דוברת הבית הלבן מתייחסת למאמר ב"ניו יורק טיימס" ולמסר של ביידן לעצור את החקיקה
(ערוץ היוטיוב The White House)

גורמים בכירים בממשל האמריקני אישרו הערב (רביעי) את הדברים שיוחסו לנשיא ארצות הברית ג'ו ביידן במאמר של הפרשן הבכיר של ה"ניו יורק טיימס" תומאס פרידמן, לפיהם המסר שהעביר הנשיא האמריקני לראש הממשלה בנימין נתניהו הוא שצריך לעצור את החקיקה באופן מיידי, ולא להעביר אותה ללא הסכמה רחבה.
מלבד אותם בכירים, דובר המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן אישר בקולו שההצהרה שנתן הנשיא ביידן לתומאס פרידמן היא אותנטית.
דוברת הבית הלבן קארין ז'אן פייר, שנשאלה על אותו מאמר, ענתה: "פרידמן ציטט ישירות את הנשיא, ואתן לדבריו לעמוד בפני עצמם. הנשיא היה ברור בפגישה עם הנשיא הרצוג ובשיחת הטלפון שלו עם נתניהו - מערכת היחסים שלו עם ישראל הולכת ימים אחורה, היא חזקה ועמוקה. אנחנו מחויבים לביטחון ישראל. אתן לתגובה שלו במאמר לעמוד בפני עצמה".
1 צפייה בגלריה
ראש הממשלה נתניהו בישיבת הממשלה
ראש הממשלה נתניהו בישיבת הממשלה
ביידן ונתניהו. קצר בקו?
(צילום:AP, עמית שאבי)
בתשובה לשאלה אם הוא רוצה שנתניהו יעצור את המהפכה המשפטית, ענתה: "הנשיא מאמין שליבת מערכת היחסים היא ערכים דמוקרטיים. כל שינוי צריך קונצנזוס רחב. הנשיא היה ברור כשזה נוגע לרפורמה המשפטית".
האמריקנים לא אהבו את ההודעה הרשמית שיצאה מלשכת ראש הממשלה אחרי שיחת נתניהו-ביידן, לפיה ראש הממשלה עדכן את נשיא ארצות הברית שינסה לגבש הסכמה ציבורית רחבה להמשך התהליך במהלך פגרת הקיץ - כשלמעשה המשמעות היא שחקיקת ביטול עילת הסבירות תאושר סופית.
דובר הבית הלבן: "שיחה ופגישה? זה לא אומר שיש לנו פחות חששות מהמהפכה המשפטית"
(צילום: The White House)

המסר של נתניהו, שלפיו חקיקה זו תעבור בוודאות, הטריד אותם - והם רצו להבהיר שמבחינת ביידן יש לעצור עכשיו ולהגיד להסכמה רחבה ולפשרה אמיתית. הנשיא ביידן ניצל פגישה שלו עם פרידמן שתוכננה מראש כדי לחדד את עמדתו.
גורם בכיר אמריקני אמר כי הפגישה בין הנשיא ביידן ופרידמן נקבעה לפני שלושה שבועות והייתה אמורה לעסוק בנושא המלחמה באוקראינה והדגיש כי הוא לא נקרא למקום בבהילות.
ההבהרה הזו של האמריקנים ניתנה לאחר שבירושלים טענו כי אותו מסר, "לעצור מיד את החקיקה", כלל לא הועבר בשיחה. ראש המטה לביטחון לאומי, צחי הנגבי, פרסם הודעה בבוקר - שעות לאחר פרסום המאמר של פרידמן - ולפי "הדברים המיוחסים לנשיא במאמר ב'ניו יורק טיימס' כלל לא נאמרו בשיחה".
לפי הנגבי, "שיחת הטלפון בין נשיא ארה״ב לראש הממשלה הייתה, כפי שתואר על ידי שני הצדדים, 'טובה, לבבית וקונסטרוקטיבית'. ראש הממשלה נתניהו עדכן את הנשיא כי בשבוע הקרוב תשלים הכנסת את החקיקה הנוכחית, וכי במהלך חודשי פגרת הקיץ של הכנסת יפעל לגבש הסכמה ציבורית רחבה לגבי יתרת התהליך".