בממשלה נשמעים באחרונה קולות שקוראים לא לכבד את פסיקת בג"ץ אם יתערב בביטול חוקי יסוד, לקראת הדיונים בעליון על שלל חוקי המהפכה המשפטית, והחשש למשבר חוקתי הולך וגדל. שר המשפטים לשעבר מהליכוד דן מרידור סבור שאנחנו כבר בעיצומו של משבר כזה, ובריאיון ל-ynet Live הבוקר (ב') אמר: "מאז שקמה המדינה לא היה מצב כזה. שרים וראש ממשלה שלא מתחייבים לקיים את החלטות בג"ץ - זה משבר חוקתי".
2 צפייה בגלריה
דן מרידור בועדת חוקה חוק ומשפט
דן מרידור בועדת חוקה חוק ומשפט
"עצמאות הרשות השופטת היא הבסיס לדמוקרטיה בכל העולם". מרידור
(צילום: אלכס קולומויסקי)
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ויריב לוין
בנימין נתניהו ויריב לוין
"מתכוון להמשיך בהפיכה יחד עם עושי דבריו בממשלה". נתניהו ולוין
(צילום: אלכס קולומויסקי)
לדבריו, "בג"ץ יכול להתערב בחוקים, הוא אמר זאת כמה פעמים. העובדה שמכנים חוק כ'חוק יסוד', להבדיל מארה"ב או מכל מדינה אחרת עם חוקה, איננה הופכת אותו למיוחד. אפשר להעביר חוק יסוד בלי שום רוב מיוחס. אם כל דבר יהיה חוק יסוד, ויחוקקו מחר שערבים לא יוכלו להצביע - האם בג"ץ לא יהיה צריך להתערב? זה תפקידו של בית המשפט - להגן מפני דברים אבסורדיים וקשים, שנוגדים את היסודות העקרוניים שהמדינה קמה עליהם".
על טענת הקואליציה שמטרתה לחזק את האיזונים והבלמים אמר מרידור: "את בית המשפט לא צריך לבלום, אלא אם רוצים בית משפט לא עצמאי. כל הרעיון של עצמאות הרשות השופטת הוא שזה בסיס הדמוקרטיה בכל העולם, ובית המשפט לא חייב דין וחשבון לאף אחד. אין להם כוח, ולא צריך לבלום אותם".
מרידור מסביר כי קיים הבדל משמעותי בין הכוח של שני הצדדים. "הממשלה יכולה להטיל מיסים, ללכת למלחמה, לעשות שלום. יש לה הרבה מאוד כוח ביד. לבית המשפט יש רק כוח לעצור ולא ליזום. אם הממשלה או הכנסת ישלטו על בית המשפט, זה לא דמוקרטיה".
מרידור התייחס לדבריו של רה"מ בנימין נתניהו, שהודיע אתמול בריאיון לבלומברג שבכוונת הקואליציה לשנות את הרכב הוועדה לבחירת שופטים, גם ללא הסכמת האופוזיציה: "במסגרת השקר הגדול שרה"מ מוביל הוא אומר שהוא רוצה רק דבר 'קטן', שינוי הוועדה לבחירת שופטים. זה לא בית משפט, אלא משרתי שלטון, זה סוף הדמוקרטיה. הוא אמר שהוא רוצה 'רק את זה', וזה מאוד חמור. הוא מתכוון להמשיך בהפיכה המשטרית שהחל בה, יחד עם כל עושי דבריו בממשלה".