המשטרה בנורבגיה פרסמה היום (ה') את שמו של המחבל שרצח חמישה בני אדם בעייירה קונגסברג, במסע הרג שבו השתמש בחץ וקשת: אספן אנדרשן ברוטן, אזרח דנמרק בן 37. מוקדם יותר אמרה המשטרה שהיא מתייחסת לטבח כפיגוע טרור, אחרי שנחשף שברוטן התאסלם ועבר הקצנה.

7 צפייה בגלריה
אספן אנדרשן ברוטן ה מחבל מ הפיגוע ב נורבגיה
אספן אנדרשן ברוטן ה מחבל מ הפיגוע ב נורבגיה
תמונת המחבל שפורסמה בתקשורת הנורבגית
בהצהרת המשטרה נמסר שהחקירה "תבהיר פרטים נוספים על המניע" לטבח שמזעזע את נורבגיה, ושברוטן יישלח לבדיקה פסיכיאטרית כדי לקבוע אם הוא כשיר לעמוד לדין. קרוב משפחה שלו, שנותר בעילום שם, אמר לעיתון דני שהוא סובל מבעיות נפשיות, ומאיים על משפחתו כבר שנים.
מסמכים שהוגשו לבית המשפט, ועדויות של שכנים, חושפים פרטים נוספים על חייו של ברוטן. הוא מתואר כאדם "לא-יציב" ומתבודד עם אוסף של כלי נשק, שיוצא מדירתו רק לעיתים רחוקות ולא עבד כבר שנים. בעבר הוא הורשע בפריצה ובהחזקת סמים, ובשנה שעברה הוציא נגדו בית המשפט צו הרחקה המורה לו שלא להתקרב להוריו למשך שישה חודשים - אחרי שאיים לרצוח את אביו.
7 צפייה בגלריה
הרוגים נורבגיה רצח אנשים בחץ וקשת
הרוגים נורבגיה רצח אנשים בחץ וקשת
חצים ששימשו את הרוצח במתקפה בנורבגיה ונמצאו בזירות
(צילום: AP)
ברוטן הוא בן לאם דנית ואב נורבגי. בעבר, אחרי שהתאסלם, המשטרה עמדה איתו בקשר בשל החשש שהוא עובר תהליך של הקצנה דתית. המשטרה ציינה שהפנייה אליו לא הייתה בשנה האחרונה. "בעבר המשטרה הייתה איתו בקשר בעקבות בעיות שקשורות להסלמה. אין לנו רישומים כלשהם שנוגעים אליו ב-2021, אלא קודם לכן", אמר מפקד המשטרה. כשברוטן נעצר אמש הוא אמר לשוטרים ברוגע "אני עשיתי את זה", ובחקירתו תיאר בבירור את מעשיו והודה שרצח חמישה אנשים.

"התפרץ לבתים של תושבים וירה בהם"

הטבח בעיירה קונגסברג, השוכנת כ-68 קילומטרים דרומית-מערבית לבירה אוסלו, החל אמש בשעה 18:13 לפי השעון המקומי, כשהמחבל פתח בירי בסניף סופרמרקט מקומי של Coop Extra, ומאותו הרגע הוא ירה בכמה זירות שונות ברחבי העיירה. לפי המשטרה, במהלך מסע ההרג התפרץ ברוטן לכמה בתים של תושבים, שאותם בחר באקראי, וירה בהם. מסע הירי נמשך 34 דקות, עד שהשוטרים שהגיעו למקום הכניעו אותו. חמשת ההרוגים במתקפה של ברוטן הם ארבע נשים וגבר, בני 70-50.
לפי שעה לא ברור אם חמשת הנרצחים ושני הפצועים שנפגעו במתקפה, ושעדיין מאושפזים ביחידה לטיפול נמרץ, נורו כולם בחץ וקשת. ברוטן הסתובב במרכז העיירה וירה בעוברי אורח, והמשטרה מסרה כי היא מצאה כמה זירות פשע וכי "כמה מההתקפות" בוצעו בכלי הזה. היא בודקת אם הרוצח עשה שימוש גם בכלי נשק אחרים. ערוץ טלוויזיה נורבגי דיווח כי הוא אכן השתמש בכלי נשק שונים.
7 צפייה בגלריה
הרוגים נורבגיה רצח אנשים בחץ וקשת
הרוגים נורבגיה רצח אנשים בחץ וקשת
שוטרים בעיירה הנורבגית, אמש
(צילום: AP)
הנסין, אישה שהייתה עדה לכמה מהתקיפות, סיפרה לערוץ הנורבגי TV2 כי שמעה התרחשות כלשהי ואז ראתה אישה תופסת מחסה וגבר עומד בפינת הרחוב עם חיצים בתוך תיק על כתפו ועם קשת בידו. "אחר כך ראיתי אנשים נמלטים על חייהם. הייתה ביניהם אישה שהחזיקה ילד בידה", העידה. עדי ראייה אחרים סיפרו שראו אישה שחץ ננעץ בגופה במרחק של כמה רחובות מהסופרמרקט שבו החל הטבח. אחד הפצועים הוא שוטר לא-בתפקיד שהיה במרכול הזה.
היום חסמה המשטרה את ביתו של המחבל, שנמצא בסמוך לסופרמרקט שבו החל במסע ההרג.