בממשלת הימין היה מי שניסה לסכל זאת - אבל ועדת המורשת של אונסק"ו הודיעה היום (ראשון) כי אחד מאתרי המורשת העולמית החדשים שצורפו לרשימה הוא תל א-סולטאן ביריחו.
המדינות החברות באונסק"ו קבעו כי התל יוכר כ"אתר מורשת עולמי פלסטיני". ההחלטה התקבלה בהצבעה שנערכה בבירת סעודיה ריאד, שם ארגון האו"ם הבהיר כי סמוך לאתר זה יש אתרי מורשת יהודיים ונוצריים שלא נכללים ברשימה - אך יש ערך בשימורם.
6 צפייה בגלריה
תל א-סולטאן
תל א-סולטאן
תל א-סולטאן. התל המרכזי ביריחו
(צילום: AP / Mahmoud Illean)
6 צפייה בגלריה
תל א-סולטאן
תל א-סולטאן
נחפר ונחקר כבר 100 שנה
(צילום: AP / Mahmoud Illean)
בכנס השתתפה גם משלחת ישראלית רשמית, שהורשתה לראשונה להיכנס לסעודיה עבור הוועידה. זו אינה הפעם הראשונה שאונסק"ו מצביעה בעד הכרה ב"אתר מורשת עולמי פלסטיני", ובשנת 2017 היא הגדירה כך בין היתר גם את העיר העתיקה בחברון.
תל א-סולטאן, המכונה גם תל יריחו, הוא התל המרכזי בעיר. הוא מתנשא לגובה של 21 מטרים מעל סביבתו ושטחו הוא 40 דונם. הוא כולל ממצאים רבים ובהם מגדל יריחו העגול שקוטרו 8.50 מ', והשתמר לגובה של 7.70 מ'. ההתיישבות המוקדמת ביותר בתל מתוארכת בקירוב ל-9500 לפני הספירה.
"האתר הוכנס לרשימה לאחר שלוש שנים שבהן היה מועמד, שבמהלכן אף מדינה לא הביעה התנגדות לצירופו", אמר דיפלומט לסוכנות הידיעות הצרפתית. לדבריו, "אין שרידים יהודיים או נוצריים באתר. זה אתר עם שרידים פרהיסטוריים".
6 צפייה בגלריה
תל א-סולטאן
תל א-סולטאן
ממצאים מ-9,500 לפני הספירה
(צילום: AP / Mahmoud Illean)
6 צפייה בגלריה
תל א-סולטאן
תל א-סולטאן
תל א-סולטאן
(צילום: AP / Mahmoud Illean)
ח"כ דן אילוז מהליכוד פנה בשבוע שעבר למזכ"לית אונסק"ו וביקש ממנה למנוע את הגדרת יריחו העתיקה כאתר מורשת עולמי פלסטיני. במהלך החג גורמים מקצועיים במשרד החוץ אמרו כי "ההחלטה של אונסקו לא קשורה בשום צורה לסכסוך הישראלי-פלסטיני וחבל להציג את זה ככה", אבל עם צאתו הדרג הפוליטי במשרד כבר העביר מסרים שונים לגמרי.
בהודעה רשמית ממשרד החוץ הערב נאמר כי "למרות המסר של מזכ"ל ועדת המורשת של אונסק״ו, המפריד בין הרישום של האתר הפרהיסטורי לאתרים יהודים ונוצרים באזור, ולמרות המאמצים הרבים והכנים של מזכ"לית אונסק"ו אודרי אזולאי לאזן את ההחלטה, משרד החוץ רואה בהחלטה שהתקבלה היום כסימן נוסף לשימוש הציני של הפלסטינים בארגון אונסק״ו ולפוליטיזציה של הארגון. ישראל תפעל מול ידידותיה הרבות בארגון על מנת לשנות את כל ההחלטות המעוותות שהתקבלו".
מנגד, נשיא הרשות הפלסטינית אבו מאזן אמר כי להחלטה לצרף את תל א-סולטאן "יש חשיבות רבה, היא מהווה עדות לאותנטיות ולהיסטוריה של האנשים הפלסטינים". לדבריו, הרשות הפלסטינית "תמשיך לשמר את האתר הייחודי הזה, עבור כל האנושות".
6 צפייה בגלריה
המשלחת הישראלית לכנס אונסק"ו בריאד, סעודיה
המשלחת הישראלית לכנס אונסק"ו בריאד, סעודיה
משלחת ישראל בכינוס אונסק"ו בריאד
(צילום: Rania SANJAR / AFP)
6 צפייה בגלריה
המשלחת הישראלית לכנס אונסק"ו בריאד, סעודיה
המשלחת הישראלית לכנס אונסק"ו בריאד, סעודיה
(צילום: Rania SANJAR / AFP)
"צירוף התל לרשימה מראה כי הוא מהווה חלק אינטגרלי מהמורשת הפלסטינית המגוונת, ויש לו ערך אנושי יוצא דופן", אמרה שרת התיירות הפלסטינית רולה מעיה, שהשתתפה בכינוס בריאד. בסוכנות הידיעות הפלסטינית וואפ"א נכתב כי כבר מאה שנה התל נחפר ונחקר, והוא מכונה ההתיישבות המתמשכת העתיקה בעולם.
באתר אונסק"ו נכתב כי התיישבות הקבע בתל החלה בסביבות 9,500 לפני הספירה, עקב האדמה הפורייה שבנווה המדבר, והגישה הקלה למים. שלדים ופסלים שנמצאו במקום מעידים על האמונות של התושבים בעידן הניאוליתי, ואילו ממצאים ארכיאולוגיים מתקופת הברונזה המוקדמת מראים על סימנים לתכנון עירוני".
תל יריחו הוא האתר הרביעי הנכלל בתחומי הרשות הפלסטינית ומוגדר כאתר מורשת עולמית. קדמו לו כנסיית המולד בבית לחם, העיר העתיקה בחברון ו"פלסטין: ארץ השמנים והיינות - הנופים שמדרום לירושלים".
שר המורשת עמיחי אליהו הגיב להחלטת אונסק"ו וכינה אותה "עיוות ההיסטוריה". לדבריו, "כבשנים עברו פועלת אונסק"ו בניגוד לאמת האובייקטיבית כשהיא מכירה באתר יריחו הקדומה כפלסטיני, תוך מתן לגיטימציה לרשות הפלסטינית, בעוד היא עושה הכחשת מורשת שיטתית ופוגעת מדי יום באופן חמור באתרים היסטוריים עד כדי מחיקתם".
"האתרים ביריחו הם בעלי זיקה לעם היהודי, כפי שמסופר בתנ"ך, בקוראן, בברית החדשה וכפי שעולה מבחינה מדעית של הממצאים מאתרי העתיקות במקום", הוסיף השר אליהו. "חבל שבאונסק"ו בוחרים להפוך את הנושא החשוב של שימור ההיסטוריה לכלי פוליטי ולניגוח מדינת ישראל. משרד המורשת יפעל בשיתוף משרדים נוספים נגד ההחלטה ובכדי לתקן את העוול, בהשקעה באתרים ביריחו".