5 צפייה בגלריה
מחלקת קורונה בבית חולים בלינסון
מחלקת קורונה בבית חולים בלינסון
מחלקת קורונה בבית החולים בילינסון
(צילום : יריב כץ)
"להגיד עמוס זה לא מספיק" - כך תיאר פרופ' בדר טריף, מנהל בית החולים קפלן ברחובות, את מצב התחלואה במחלקות הקורונה. "המצב מאוד עמוס, גם בחולי קורונה וגם בחולים שאינם קורונה. הצוותים ממש מתוחים עד הסוף וישנה ערבות הדדית שהיא מאוד חשובה".
עם זאת, גם אל מול הזינוק המדאיג במספר החולים קשה שהתאשפזו במהלך גל האומיקרון, פרופ' טריף מזהה מגמה שמעוררת תקווה לכך שהגל מגיע לשיאו - ועשוי בקרוב להישבר ולהתחיל לרדת. "אני לא רואה את העלייה שראינו בשבועות האחרונים מבחינת כמויות החולים".
נכון לאמש, 871 חולים קשה אושפזו ברחבי הארץ, וההערכה היא כי ישראל מגיעה לשיא התחלואה בימים אלו ממש. "אנחנו רוצים התייצבות מבחינת סך כל חולי הקורונה סביב ה-65 עד 70 בכל רגע נתון", הסביר פרופ' טריף. "היום אנחנו עם 66 חולי קורונה ולפני שבועיים או שלושה ראינו עלייה. בימים האחרונים יש התייצבות סביב ה-65". עם זאת, הוא הזהיר כי ישנם לא מעט חולים מבוגרים, וזה עלול להביא לזינוק במספר הנפטרים במקרה שמצבם יידרדר לפתע.
5 צפייה בגלריה
ד"ר טריף בדר
ד"ר טריף בדר
"להגיד עמוס זה לא מספיק". ד"ר בדר טריף

הזינוק במספר המתים

רק אתמול התברר כי בימים האחרונים אכן זינק מספר הנפטרים כתוצאה מקורונה, ועומד כעת בממוצע על כ-40-35 ביום. על רקע הבעיות הטכניות בלוח הבקרה שבו מתפרסמים נתוני הקורונה באתר של משרד הבריאות, אתמול התעדכן מספר המתים שזינק באופן מדאיג. "מספר המתים היומי היה יותר מ-40, פי 40 לעומת המספר לפני שבועיים", נכתב באתר. לפי ההערכות, חלק גדול מהם נפטרו גם כתוצאה ממחלות רקע אחרות, ובעיקר מזן הדלתא.
במערכת הבריאות מעריכים כי גל האומיקרון נמצא בשיאו, ונאבקים בעומסים הכבדים בתקווה כי כבר בימים הקרובים הם יחלו לראות התייצבות. "בשבוע שעבר לא היה לנו פיזית מקום לשים עוד מיטות במיון. זה לא שהיו חסרות מיטות, אבל כל שטח המיון היה מלא, כולל החולים שיושבים, ונוצר מצב של אמבולנסים שחיכו ברחבת המיון", הודה פרופ' טריף. "כשנוצר מצב כזה אנחנו סוגרים את המיון לשעה או שעתיים וחוזרים".
5 צפייה בגלריה
מחלקת קורונה בבית חולים בלינסון
מחלקת קורונה בבית חולים בלינסון
כ-40-35 נפטרים מדי יום מקורונה ברחבי הארץ. בית החולים בילינסון
(צילום : יריב כץ)
בבתי חולים אחרים ברחבי הארץ מספרים על אותה מגמה מעורבת: עומס בלתי רגיל, לצד התייצבות במספר המאושפזים. "האמת שכבר שלושה ימים אנחנו במצב יציב מבחינת מספר המאושפזים עם קורונה", אמר ד"ר ערן רוטמן, סגן מנהל בית החולים בילינסון בפתח תקווה. "זה לא שאין חולים חדשים והמיון עמוס כל הזמן עם חולים מאומתים שפוקדים אותו, אבל אנחנו כל הזמן משחררים מאושפזים מאומתים כך שקצב המשוחררים זהה לקצב הקבלות החדשות".
ד"ר רוטמן סיפר על שחרורם של מאושפזים במצב בריאותי שמאפשר טיפול בבית, במעקב בית החולים או רופא המשפחה. "בסך הכל המצב די יציב. התחלואה היא כזאת שיותר דומה לתחלואת חורף אופיינית לעומת הקורונה שראינו בעבר. אנחנו רואים גם חולים משולבים של שפעת וקורונה", אמר. "אם אני מתבונן על שלושת הימים האחרונים, נראה שאנחנו סביב השיא, אך השאלה היא כמה זמן זה יימשך? השיא יכול להיות שטוח ובהמשך לרדת. יכול להיות שנראה פיק בתחלואה ברמה של אשפוזים כי היקפי ההדבקה באוכלוסייה הם גדולים, אך אם התחזיות יתגשמו נראה שזה עניין של שבועיים עד שגם בבתי החולים תתחיל ירידה, וזו הציפייה שלנו באמת - אפילו תקווה".
5 צפייה בגלריה
"התחלואה יותר דומה לתחלואת חורף אופיינית לעומת הקורונה שראינו בעבר". ד"ר ערן רוטמן
"התחלואה יותר דומה לתחלואת חורף אופיינית לעומת הקורונה שראינו בעבר". ד"ר ערן רוטמן
"התחלואה יותר דומה לתחלואת חורף אופיינית לעומת הקורונה שראינו בעבר". ד"ר ערן רוטמן
(צילום: ירון ברנר)
בצל התקווה, יש עדיין חששות רבים. מספר חולי הקורונה המאושפזים במצב קשה הוא הגבוה ביותר מאז פברואר, עשרה מהם בני פחות מ־19 - ורובם אינם מחוסנים. במערכת הבריאות חוששים בעיקר מהשלכות ההחלטה לבטל את מתווה הבידודים במערכת החינוך, והחלפתו במתווה של בדיקות פעמיים בשבוע לכל תלמיד, שיחל כבר מחר. החשש: הפסקת הבידודים תביא לזינוק נוסף בתחלואת הילדים, ובכך גם להמשך גל האומיקרון.

דילמת החיסון הרביעי

הצוות לטיפול במגפות (צט"מ) של משרד הבריאות המליץ לאפשר חיסון רביעי לכל בני ה-18 ומעלה, אך בקופות החולים העריכו כי ההיענות לכך בקרב בני הפחות מ-60 צפויה להיות נמוכה. יישום ההמלצה אמנם כפוף לחתימת מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' נחמן אש, אך ההערכה היא כי הוא יחתום עליה בהקדם.
5 צפייה בגלריה
מחלקת קורונה בבית חולים בלינסון
מחלקת קורונה בבית חולים בלינסון
ההערכה היא כי ההיענות לחיסון רביעי תהיה נמוכה
(צילום : יריב כץ)
"אני לא חושבת שההיענות תהיה מטורפת", הודתה טל מנדל, מנהלת קשרי הלקוחות של קופת חולים לאומית. "בהתחלה, כשנפתחת האפשרות לחסן, נראה את אלה שמגיעים לקבל את הזריקה, אך לאחר כמה ימים תהיה ירידה ונהיה עדים לטפטופים של מתחסנים". הסיבה לכך? "השיח על התו הירוק שאולי יבוטל, העובדה שמתחסנים נדבקים ושמגפת הקורונה אולי תסתיים ואנחנו בישורת האחרונה - כל אלו משפיעים על שיעורי ההתחסנות, ואנחנו רואים זאת", אמרה.
אמש התקבלה בשורה משמחת לעצמאים: הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק שהגיש שר האוצר אביגדור ליברמן, לדרישת ארגוני העצמאים ויו"ר ועדת העבודה והרווחה ח"כ אפרת רייטן, שתאפשר להם לקבל ימי בידוד כמו שכירים. לפי החקיקה, העצמאים יוכלו להגיש כנראה כבר בימים הקרובים לביטוח הלאומי בקשות לקבלת דמי בידוד בגין מגפת הקורונה. הם זכאים לפיצוי על ימי בידוד עבור התקופה שהחלה ב-1 ביולי 2021, בליווי אישורים כי אכן נאלצו על פי חוק לשהות בבידוד.
בהכנת הידיעה השתתפו גד ליאור וירון דרוקמן