לאחר ששוחררה הלילה משבי חמאס, יוכבד ליפשיץ (85) ובני משפחתה התראיינו היום (שלישי) מבית החולים איכילוב בתל אביב, שם היא מאושפזת.
ליפשיץ שוחררה משבי ארגון הטרור יחד עם נורית קופר (80), לאחר ששתיהן נחטפו במהלך הטבח בניר עוז ב-7 באוקטובר. השתיים הועברו תחילה למצרים דרך מעבר רפיח ואז הגיעו לישראל. מהגבול הן נלקחו במסוק לבית החולים איכילוב, שם נפגשו עם בני משפחותיהן.
ליפשיץ הודתה לכל הנמצאים, ואמרה: "קוראים לי יוכבד ליפשיץ, ילידת 38'. תודה שבאתם לשמוע את הטרגדיה שלי ושל כל חבריי. היה קשה, ונקווה שנעבור את זה". היא תיארה את הזוועות שביצעו חמאס בקיבוץ: "עברתי תופת, לא חשבנו ולא ידענו שנגיע למצב הזה. הם השתוללו אצלנו בקיבוץ, אותי חטפו - השכיבו אותי על אופנוע על הצד וטסו איתי בשדות החרושים לכיוון עזה. הם פוצצו את הגדר. בנו גדר אלקטרונית מיוחדת ב-2 מיליארד דולר והיא לא עזרה בכלום. המונים הסתערו על הבתים שלנו, היכו אנשים, וחלק חטפו, כמוני. לא היה הבדל, חטפו קשישים וצעירים".
4 צפייה בגלריה
 יוכבד ליפשיץ בבית החולים איכילוב, לאחר ששוחררה משבי חמאס
 יוכבד ליפשיץ בבית החולים איכילוב, לאחר ששוחררה משבי חמאס
יוכבד ליפשיץ בבית החולים איכילוב, לאחר ששוחררה משבי חמאס
(צילום: מוטי קמחי)
4 צפייה בגלריה
 יוכבד ליפשיץ בבית החולים איכילוב, לאחר ששוחררה משבי חמאס
 יוכבד ליפשיץ בבית החולים איכילוב, לאחר ששוחררה משבי חמאס
(צילום: מוטי קמחי)
בהמשך תיארה ליפשיץ כי מחבלי החמאס היכו אותה לאחר שנלקחה בשבי, והובילו אותה דרך מנהרות הטרור התת-קרקעיות ברצועה. "שכבתי על הצד כשלקחו אותי על האופנוע, הם הכו אותי במקלות. לא שברו לי את הצלעות, אבל הכאיבו לאזור הזה מאוד וזה הקשה לי מאוד על הנשימה. ככה עד שהגענו למנהרות, ושם הלכנו קילומטרים מתחת לאדמה הרטובה. הן נראו כמו קורי עכביש. התחלנו ללכת במנהרות, כשהאדמה לחה ויש לחות כל הזמן והגענו לאולם גדול שם התרכזנו 25 איש. אחרי שעתיים שלוש הם הפרידו מהקיבוץ שלי, קיבוץ ניר עוז חמישה ואת אותם חמישה שמו בחדר לחוד".
חרף ההתעללות שספגה עם חטיפתה והובלתה לרצועה, ליפשיץ העידה כי המחבלים פעלו לשמור על בריאות החטופים. "כשהגענו לשם קודם כל אמרו לנו שהם מאמינים בקוראן ושלא יעשו לנו רע. הם יתנו לנו את אותם התנאים שיש להם. היה עלינו משמר צמוד. הגיעו גם חובש ורופא ודאג שישלחו לנו פחות או יותר את אותם כדורים. הם מאוד דאגו לצד הסניטרי, שלא נחלה להם חס וחלילה, והיה לנו רופא צמוד שבא כל יומיים שלושה לראות מה קורה איתנו. החובש לקח על עצמו את האחריות ודאג להביא תרופות, ואם לא היו תרופות שהן אותו דבר אז נתנו תרופות מקבילות. אנחנו היינו חמישה ולכל אחד היה מישהו ששמר עליו".
ליפשיץ ציינה כי "חילקו אותנו לפי קיבוצים ולפי תושבים. דאגו לכל הצרכים שלנו, זה ייאמר לזכותם. היו מאוד אדיבים ושמרו שנאכל. אכלנו את אותו אוכל כמוהם, גבינה לבנה, גבינה מותכת ומלפפון, זו הייתה ארוחה ליום שלם. היחס אלינו היה טוב. הם דאגו לכל הפרטים. יש פה נשים שיודעות מה זה היגיינה נשית, הם דאגו שיהיה לנו הכל". במקביל, ליפשיץ הביעה כאב על אוזלת היד של מערכת הביטחון בטרם מתקפת הטרור. "חמאס תכננו את הכל תקופה ארוכה, הם הכינו את כל מה שנצטרך, כולל שמפו ומרכך לשיער. חוסר הידיעה בצה"ל ובשב"כ מאוד פגע בנו. אנחנו היינו השעיר לעזאזל של השלטון. צה"ל לא התייחס לבלונים ולשריפת השדות ברצינות".
בתה של יוכבד, שרון, שאביה עדיין מוחזק בעזה, אמרה כי "לבנו איתו ועם יתר החטופים. הלב שלנו עם האחים שלנו שהילדים וההורים שלהם עדיין בעזה. הם ראש מעיינינו. הם הסיפור. אמא שלי רצתה לספר את הסיפור כדי שאתם תוכלו לספר לעולם ולהזכיר שאנחנו רוצים אותם בבית". שרון ציינה כי אמה פגשה כ-25 חטופים אחרים, בהם ילדים. "אנחנו לא יודעים איך התייחסו אליהם, רק שהיא טופלה טוב. אמא שלי ואבא שלי הופרדו ממש בהתחלה ואנחנו לא יודעים, מסיפוריה של אמי, מה קרה לו".
4 צפייה בגלריה
 יוכבד ליפשיץ בבית החולים איכילוב, לאחר ששוחררה משבי חמאס
 יוכבד ליפשיץ בבית החולים איכילוב, לאחר ששוחררה משבי חמאס
יוכבד ליפשיץ בבית החולים איכילוב
(צילום: ג׳ני ירושלמי, דוברות איכילוב)
4 צפייה בגלריה
יוכבד ליפשיץ ונורית קופר החטופות ששוחררו
יוכבד ליפשיץ ונורית קופר החטופות ששוחררו
מחבלי חמאס מובילים את ליפשיץ וקופר
מנהל בית החולים, פרופ' רוני גמזו, אמר כי ליפשיץ וקופר "הגיעו במטרה ראשונית לוודא את מצבן הרפואי ולתת להן את כל התמיכה. ייתכן שבמהלך היום יומיים הקרובים לפחות אחת מהחטופות תשוחרר ואחת תמשיך להערכה רפואית והשלמה של טיפולים רפואיים".
בשיחה עם נחום ברנע, שחזרה ליפשיץ מוקדם יותר את רגע החטיפה, לפני כשבועיים וחצי: "הם עשו לנו בית ספר. הטעינו אותי על אופנוע לרוחב כדי שלא אפול, כשמחבל אחד אוחז בי מקדימה והשני מאחור. הם חצו את גדר הגבול לתוך הרצועה, ובתחילה החזיקו אותי בעיירה עבסאן הסמוכה לניר עוז. אחר כך, אינני יודעת לאן נלקחתי".
בבית החולים איכילוב עדכנו כי שתי החטופות, שבעליהן עדיין מוחזקים כבני ערובה ברצועה, התאחדו עם בני המשפחה - ומצבן הרפואי "בסדר". "קיבלנו לפני מספר דקות את שתי החטופות, התרגשנו מאוד", אמרה אתי עוזיאל, סמנכ"ל סיעוד ואחות ראשית של בית החולים איכילוב. "הן נראות בסדר, מצבן הרפואי בסדר, הן מדברות. בהתחלה ישר הורדנו והבאנו אותן לבני המשפחה שלהן".
על המפגש עם בני המשפחה היא סיפרה: "היה מפגש מאוד מאוד מרגש. כרגע ניתן להן לנוח עם המשפחות ולאחר מכן נעשה להן בדיקה גופנית כוללת ומחר נדע בדיוק מה המצב. כרגע גם בשבילן ובשביל בני המשפחה המעמד הוא מאוד מאוד מרגש". דניאל ליפשיץ, נכדה של יוכבד, שיתף תמונה עם יתר בני המשפחה וכתב בחשבון האינסטגרם שלו: "לא להאמין שסבתא יוכקה, שהיא כאמא עבורי, חזרה אלינו משבי החמאס. כל כך אוהב את האישה האמיצה הזו. גיבורה ענקית".