זה התחיל עם חום ושיעול, המשיך עם קוצר נשימה והגיע עד חיבור למכונת אקמו שמחליפה את פעילות מערכת הלב-ריאה. נחמן לוי, אח של חולה קורונה בן 35 שמאושפז במחלקת טיפול נמרץ, סיפר היום (ב') לאולפן ynet על ההתמודדות הקשה: "אני לא רופא, אבל המסר שלי לעם ישראל הוא שברור שצריך להתחסן".
אתמול דווח כי הרוב המכריע של החולים שחוברו בשנה החולפת למכונת אקו לאחר שנדבקו בקורונה לא חוסנו. בעוד הפער בין המאושפזים המחוסנים לאלו שאינם מחוסנים אינו מובהק, וגם אנשים שחוסנו במנה שלישית מגיעים לעיתים לאשפוז, בכל הנוגע לחיבור למכונת אקמו התמונה שונה בתכלית - ומי שחוסן כמעט שלא מגיע למצב הזה. מתוך 252 בני אדם שהיו מחוברים לאקמו במהלך 2021 וינואר 2022 - 216 מהם לא היו מחוסנים בכלל, ואילו היתר היו מחוסנים או מחוסנים באופן חלקי.
עוד דווח אתמול על ירידה משמעותית בנתוני המתחסנים נגד קורונה. על רקע צמצום התו הירוק שנכנס לתוקף בלילה החולף, קיבלו בשבת האחרונה רק 61 ישראלים את המנה הראשונה של החיסון. מדובר במספר המתחסנים היומי הנמוך ביותר במנה זו מאז החל מבצע החיסונים לפני יותר משנה.
1 צפייה בגלריה
מכונת אקמו
מכונת אקמו
מכונת אקמו
(צילום: מוטי קמחי )
לוי, אחיו של המאושפז במצב קשה ומחובר למכונת אקמו, סיפר כי הוא "קיבל חיסון אחד או שניים". לדבריו, בתחילה אחיו והמשפחה כלל לא ידעו שמדובר בקורונה. "היו לו חום ושיעולים, הוא שתה תה ולימון, לקח אנטיביוטיקה ואקמול. אחרי שבוע זה הגיע למצב של קוצר נשימה וישר הוא התפנה למיון של בית החולים שערי צדק בירושלים.
"הביאו אותו תוך שעתיים לטיפול נמרץ. הרדימו והנשימו אותו ותוך יומיים-שלושה חיברו אותו לאקמו ריאות, כי הריאות היו במצב מאוד קשה, וירוס תקף אותן. אנחנו לא יודעים אם זה אומיקרון כי בהתחלה הוא היה שלילי בבית החולים. באמצע הוא יצא חיובי ואז הכניסו אותו למחלקת קורונה".
- יש לכם מושג איפה הוא נדבק? "אין לנו מושג. הוא היה זהיר ושמר על עצמו. כשהתחילה הקורונה הוא עשה ברית בבית רק למשפחה הקרובה כדי שלא נהיה באולם ולא יהיו הדבקות".
- מה התחושות שלכם כרגע? "אין מילים להגיד על הצוות. אני מנסה להביא להם בשבת בבוקר קצת עוגה לאכול, אין להם זמן. הם קופצים מחולה לחולה, ממש במסירות נפש. אפילו כשהצוות בחוסר בגלל בידודים, הם לא עוזבים שום חולה. זה צוות של מלאכים, אין לי מילים על ההתמודדות שלהם. מה שעוזר זה כל מיני ארגונים שמסייעים למשפחות".
- המסר שלך לאנשים הוא ללכת להתחסן כי זה מציל? "אני כן אומר לא להרים ידיים, לא להתייאש. העברנו את השם שלו לתפילה והמדדים יותר יציבים ומאז ברוך השם המצב השתפר. הרב קנייבסקי הוסיף לו את השם 'רפאל', ומאז נהיה שיפור במצב. אנחנו קשורים לרבי נחמן מברסלב, ומאז שהעברנו את השם לרבי נחמן לתיקון כללי באומן - המצב התייצב. זה עדיין קשה, אבל יציב. זה המסר שלי לעם ישראל, אני לא רופא, ברור שצריך להתחסן. את זה הרבנים אמרו, לא אני אמרתי".