שגרירות ישראל בלונדון החלה להיערך להלווייתה של מלכת בריטניה אליזבת, שתתקיים ביום שני הבא – 19 בספטמבר. האירוע נחשב חסר תקדים בהיקפו, ויצריך סידורי אבטחה חריגים. השגרירות ממתינה כעת להנחיות רשמיות לגבי ההלוויה, אבל כבר עתה ברור שנשיא המדינה יצחק הרצוג ייצג את ישראל. ראש הממשלה יאיר לפיד סיכם עם הרצוג כי הנשיא ייצג את ישראל בהלוויה, ולפיד לא יגיע אליה.
3 צפייה בגלריה
דגל ישראל הורד לחצי התורן בשגרירות ישראל בוושינגטון בעקבות מותה של המלכה אליזבת
דגל ישראל הורד לחצי התורן בשגרירות ישראל בוושינגטון בעקבות מותה של המלכה אליזבת
הדגלים בחצי התורן בוושינגטון ובלונדון
(צילום: שגרירות ישראל בוושינגטון, נוי דרכמן, שגרירות ישראל בבריטניה)
3 צפייה בגלריה
לונדון לאחר מותה של המלכה אליזבת
לונדון לאחר מותה של המלכה אליזבת
(צילום: גיל יוחנן )
בבריטניה אמורים לקבל ההחלטה לגבי הייצוג. "אנחנו יודעים שהנשיא הרצוג יגיע להלוויה בוודאות, ומקווים שגם ראש הממשלה יוכל להגיע", אמרה ל-ynet השגרירה בבריטניה ציפי חוטובלי, לפני שהוחלט כי לפיד לא יגיע.
במקביל, כחלק מההיערכות, בישראל בוחנים גם להוריד את דגל הלאום לחצי התורן ביום ההלוויה של המלכה. ההצעה תעלה לדיון במשרד ראש הממשלה ובוועדת השרים לסמלים וטקסים. בכמה שגרירויות ישראליות בעולם, ובהן בלונדון ובוושינגטון, הורידו עם מות המלכה את הדגל לחצי התורן.
3 צפייה בגלריה
נשיא המדינה הרצוג בפגישתו עם ראש הממשלה הנכנס יאיר לפיד בבית הנשיא
נשיא המדינה הרצוג בפגישתו עם ראש הממשלה הנכנס יאיר לפיד בבית הנשיא
הנשיא יגיע להלוויה בוודאות. לפיד והרצוג
(צילום: חיים צח/ לע״מ)
הלווייתה של המלכה עשויה להשפיע גם על פתיחת הכינוס השנתי של עצרת האו"ם, שמתוכננת ל-20 בספטמבר. באותו יום אמור לנאום בכינוס נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, אבל הוא מתכוון לייצג את ארה"ב בהלוויית המלכה – וייתכן שהדבר גם ישפיע על מועד הנאום שלו. באו"ם גם בוחנים אפשרות של דחיית פתיחת הכינוס כדי לאפשר לראשי המדינות השונים להגיע מההלוויה בלונדון לניו יורק.
הלוויית המלכה עשויה להשפיע גם על הגעתו של ראש הממשלה לפיד לניו יורק. לפי שעה הוא מתוכנן להגיע לשם ב-20 בחודש, יום שלישי בבוקר, אולם אם יגיע להלוויה ייתכן שיצטרך לדחות את הגעתו לניו יורק. על פי התוכנית, לפיד ינאם בעצרת האו"ם ביום חמישי, 22 בספטמבר, וישוב מיד לארץ כדי להגיע לחתונת בנו שתיערך למחרת.
ההלוויה גם עשויה להשפיע על הפגישות שלפיד תכנן לקיים באו"ם. לשכת ראש הממשלה מקיימת מגעים לקיום שורה של פגישות עם ראשי מדינות שיגיעו לעצרת, כולל עם הנשיא ביידן. מלבד זאת, שגריר ישראל בוושינגטון מייק הרצוג קיבל פנייה משגריר טורקיה בוושינגטון כדי לבחון אפשרות לקיום פגישה בין לפיד לנשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן.
במקביל, בבריטניה פרסמו הערב באופן סופי את לוח הזמנים עד הלוויית המלכה. הגופה שלה תועבר מחר, יום ראשון, מטירת בלמורל לעיר אדינבורו, משם תוטס ביום שלישי ללונדון. בלונדון תוצב הגופה בפרלמנט הבריטי בווסטמינסטר עד בוקר ההלוויה.