2 צפייה בגלריה
נתניהו בפגישתו עם גפני
נתניהו בפגישתו עם גפני
נתניהו בפגישתו עם גפני, מוקדם יותר השבוע
ראש הממשלה לשעבר נפתלי בנט מתח הערב (שישי) ביקורת חריפה על ההסכמה המסתמנת במו"מ הקואליציוני להכפיל את תקציב הישיבות עם הקמת ממשלת נתניהו הבאה. "התוכנית להזניק את קצבאות תלמידי ישיבות ואברכים היא שגיאה כלכלית ומוסרית קשה שתפגע בצעירים חרדים, ביחס הציבור לתורה, ובעתיד מדינת ישראל", כתב בנט בהודעה שפרסם לפני כניסת השבת.
ברקע הדיונים בין הליכוד למפלגות החרדיות, נזכיר, דובר על זינוק של יותר מ-100% בתקציב הישיבות - מה שיביא אותו לשיא של כל הזמנים. יו"ר הליכוד בנימין נתניהו הסכים עקרונית לדרישה להגדיל את התמיכה הממשלתית במוסדות התורניים, העומדת כיום על סכום של 1.2 מיליארד שקלים בשנה, והיא צפויה להכפיל עצמה (ואף יותר מכך) ולזנק לכמעט 3 מיליארד.
עד עתה הועבר למוסדות סכום גלובלי שחולק בין תלמידי הישיבות (רווקים) לאברכי הכוללים (נשואים), כך שככל שמספרם גדל, כך התשלום לתלמיד פחת. כעת דורשים החרדים במסגרת המשא ומתן הקואליציוני סכום קבוע של 730 שקלים לצעירים ו-1,314 שקלים לבוגרים, כך שהתקציב הכולל יתעדכן כל שנה בהתאם לגידול הטבעי במספר הלומדים - ונתניהו הסכים לכך.
2 צפייה בגלריה
ישיבת הממשלה בנושא אישור ההסכם הימי עם לבנון
ישיבת הממשלה בנושא אישור ההסכם הימי עם לבנון
"האחריות של החרדים כלפי המדינה חייבת לגדול בהתאמה". בנט
(צילום: יואב דודקביץ')
"הקצבאות המוגדלות יעודדו עוד צעירים שלא לצאת לעבוד או ללמוד מקצוע, מכיון שנוח יותר להישאר בישיבה", הוסיף בנט. "בסופו של דבר הם ייפלטו בגיל מאוחר, ללא יכולת להתפרנס בעבודה איכותית, וזה יביא להגברת העוני והתלות שלהם בתשלומי המסים של שאר האוכלוסייה בישראל".
לדברי בנט, "לאורך זמן זה לא יחזיק מעמד. כולם יודעים זאת, אך לצערי ראשי מפלגות כיום חוששים להתבטא מחשש לזעם המפלגות החרדיות. החרדים הם אחינו, והם האוכלוסייה הגדלה במהירות הגבוהה בישראל, לכן האחריות שלהם כלפי המדינה חייבת לגדול בהתאמה".
בנט הזכיר כי "אם אין קמח - אין תורה", והסביר: "הרעיון שציבור הולך וגדל ימומן עוד ועוד על ידי ציבור ששיעורו באוכלוסייה הולך וקטן, אינו מעשי, ולמען האמת - גם אם הפוליטיקאים מפחדים לומר זאת - אינו מוסרי. דמיינו 7 חיילים נושאים חייל שמיני על אלונקה - בהחלט אפשרי. כעת דמיינו 4 חיילים נושאים 4 חיילים על אלונקה - בלתי אפשרי, וגם לא הוגן. קורסים, עוזבים. בסוף נושאי האלונקה יבחרו ללכת למקום אחר (קל היום מתמיד) ובמקום לחזק את התורה, התהליך יוביל חלילה לתחושה שלילית כלפי התורה". בנט סיכם כי "המבחן הגדול של הממשלה שתקום - האם שיעור החרדים העובדים בעוד 4-3 שנים יהיה גבוה או נמוך מהשיעור היום?".
בתוך כך, הבוקר סיים נשיא המדינה יצחק הרצוג את סבב ההתייעצויות לקראת הטלת המנדט על נתניהו להרכבת הממשלה ה-37 של ישראל והשישית בראשותו. 64 חברי כנסת המליצו על נתניהו, 28 על ראש הממשלה היוצא יאיר לפיד ו-28 נמנעו. מנכ"ל בית הנשיא אייל שויקי התקשר לראש הסגל של נתניהו, צחי ברוורמן, וביקש לזמן את ראש הממשלה המיועד למשכנו ביום ראשון הקרוב.