אלפי השוטרים הפרוסים בבירה נערכים ליום נפיץ נוסף בירושלים: עשרות קבוצות של מבקרים יהודים הגיעו גם הבוקר (רביעי) להר הבית ובאיחור קל נפתחו הסיורים לאחר שקבוצת מתפרעים פלסטינים השליכה אבנים לעבר כוחות הביטחון - ונדחקה על-ידי שוטרים לאחד המסגדים.
במקביל, על ההר עצמו אותרו זכוכיות, נעצים ואבנים שפוזרו במיוחד ע"י פלסטינים צעירים כדי להקשות על המבקרים היהודים. קומץ מתפרעים הצליחו להיכנס למסגד אל-אקצא ויידו אבנים לעבר הרחבה. אחד מהם השליך בקבוק תבערה שנפל על שטיח הכניסה למסגד וגרם לשריפה קטנה שכובתה מיד.
שלושה יהודים נעצרו במהלך הסיורים לאחר שלא נשמעו להוראות השוטרים, ואחרי כמה אזהרות הפרו את כללי הביקור במקום, בין היתר באמצעות תפילות, שירה והשתטחות על הקרקע. לפי מינהלת הר הבית, בשלושת הימים הראשונים של חול המועד עלו להר 2,275 יהודים ומדובר בשיא של כל הזמנים בעליית יהודים להר במהלך חג הפסח.

5 צפייה בגלריה
ממתינים בכניסה להר הבית ירושלים
ממתינים בכניסה להר הבית ירושלים
מאות מבקרים צפויים להגיע להר במהלך היום
(צילום: עקיבא אריאל, ארגון בידינו)
על אף הלחץ מצד המארגנים, במשטרה מסרבים לאשר את צעדת הדגלים מסביב לחומות העיר העתיקה מחשש להתלקחות נוספת - אך פעילי הימין שהודיעו על כוונתם לקיים את האירוע תחת הכותרת "דגלים במקום אבנים" מתעקשים לקיימו.
המארגנים הצהירו שמדובר באירוע תגובה ליידוי האבנים לעבר האוטובוסים שנסעו לכותל המערבי והמארב למתפללים היהודים שהלכו עטופים בטליתות בעיר העתיקה. "דווקא עכשיו נרים את ירושלים על ראש שמחתנו", הכריזו.
מהמשטרה נמסר כי אישרו לקיים תהלוכת מחאה, אך מארגן התהלוכה חזר בו. "לאחר שהוגשה שלשום בקשה לקיום תהלוכה בירושלים כנדרש בחוק, בוצע שיח עם מארגן האירוע וניסיונות לאפשר את התהלוכה במתווה מוסכם. לאחר שיח שהתקיים, אתמול הסכימה המשטרה למסלול החלופי שהוצע על ידי המארגן ויאפשר את אבטחתה, אך כעבור זמן קצר הוא הודיע כי חוזר בו מהצעתו. בהתאם נבהיר שוב כי בשלב זה המשטרה לא מאשרת את קיום תהלוכת המחאה במתווה המבוקש", נמסר.
המארגנים אמרו בתגובה כי אין להם טענות למשטרה שפועלת מתוך רצון טוב כדי לאשר את הצעדה, אך טענו שגורמים במערכת הפוליטית מפעילים לחצים אדירים שלא לקיימה. "אנחנו לא נסכים ואף פעם לא הסכמנו למתווה כניעה שבעצם מכין את הקרקע לחלוקת ירושלים", אמרו.
5 צפייה בגלריה
סלעים ואבנים בכניסה להר הבית
סלעים ואבנים בכניסה להר הבית
סלעים ואבנים בכניסה להר הבית
המתיחות סביב הר הבית הספיקה לעורר גם סערה דיפלומטית. שורה של מדינות ערביות שרק לאחרונה הידקו את יחסיהן עם ישראל, כעת מגנות אותה על "פגיעה במסגד אל-אקצה", בעקבות ההתפרעויות ביום שישי וביום ראשון, שבמסגרתן מתפרעים יידו אבנים לעבר שוטרים, לעתים מתוך המסגד עצמו, שנחשב לאתר השלישי בקדושתו באיסלאם. ביום שישי פרצו השוטרים לתוך המסגד כדי לפנות את המתפרעים, והתמונות מהמקום עוררו זעם בקרב הפלסטינים ובקרב מדינות מוסלמיות.
אתמול כינסה מועצת הוואקף האיסלאמי בירושלים ישיבה בעניין המהומות ותקיפת המתפללים במסגד אל-אקצה. לישיבה הגיעו ראאד סלאח, מנהיג הפלג הצפוני של התנועה האיסלאמית, וח"כ אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת), יחד עם ראש ועדת המעקב העליונה של הציבור הערבי בישראל מוחמד ברכה. גורם שנכח בישיבה אמר כי "ראאד סלאח קרא לרע"מ להתפטר באופן מיידי מהממשלה". לדבריו, סלאח אמר עוד כי "אנחנו לקראת מאבק ברור בין זכותנו הנצחית באל-אקצה לבין כוונות הכיבוש להשתלטות על המקומות הקדושים".

בעלי העסקים: "העיר שקטה, הבלגן רק במזרח"

ימי חול המועד בירושלים ידועים כעמוסים במיוחד - אך השנה, אחרי שהוסרו מרבית מגבלות הקורונה, בעלי העסקים מאוכזבים מהתנועה הדלילה. "בפסח רגיל לא רואים את הרחוב מרוב אנשים וזה מעציב", אמר עוז קובי, מנהל "קפה בין" שבמרכז העיר. "יש המון כוחות ביטחון ומשטרה שכל הזמן מסתובבים פה, כך שבטוח פה מאוד".
5 צפייה בגלריה
כיכר ציון ירושלים
כיכר ציון ירושלים
כיכר ציון בירושלים
(צילום: אלכס קולומויסקי)
5 צפייה בגלריה
כיכר ציון ירושלים
כיכר ציון ירושלים
תנועה דלילה יחסית לחול המועד פסח
(צילום: אלכס קולומויסקי)
אור חזאי, בעלי חנות המיצים "איש האתרוגים" ברחוב בן יהודה במרכז העיר ירושלים, התעקש גם הוא שהעיר רגועה: "יש פה תיירים שמסתובבים חופשי אבל הישראלים בקושי יוצאים החוצה. יש לנו סניף גם בתל אביב בשוק הכרמל, ובימים האחרונים הכול שם מפוצץ. אני קורא לאנשים - אל תפחדו, תצאו החוצה. אם אתם לא תצאו ותיהנו והרחוב יראה כמו שהוא נראה עכשיו, ניצחו אותנו".
בעל גלידריה בעיר הוסיף כי "זה לא חול המועד, זה חול המתים. אנשים מחוץ לירושלים לא מבדילים בין מערב העיר למזרח העיר. בעיר עצמה שקט, רק בהר הבית ובמזרח העיר יש בלאגן".