3 צפייה בגלריה
שר החוץ של סורינם אלברט רמדין עם שר החוץ יאיר לפיד
שר החוץ של סורינם אלברט רמדין עם שר החוץ יאיר לפיד
לפיד עם שר החוץ של סורינאם. ביקור היסטורי
(צילום: חורחה נובומינסקי, לע"מ )
סורניאם, מדינה אקזוטית בצפון יבשת דרום אמריקה, הודיעה היום (שני) במפתיע כי בכוונתה לפתוח לראשונה שגרירות בישראל. השגרירות צפויה להיפתח בירושלים לקראת סוף השנה.
ההודעה, שהפתיעה גם את בכירי משרד החוץ, נמסרה במהלך פגישה שקיים השר יאיר לפיד במשרד החוץ בירושלים עם שר החוץ של סורינאם, אלברט רמדין, שהגיע לביקור ראשון אי פעם של שר חוץ מסורינאם בישראל. רמדין הודיע במהלך הפגישה כי ארצו מתכננת לפתוח בקרוב שגרירות בירושלים.
לסורינאם יש בעולם רק 18 נציגויות דיפלומטיות, כך שההחלטה לפתוח שגרירות בישראל היא דרמטית במונחים מקומיים. רמדין הגיע לארץ ביחד עם שגריר ישראל בפנמה, איתי בר-דב, שאחראי גם ליחסים עם סורינאם.
"זהו ביקורי הראשון בישראל וגם ביקור ראשון של שר חוץ מסורינאם, ביקור היסטורי", אמר רמדין ל-ynet. "עבורנו היחסים עם ישראל מאוד חשובים, והעובדה שהגעתי לביקור רשמי מוכיחה את זה. יש לנו קהילה יהודית בסורינאם מהמאה ה-17. אנחנו נתחיל לעבוד על פתיחת השגרירות. יש לנו היום שגריר לא תושב בישראל שמונה ואושר על ידי ממשלת ישראל והציג את כתב האמנה שלו. זה עניין של עיתוי לעשות את ההכנות להישלח לכאן".
"יש לנו אינטרס גדול בפיתוח היחסים עם ישראל, ואנו מקווים שמעבר ליחסים הדיפלומטיים וההתייעצויות שנקיים בנושאים בעלי חשיבות גלובלית ובילטראלית, נוכל לפתח מפתח דרכים לדבר על שיתופי פעולה בתחומי בריאות, חקלאות, סביבה וגם נושאים כמו ביטחון מזון ומים", אמר שר החוץ הסורינאמי. "אנו רואים פוטנציאל גדול לשיתוף פעולה ומקווים שהסקטור הפרטי יחבר בין המדינות ויקבע אם יש מקום לשיתוף פעולה מסחרי ויוזמות עסקיות. המדיניות שלנו היא להרחיב את הנוכחות הבינלאומית שלנו ולפתוח את סורינאם לעסקים".
רמדין הוסיף: "אני ממליץ לישראלים להגיע לסורינאם להגיע אלינו לחופשה. זו מדינה עם גיוון תרבותי, דתי וקולינרי. האוכלוסייה מסבירת פנים ופתוחה מאוד, ויש כבוד רב לתרבות האחד של השני. יש לנו קהילה מוסלמית, ואין אצלנו קונפליקטים, אלא סובלנות וקבלת האחר. יש לנו בית כנסת גדול שמתפקד ולידו יש מסגד מפורסם, שתי הקהילות גרות בשלום, חיות בכבוד הדדי ועוזרות אחת לשנייה. למדנו שלחיות אחד לצד השני ולהנות מהעושר התרבותי זה הרבה יותר מועיל מאשר לנהל קונפליקט שיוצר צלקות בנפש ובהתנהגות. אנחנו רוצים לראות את כולם שמחים".
במהלך הפגישה חתמו שרי החוץ על הסכם התייעצויות מדיניות בין משרדי החוץ של ישראל וסורינאם. שר החוץ לפיד הציע לעמיתו הסורינאמי לשלוח לארצו סיוע הומניטרי על רקע השיטפונות הקשים שפקדו את צפון סורינאם לפני כחודש, במטרה לסייע לתושבים שנותרו ללא קורת גג.
3 צפייה בגלריה
יערות גשם וחופי ים אקזוטיים. סורינאם
יערות גשם וחופי ים אקזוטיים. סורינאם
יערות גשם וחופי ים אקזוטיים. סורינאם
(צילום: רון קנת)
שגריר ישראל בפנמה איתי בר-דב, שאחראי גם על היחסים עם סורינאם, אמר: "ישראל וסורינאם נמצאות במסלול של חיזוק היחסים הבילטרליים בכל הפרמטרים, וסורינאם תהווה מדינה ידידה שתסייע לנו גם בהידוק היחסים עם מדינות נוספות באזור".
סורינאם היא המדינה העצמאית הקטנה ביותר בדרום אמריקה, וחיים בה כ-600 אלף בני אדם. מדובר במדינה קטנה השוכנת בחלקה הצפוני של היבשת. לאחרונה גילו בה מרבצי גז ונפט. היא ידועה ביערות הגשם שלה, כמו גם בחופי ים אקזוטיים, שמורות טבע מרהיבות ביופיין ואוכלוסייה מאוד מגוונת.
והשפה הרשמית במדינה היא הולנדית, זכר לימים שהייתה מושבה הולנדית שנקראה "גיאנה ההולנדית". רק בשנת 1975 היא קיבלה עצמאות מלאה. במדינה מיעוט מוסלמי שמהווה 20 אחוז מהאוכלוסייה, וקהילה יהודית קטנה המונה כ-200 איש. כלכלת סורינאם תלויה מאד במסחר, ושותפותיה העיקריות הן הולנד, ארצות הברית, קנדה ומדינות מהאיים הקריביים. כרבע מהאוכלוסייה עובדת במגזר החקלאי.