חלק משמעותי ממתקפת הפתע הקטלנית של ארגון הטרור חמאס, ומה שהולך ללוות את מדינת ישראל בזמן הקרוב, הוא סוגיית השבויים והנעדרים. דובר צה"ל הודיע כי ישנם שבויים ישראלים שנלקחו לעזה, בהם חיילים, קצינים ואזרחים, כולל צעירים וקשישים. סרטוני זוועות ברשתות חשפו את גודל המחדל.

2 צפייה בגלריה
אש בטנק צה"ל
אש בטנק צה"ל
אש בטנק צה"ל
גורמי ביטחון מקצועיים שעסקו בנושא בעבר לא זוכרים אי פעם סיטואציה דומה. "קודם כל זה עדיין מוקדם לדבר על זה והאירוע עוד לא הסתיים. גם עכשיו עדיין לא יודעים את כמות השבויים והנעדרים שנמצאים אצל חמאס", טוען אילן לוטן, בכיר שב"כ לשעבר. "לפי התמונות שראינו ברשתות מדובר על קשישים ילדים. אני לא זוכר אירוע כזה. לא זוכר אי פעם מנעד כל כך רחב של חטופים".
לדבריו, "במלחמות ישראל, כשהיה מדובר על לוחמים שבויים, נוהל מבצע להחלפת שבויים עם הצלב האדום וגורמים נוספים. אבל כאן זה משהו מעולם אחר. גם במקרים אחרים מול הרצועה, כמו גלעד שליט, היו מתווכים, כמו המתווך הגרמני, המצרים וכו'. כאן זה לא קיים".
"אני בטוח שחמאס עצמו הופתע מכמות האזרחים שהוא לקח לעזה", הוסיף לוטן. "הם לא ציפו לכמות כזו של חטופים. יחד עם זאת ולמרות שהלחימה עדיין לא הסתיימה, כבר עכשיו יש גורמים שיוצרים קשר עם מתווכים שונים, בהם המצרים והקטארים, מול חמאס ומבהירים להם שהם אחראים לביטחונם ולשלומם של החטופים. שלב המשא ומתן יגיע מאוחר יותר. אחרי שיבינו את המספרים.
2 צפייה בגלריה
נועה ארגמני
נועה ארגמני
שניים מהחטופים, אבינתן אור ונועה ארגמני (הפרסום באישור המשפחה)
"אני מעריך שתהיה דיפרנציאליות בין קשישים לילדים לבין אזרחים צעירים, וחלילה גופות וחיילים חיים - זה שונה מאוד במשא ומתן מכל הבחינות. צריך לזכור שחמאס מחזיק גם אזרחים תמימים כמו הישאם א-סייד ואברה מנגיסטו שהגיעו לשם לא מסיבות של מלחמה. כרגע יש לבנות צוות מיוחד שיתעסק בדבר הזה, שהוא מקצוע לכל דבר".
עו"ד אורי סלונים, שעסק בנושא שנים ארוכות, מנסה להסביר מה חשוב לעשות כבר עכשיו. "אף אחד לא זוכר מצב כזה כי לא היה מעולם דבר כזה", טוען סלונים. "מדובר פה בצעירים וקציני צבא, זה מין ערב רב של חטופים שמאוד מקשה על הטיפול בסוגייה. חייבת לקום חבורת אנשים עם ניסיון מקצועי בעניין הזה שעסקו בזה ומכירים את ההקשר כדי שיפעלו כבר עכשיו מול הגורמים הרלוונטיים, ויכינו רשימות מדויקות כדי להבין את סדר הגודל.
"הסוגייה הזו קשורה ישירות גם במתקפת התגובה של צה"ל צריך לקחת בחשבון שברגע שחמאס העבירו את החטופים הם מיד יחלקו אותם במקומות שונים ברחבי הרצועה והכוונה שלהם היא להשתמש בהם כמגן אנושי מפני תקיפות צה"ל. יש כל כך הרבה בעיות סביב הנושא. בינתיים, מהצד השני, צריך להתארגן בהקשר למשפחות של הנעדרים והחטופים. זו כמות של חטופים שלא ידענו. יש כמות גדולה של משפחות - זה בעלים ונשים, גם ילדים והורים. וגם בנושא הזה יש גופים שיצטרכו לתת מענה ולהיערך פרטני לכל משפחה שיקיריה נמצאים שם. הורים לילדים או ילדים להורים. שלא יקרה מצב שיש לנו חטוף או שבוי שלא יודעים עליו בכלל. ונקודה נוספת היא המלחמה הפסיכולוגית שחמאס ינהל. הוא ידבר לא רק עם המנהיגים הישראלים, אלא ישירות למשפחות החטופים כדי לייצר לחץ נוסף. הסוגייה הזו הולכת להיות ארוכה ומורכבת כמו שלא הכרנו מעולם".
סלונים גם הוסיף כי ההנחה היא שבמערכת הביטחון יערכו גם לפעילות מבצעית לחילוץ החטופים. "בגלל שמדובר בכמות יחסית גדולה, יש צורך בפעילות כזו שנשענת על מודיעין", אמר.