד שיושג פתרון לחוק הפנסיות לאנשי הקבע, אמר השר סער: "זה יצטרך להיפתר, ולהערכתי ייפתר בימים הקרובים. מבחינת הנושא עצמו, אני ושאר שרי תקווה חדשה הצבענו נגד הנושא הזה של פנסיות צבאיות. מבחינת דרכי עבודת הממשלה, התקבלה החלטת ממשלה, התקבלה החלטת ועדת השרים לחקיקה, כל השותפות צריכות לתמוך בזה וכמובן שאפשר בהידברות להכניס שינויים בין הקריאה הראשונה לקריאות השנייה והשלישית".
- גנץ כועס, ואומר "לא סופרים אותי בתוך הממשלה שלי". יש דבר אחד שצריך להיות ברור. אם רוצים לקיים ממשלה לאורך זמן, החלטות ממשלה והחלטות ועדת השרים לחקיקה אלה לא המלצות, אלא החלטות שמחייבות. אני מיודד עם בני ואפילו מודה שמחבב אותו. אם הוא היה מתייעץ איתי ביום שני - הייתי אומר לו 'אל תעשה את הצעד הזה'. ניסו לעשות את המשחקים האלה עם איחוד משפחות (חוק האזרחות), ומה קרה בסוף? העברנו את איחוד משפחות".
- הצלחתם "להיפטר" מ"הקול הבעייתי" של ח"כ רינאוי-זועבי, הגליתם אותה לשנגחאי. והנה חוזר אלי אבידר לכנסת. אתה לא חושש שהוא יכול לסחוט את הקואליציה עם כל מיני רעיונות? "לא. אני חושב שאלי אבידר רצה לתרום בממשלה. בסופו של דבר הוא הגיע למסקנה שיתרום יותר מהכנסת. זאת החלטה לגיטימית. אני לא מעריך שאלי אבידר, שהיה מאלה שמאוד רצו להקים את הממשלה בהרכב הנוכחי שלה, ירצה להפיל אותה. אני מצטער על ההחלטה שלו, אבל אני מכבד אותה".
- אתה לא חושש משלמות הקואליציה בגלל האצבע שלו, למרות הביקורת הקשה שלו על הממשלה הזאת? "התשובה הקצרה היא לא".