4 צפייה בגלריה
האופניים השיתופיים בירושלים
האופניים השיתופיים בירושלים
האופניים השיתופיים בירושלים, אלון יששכר. "אבן דרך כחלק ממהפכה"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
אלון יששכר (37) תושב שכונת ניות בירושלים רצה להגיע מביתו אל מרכז העיר בשבת. מכיוון שהתחבורה הציבורית מושבתת ביום זה הוא פנה אל שירות האופניים השיתופיים "ירופאן", הפועל בעיר. יששכר הפעיל את האפליקציה, בחר זוג אופניים ורכב עליו עד לכיכר החתולות. כשהגיע למקום גילה כי תחנת העגינה בכיכר שומרת שבת ונאלץ לחזור לתחנה רחוקה יותר.
למרות שכחצי מהאוכלוסייה היהודית בבירה הינה חרדית, המילה "שבת" לא הוזכרה במכרז שהוציא העירייה בשנת 2017 לקראת הפעלת שירות האופניים השיתופיים. להיפך, במכרז צוין בפירוש כי "השירות יעבוד 364 ימים בשנה - מלבד יום כיפור". מי שיוריד היום את האפליקציה יגלה שמופיע בה "תקנון פעילות המערך במהלך שבתות וחגים", בניגוד לתנאי המכרז.
הטופוגרפיה הייחודית של ירושלים הובילה את חברת FSM שמפעילה את השירות בשיתוף העירייה, לספק ללקוחותיה שני סוגים של אופניים - רגילים וחשמליים עם מנוע עזר. למרות שמבחינה הלכתית אין הבדל בין שימוש באופניים רגילים לחשמליים, חלק מתחנות העגינה של השירות הממונע חסומות לשימוש בשבת.
4 צפייה בגלריה
האופניים השיתופיים בירושלים
האופניים השיתופיים בירושלים
תחנת עגינה לאופניים, פתוחה בשבת?
(צילום: אלכס קולומויסקי)
4 צפייה בגלריה
תחנות שומרות שבת - אופניים שיתופיים בירושלים
תחנות שומרות שבת - אופניים שיתופיים בירושלים
פעילות המערך במהלך שבתות וחגים
יששכר מספר כי זו לא הפעם הראשונה בה נתקל בתחנה סגורה. "בחג שמחת תורה הגעתי לתחנה ליד מוזיאון ישראל והייתה רק תחנה אחת פתוחה במרכז העיר". כשיצא השירות לדרך בדצמבר 2020, כינה אותו ראש עיריית ירושלים משה ליאון "אבן דרך כחלק ממהפכה", אך כבר אז נשמעה התנגדות מגורמים חרדים וכפשרה הוחלט שחלק מעמדות העגינה יוצבו במתחמים פרטיים ולא במקומות ציבוריים השייכים לעירייה.
בעקבות המקרה הוגש לעיריית ירושלים ולחברת FSM מכתב התראה לפני פניה לערכאות מטעמו של יששכר, ובשיתוף חבר מועצת העיר יובב צור, עם דרישה לביטול המגבלה ופתיחת כלל התחנות בשבת. במכתב צוין כי "בהגבלת השירות בימי שבת וחג יש משום קיפוח, שכן היא מקדמת אינטרסים שפוגעים בזכותם החוקתית של המשתמשים לחופש דת ומדת ולחופש תנועה".
אורי קידר, מנכ"ל תנועת ישראל חופשית שליוותה את הסיפור מראשיתו, אמר ל-ynet ו"ידיעות אחרונות" כי "עיריית ירושלים החליטה להראות לציבור שלא מעוניין לשמור שבת הלכתית את הדרך החוצה. ההשבתה של שירות אוטומטי לגמרי היא כניעה מבישה לפוליטיקאים החרדים בעיר, וראש העיר ליאון כנראה החליט שהם הילדים המועדפים עליו".
4 צפייה בגלריה
האופניים השיתופיים בירושלים
האופניים השיתופיים בירושלים
"ההחלטה להגביל את השימוש במערך ה'ירופאן' - בניגוד להסכם הזיכיון ולמודל העסקי של המיזם"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
חבר מועצת העיר יובב צור, שעוסק בסוגיית השבת מאז כניסת המיזם לעיר ומיוצג בעתירה, טען בתגובה כי "ההחלטה של משה ליאון שלא לאפשר השכרת אופניים חשמליים בשבת נובעת מגחמה פוליטית קטנונית, שמעידה על כניעתו המוחלטת לשותפיו הקואליציוניים. זו החלטה שרירותית שמנוגדת לתנאי המכרז, פוגעת בכדאיות הכלכלית של המיזם ואף מסכנת את שרידותו בעיר".
יובב צוריובב צורצילום: שרון גבאי
המצב שבו תושבי ירושלים מתרוצצים בין תחנה לתחנה רק כדי לגלות שגם אופניים התחילו לשמור שבת, הוא מצב אבסורדי שפוגע לא רק באיכות החיים אלא גם בכיס של התושבים. מצופה מראש העירייה שיעודד קשת רחבה של פתרונות תחבורתיים, ולא יחבל בהם במכוון באופן שפוגע שוב באוכלוסייה הפלורליסטית שגם ככה נושאת ברוב הנטל הכלכלי של העיר".
עו"ד עדיה שיינוולד, מעורכי הדין שהגיש את העתירה אמרה כי "ההחלטה להגביל את השימוש במערך ה'ירופאן' בימי שבת וחג התקבלה ללא תשתית עובדתית הולמת, מבלי שנשקלו שיקולים רלוונטיים, בניגוד להסכם הזיכיון ולמודל העסקי של המיזם. מדובר בהחלטה שרירותית שגורמת נזק לתושבי העיר ולכלל הציבור".
מעיריית ירושלים נמסר בתגובה: "במסגרת הסטטוס-קוו רק חלק מתחנות העגינה עובדות בשבת. בימים אלה הגדילה העירייה את פריסת העמדות לרווחת התושבים".
מחברת FSM נמסר בתגובה: "FSM זכתה במכרז להפעלת מיזם האופניים השיתופים בירושלים ופועלת על פי הנחיות העירייה".