לוחות אלקטרוניים כבויים, אחרים מציגים זמנים שגויים - ובין לבין עיוורים מתמודדים עם חוסר הנגשה בתחנה: משתמשי התחבורה הציבורית הבחינו בחיפוש במערכות המידע של משרד התחבורה ובחלק מהאפליקציות הייעודיות כי כמה קווי אוטובוס ברחבי הארץ פעלו לכאורה במהלך החג. ואולם, מדובר בתקלה שמצטרפת לרצף של כשלים בהעברת מידע מדויק לנוסעים.
לפני כמה שבועות גילו נוסעים שמתגוררים בגוש דן כי לוחות אלקטרוניים שאמורים לדווח על שעות היציאה וההגעה של האוטובוסים חדלו לפעול. במשרד התחבורה שקלו אם לחדש את הפעלתם ואם הם נחוצים, ובינתיים השאירו אותם כבויים.
7 צפייה בגלריה
שלט אלקטרוני כבוי
שלט אלקטרוני כבוי
גבעתיים. השלט האלקטרוני כבוי
( צילום: עתליה דרשר)
"באזור שלי בחולון לוחות המידע האלקטרוני לא עובדים", סיפר אמיר לוז. "על המסך לא רואים כלום וזה מאוד מוזר. יש הרבה אנשים שצריכים לקבל את המידע ולא לכולם יש טלפונים עם אפליקציות. בכל מקום בחו"ל שהייתי בו היה מידע בתחנה על מתי מגיע האוטובוס. כנראה שבישראל זה לא טריוויאלי".
הגולשת עתליה דרשר תהתה בקבוצת הפייסבוק של תושבי רמת גן: "מישהו יודע למה בכל העיר ובגבעתיים השלטים כבויים?". גולשת בשם לינור טענה שהתקלה נמשכת חודשים והגולש ראובן ציין שנתקל בבעיה דומה בתל אביב ובחולון.
"זה חודשיים שהלוחות לא מציגים כלום ברמת גן ובגבעתיים", אמרה דרשר ל-ynet. "יש אפליקציות פרטיות שעובדות טוב, אבל יש אנשים שאין להם טלפונים חכמים וצריך לדאוג גם להם. אם זה שירות ממשלתי, לא כדאי להסתמך רק על חברות פרטיות שייתנו מידע".
7 צפייה בגלריה
שלט אלקטרוני כבוי בבאר שבע
שלט אלקטרוני כבוי בבאר שבע
שלט אלקטרוני כבוי בבאר שבע
(צילום: אור ירוק)
תלונות בנושא ואחרות הגיעו לארגון "תחבורה בדרך שלנו". מקס מורוגובסקי, יו"ר הארגון, אמר: "לצערנו, משתמשי התחבורה הציבורית חווים בחודשים האחרונים שורה של תקלות שירות ומידע שמרמזות על מגמה מדאיגה של כשל שירותי. התקלה המתמשכת במערכות משרד התחבורה גרמה לנוסעים רבים להסתמך על מידע שגוי על זמני האוטובוסים האחרונים בערב החג.
מקס מורוגובסקימקס מורוגובסקי צילום: אפי יוספי

"כל אלו מצטרפים לעשרות שלטי זמן אמת תקינים לחלוטין מהדור הישן שכובו בוקר אחד לפני כחודשיים בפעולה יזומה ברחבי גוש דן והותירו נוסעים רבים ללא יכולת להתעדכן בזמני הגעת האוטובוסים. שלטי זמן האמת בתחנות מספקים מידע יקר ערך על הגעת האוטובוס לנוסעים מבוגרים, נוסעים עם מוגבלות ואוכלוסיות שלא מסתדרות עם פעולות מורכבות בטלפון החכם או כלל לא מחזיקות מכשיר זה.
"תקינות השלט תורמת לספונטניות ומיידיות בשימוש בתחבורה הציבורית ואין לה תחליף. אנו מצפים ממשרד התחבורה ומהשרה מרב מיכאלי לעשות בדק בית ולהציב את צורכי הנוסעות והנוסעים במרכז ולעצור את הפגיעה בנוסעי התחבורה הציבורית".

"במקום להסתיר, שישקיעו יותר לטובת הציבור"

ואולם, גם כשהשלטים מופעלים הם מציגים לעיתים מידע לא מדויק בשל טכנולוגיה מיושנת. יוסי סעידוב, פעיל תחבורה ציבורית ותיק, תיעד מראה שכיח בעבור משתמשי התחבורה הציבורית: הלוח האלקטרוני הראה שקו 77 יגיע לתחנה שברחוב עמק רפאים בירושלים "בעוד 3 דקות", כשהקו למעשה כבר נמצא בתחנה.
"מצער שמשרד התחבורה מסתיר מציבור הנוסעים מידע על תקלה במידע בזמן אמת בלוחות המידע ובאפליקציות", אמר סעידוב. "מאז ומתמיד המידע בזמן אמת סבל מבעיות אמינות קשות. במקום להסתיר את דבר התקלה ראוי שהמשרד יאמר את האמת לציבור וישקיע יותר בנוסעי האוטובוסים המהווים 90 אחוז מנוסעי התחבורה הציבורית בישראל".
7 צפייה בגלריה
שלט אלקטרוני כבוי בחולון
שלט אלקטרוני כבוי בחולון
שלט אלקטרוני כבוי בחולון
(צילום: אמי רלוז)
7 צפייה בגלריה
תקלות במערכות משרד התחבורה
תקלות במערכות משרד התחבורה
תקלות במערכות משרד התחבורה
(צילום: מקס מורוגובסקי)
בתחנות האוטובוס של פרויקט "מהיר לעיר", שנועד ליצור רשת של נתיבי העדפה בתחנות האוטובוס, מוצב לוח אלקטרוני וניתן לבדוק בו מסלולי נסיעה. ואולם, התחנות האלו ממוקמות רק במרכז הארץ ובערים שלא חתמו על הסכמים כובלים מול חברות פרטיות שמציגות עליהן פרסום.
בעיות הנגשת המידע בתחנות לא תמו בכך. מבדיקה שביצעו מתנדבי תוכנית "זה"ב בגן" של עמותת "אור ירוק" ותנועת "של"מ" (שירות לאומי למבוגר) של החברה למתנ"סים, עולה כי אחת מכל שתי תחנות אוטובוס לא מנגישות מידע לעיוורים. בנוסף, בתחנות רבות אין אמצעי מידע בסיסיים שיאפשרו התנהלות יומיומית תקינה.
בבדיקה שהתבצעה ביותר מ-150 תחנות אוטובוס ב-27 רשויות מקומיות מצפת ועד אילת, עלה כי ב-55% מהן לא היה דף עם כתב ברייל או שהדף לא היה תקין. ב-30% מהתחנות לא היו מדבקות מידע גדולות (צהובות) עם מספרי הקווים. ב-25% מהתחנות דף המידע עם זמני הנסיעה של הקווים לא היה קיים או שהוא לא היה תקין. בנוסף, ב-10% מהתחנות לא היה שלט צהוב שבעזרתו ניתן בכלל לדעת אילו קווים עוברים בהן ומה היעד שלהם.

"אסור להזניח את האזרחים הוותיקים"

ארז קיטה, מנכ"ל עמותת "אור ירוק", אמר: "חלק ממשתמשי התחבורה הציבורית הם אזרחים ותיקים שאין ביכולתם אפשרות לשלוט ולעשות שימוש באפליקציות המידע המתקדמות והמדויקות. אסור להזניח את האוכלוסייה הזאת, והיעדר המידע עלול להרחיק אותם מהחברה ומקשה עליהם לנהל אורח חיים נורמלי ורגיל.
"כאשר אדם מתקשה להגיע לבנק, לקניון או לרופא, פעולות שנראות לנו כפעולות בסיסיות, הוא עלול לוותר ולהימנע מהגעה לאותם מקומות שמאפשרים לו לנהל אורח חיים רגיל ותקין. במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים חייבים לוודא כי תחנות האוטובוס תקינות וכל המידע הנדרש קיים בהן, כל זאת כדי לעודד עוד ועוד אנשים לעשות שימוש בתחבורה הציבורית".
7 צפייה בגלריה
שלט אלקטרוני כבוי בפתח תקווה
שלט אלקטרוני כבוי בפתח תקווה
שלט אלקטרוני כבוי בפתח תקווה
(צילום: מקס מורוגובסקי)
7 צפייה בגלריה
שלט אלקטרוני מנופץ בחדרה
שלט אלקטרוני מנופץ בחדרה
שלט אלקטרוני מנופץ בחדרה
(צילום: מקס מורוגובסקי)
7 צפייה בגלריה
מדבקות מידע בכתב ברייל חסרות בתחנת אוטובוס בחולון
מדבקות מידע בכתב ברייל חסרות בתחנת אוטובוס בחולון
מדבקות מידע בכתב ברייל חסרות בתחנת אוטובוס בחולון
(צילום: אור ירוק)
גם המידע באוטובוסים עצמם לוקה לעיתים בחסר. פעמים רבות מדווחים נוסעים כי מערכת הכריזה לא תקינה או משמיעה שמות של תחנות שכבר לא קיימות בקו. בנוסף, מדבקות המידע בחלק מהאוטובוסים לא מעודכנות לקווים שבהם מתבצעת הנסיעה. זאת ועוד: משרד התחבורה לא מתאמץ להנגיש מידע סביב רפורמות חשובות. באפריל האחרון, למשל, התבצעה רפורמה בתנועת עשרות אוטובוסים בגוש דן, אך לציבור כלל לא נמסר מידע על כך.
בנוסף, בשבועות האחרונים בעקבות ניסיון לשדרוג מערכות המידע של משרד התחבורה חלו שיבושים קשים בהצכת המידע באתר המשרד ובאפליקציות התחבורה הציבורית. כך למשל, במהלך החג חיפוש במערכות המידע של משרד התחבורה ובחלק מאפליקציות התחבורה הציבורית שמושכות ממנו מידע נראו אוטובוסים שנוסעים בחג עצמו - אף שהם לא נסעו, במקרים חמורים יותר נמסר מידע שגוי באשר לאוטובוסים האחרונים לפני כניסת החג; ובצאת החג - נעלמו אוטובוסים שנוסעים בשגרה במתכונת מוצאי שבת. התקלה הזו מצטרפת לרצף של תקלות הקשורות במתן מידע מדויק למשתמשי התחבורה הציבורית.
אמיר, תושב הרצליה, סיפר כי התקלות במשרד לא נוגעות רק למתן מידע אלא גם להפעלת קווים. אף על פי שהשכונה שבה הוא מתגורר מאוכלסת באלפי משפחות, התחבורה הציבורית לא מגיעה אליה. "הבטיחו לנו שב-29 באוגוסט ייכנס באופן זמני קו אוטובוס שיוסט וייתנו לנו ככה מענה זמני עד לכניסת קווים קבועים, אבל שום דבר לא קרה", אמר אמיר.
הוא ציין עוד: "בעירייה הסבירו לי שזה מתעכב בגלל התקלה של משרד התחבורה במערכות. במשרד התחבורה לא אמרו לנו מתי זה יתוקן ולאלפי תושבים אין תחבורה ציבורית ודנים אותנו לנסוע ברכב בעבור כל צורך".
ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "משרד התחבורה שידרג לאחרונה את המערכת המשמשת את משרד התחבורה ומפעילי התחבורה הציבורית לאישור בקשות ורישיונות להפעלת קווי התחבורה הציבורית. מדובר במערכת שנועדה לשפר באופן משמעותי את לוחות הזמנים של קווי התחבורה הציבורית ולייעל את אפליקציות התחבורה הציבורית השונות לטובת נוסעות ונוסעי התחבורה הציבורית.
"כמו בכל מעבר לטכנולוגיה מתקדמת יותר, ישנם חבלי לידה עליהם צפוי משרד התחבורה להתגבר בתוך תקופה קצרה. משרדנו מנטר בימים אלה את כלל התקלות ומספק מענה הולם ומידי למפעילים השונים ככל הנדרש. יצוין כי מידע אודות לוחות הזמנים החדשים של קווי האוטובוסים פורסם זה מכבר. באשר לשכונת גליל ים בהרצליה, יצוין כי במהלך הימים בהם שודרגה המערכת לא ניתן היה להזין את קו האוטובוס החדש. הפעלת הקו נדחתה לסוף אוקטובר לכל המאוחר בתיאום עם עיריית הרצליה.
"באשר לשילוט בתחנות האוטובוס, יצוין כי מפעילי התחבורה הציבורית אחראים על הצבת השילוט והדגלונים בתחנות. במסגרת זאת, הרשות הארצית לתחבורה ציבורית במשרד התחבורה מבצעת בקרה על המפעילים, במטרה לוודא כי החברות אכן מעדכנות את המידע כנדרש. מדובר במדגם לא מייצג של 150 תחנות מתוך אלפי תחנות אוטובוסים הקיימות בישראל ולכן לא ניתן להסתמך על נתונים אלה. מנתוני משרד התחבורה עולה כי שילוט נגיש מלא קיים כיום בכ-75% מכלל התחנות וב-25% השילוט הנגיש הינו חלקי ומטופל בימים אלה. ב-98% מהתחנות קיימים דגלונים.
"משרד התחבורה פועל לבצע בקרה שוטפת בכל חברות התחבורה הציבורית, במטרה לשפר ולייעל את השירות בתחבורה הציבורית. משרדנו מקבל בברכה כל הערה או הצעה שנועדה להיטיב עם הנוסעות והנוסעים בתחבורה הציבורית".