ממשלת צרפת הודיעה היום (ה') שהיא תאפשר לספינה עם יותר מ-200 מהגרים שחולצו בלב ים לעגון בנמל טולון, על רקע העימות עם הממשלה החדשה שקמה באיטליה. כמחאה על מדיניות ההגירה של רומא, החליטה פריז לחזור בה מהסכמתה לקלוט אלפי מהגרים שהגיעו לאיטליה.
בראשות הממשלה האיטלקית החדשה עומדת מנהיגת הימין הקיצוני ג'ורג'ה מלוני, ממפלגת "האחים של איטליה" – מפלגה בעלת שורשים פשיסטיים. בקואליציה חברה גם מפלגת "הליגה" של מתיאו סלביני – שרבים מגדירים גם אותה כמפלגת ימין קיצוני. מדיניות ההגירה המסתמנת של הממשלה החדשה מעוררת ביקורת חריפה בפריז. היחס למהגרים הוא נושא מרכזי בשתי המדינות.
9 צפייה בגלריה
מנהיגי צרפת ואיטליה, עמנואל מקרון וג'ורג'ה מלוני
מנהיגי צרפת ואיטליה, עמנואל מקרון וג'ורג'ה מלוני
מנהיגי צרפת ואיטליה, עמנואל מקרון וג'ורג'ה מלוני
(צילום: AFP, EPA)
מדי שנה יוצאים המוני מהגרים לשיט המסוכן בים התיכון במטרה להגיע לאירופה. הם שטים בסירות קטנות וצפופות, ורבים מהם מחולצים בלב ים על ידי ספינות של ארגוני סיוע – שמביאות אותם לחופי איטליה. בימים האחרונים שטו לאיטליה ארבע ספינות סיוע, שעליהן היו כ-1,000 מהגרים בסך הכול, והמתינו לאישורי עגינה. שלוש מהספינות קיבלו אישור. הספינה הרביעית היא Ocean Viking של ארגון הסיוע SOS Mediterranee. על הספינה יש 234 מהגרים, בהם 57 ילדים. SOS Mediterranee הודיע כי המהגרים בספינה הגיעו בין השאר מאריתריאה, מצרים, סוריה, בנגלדש ופקיסטן.
שר הפנים של צרפת, ג'רלד דרמנה, הודיע כי אחרי הסירוב האיטלקי החליטה ארצו לאפשר לספינה Ocean Viking לעגון בשטחה. הוא אמר שצרפת תקלוט כשליש מהמהגרים בספינה, גרמניה שליש נוסף והיתר "יפוזרו" במדינות אחרות שחברות באיחוד האירופי. אותם מהגרים מעוניינים להגיש בקשות מקלט, ודרמנה הדגיש שמי שלא יעמדו בקריטריונים לקבלת מקלט יגורשו.
9 צפייה בגלריה
ספינת Ocean Viking
ספינת Ocean Viking
המהגרים בספינה Ocean Viking
(צילום: AFP)
דרמנה אמר שההחלטה של הממשלה ברומא לאסור על הספינה לעגון באיטליה, אחרי שבמשך כמה ימים הייתה תקועה מול חופי המדינה והמתינה לאישור עגינה, היא "אנוכית" ו"בלתי מובנת". דרמנה אמר: "בהקשר הזה צרפת החליטה באופן חריג לפצות על ההתנהגות הבלתי מקובלת של הממשלה האיטלקית ולהזמין את הספינה להגיע לנמל הצבאי בטולון". הספינה שטה היום בקרבת האי הצרפתי קורסיקה, ואמורה להגיע מחר לטולון.
הבכיר הצרפתי אמר כי אין ספק שהספינה הייתה בשטח השיפוט של איטליה, ולכן "יהיו לכך השלכות קשות על היחסים". כדי להעניש את איטליה החליטה צרפת לבטל את הסכמתה לקלוט כ-3,5000 מהגרים ששוהים באיטליה. בנוסף היא תתגבר את הפיקוח בגבולות שלה עם איטליה.
רוב המהגרים ששטים בים התיכון מגיעים לחופי איטליה ולספרד. שתי המדינות טוענות כבר תקופה ארוכה שמדינות אחרות - בהן צרפת - צריכות לסייע להן ולשאת בנטל. הנושא מעורר מחלוקת רבה במדינות האיחוד האירופי, והביקורת הגלויה שהשמיע היום שר הפנים הצרפתי היא דבר חריג. "צרפת מאוד מצרה על כך שאיטליה החליטה שלא להתנהג כמו מדינה אירופית אחראית", אמר דרמנה, וקרא לאיחוד האירופי להתכנס ולדון בהגירה ובגישה האיטלקית.
על נשיא צרפת עמנואל מקרון, איש מרכז, מופעל לחץ גדול בנושא ההגירה - על רקע התחזקות הימין הצרפתי, והעובדה שמפלגת הימין הקיצוני "האיחוד הלאומי" היא המפלגה השנייה בגודלה בבית התחתון של הפרלמנט. מנהיגת המפלגה, מרין לה פן, תקפה את ההחלטה לאפשר ל-Ocean Viking לעגון בצרפת ואמרה שהצעד מעיד על "רכות דרמטית" ביחס למהגרים.
9 צפייה בגלריה
מהגרים ב ספינה בנמל ב סיציליה לא רשאים לרדת ל חוף איטליה
מהגרים ב ספינה בנמל ב סיציליה לא רשאים לרדת ל חוף איטליה
בתחילת השבוע: מהגרים בנמל בסיציליה, ממתינים לאישור לרדת מהסיפון
(צילום: AP)
9 צפייה בגלריה
מהגרים ב ספינה בנמל ב סיציליה לא רשאים לרדת ל חוף איטליה
מהגרים ב ספינה בנמל ב סיציליה לא רשאים לרדת ל חוף איטליה
(צילום: רויטרס)
בתגובה לשר הפנים הצרפתי אמר הערב מקבילו האיטלקי, מתיאו פיאנטדוזי, שהזעם של פריז אינו מובן. "התגובה של צרפת לבקשה לקלוט 234 מהגרים, בזמן שאיטליה קלטה רק השנה 90,000, לחלוטין אינה מובנת לאור הקריאות החוזרות ונשנות לסולידריות", אמר שר הפנים של מלוני.
הממשלה החדשה שקמה באיטליה אחרי הבחירות הבטיחה לנקוט יד קשה כלפי המהגרים שמגיעים לחופי המדינה מהים התיכון. הממשלה של מלוני איימה להטיל קנסות על הספינות של ארגוני הסיוע שמביאות את המהגרים לחופי איטליה, ואמרה שהספינות משמשות כ"מוניות" עבור אותם מהגרים.