עשרות אסירים שהיו צפויים להשתחרר בימים הקרובים בשחרור מנהלי צפויים להישאר כלואים, וזאת בשל אי כינוסה של ועדת הפנים והגנת הסביבה, שהייתה אמורה לאשר את הוראת השעה שמסתיימת ב-18 בספטמבר.
המשמעות היא עיכוב השחרור של אותם אסירים, מה שגם צפוי להכביד על העומסים בבתי הכלא. מתקני הכליאה העמוסים גם כך, שבג״ץ אף קבע שאין בהם די מקום לאסירים ועצורים, ימשיכו לקבל אותם. רק אלו שסיימו את מאסרם או קיבלו שליש על התנהגות טובה - ישוחררו.
2 צפייה בגלריה
בית הסוהר שטה
בית הסוהר שטה
"נצא להפגין" בית הסוהר שטה
(צילום: נדב אבס)
במכתב שיצא בתחילת השבוע מראש אגף האסיר, איילה חיים, לקציני ניהול אסירים מחוזיים, נכתב: "מכיוון שטרם הוקמה ועדת הפנים והגנת הסביבה לכנסת ה-24, הריני להביא לידיעתכם כי החל מיום 7 ביולי עד להודעה חדשה לא יהיה ניתן לבצע שחרור מנהלי. זאת עד לאישור הצו על ידי הוועדה".
השחרור המנהלי בישראל ניתן לאסירים ששפוטים עד ארבע שנים, ומטרתו להוריד את צפיפות היתר בבתי כלא. בפועל מורידים את מספר ימי הכליאה של אותם אסירים באופן יחסי (21 יום על השנה הראשונה, 14 על השנייה ושבעה ימים על השנה השלישית ורביעית). הדבר קיבל בשנים האחרונות חיזוק, לאחר שבג"ץ קבע כי עד יוני 2022 על בתי הכלא לתת מרחב אישי שלא יורד מ-4.5 מטרים לאסיר.
תקן הכליאה עומד על יותר מ-14 אלף אסירים, כפי שנקבע בוועדת הפנים. ההחלטה לגבי איזה אסיר ישתחרר היא מורכבת, ולא קשורה לאסיר עצמו - אלא למספרים. כך לדוגמה כאשר יש עלייה של 10 אסירים מעל התקן, בשירות בתי הסוהר יחשבו מי האסירים והאסירות המועמדים לצאת - וישחררו אותם.
2 צפייה בגלריה
 "אסירים מתארגנים לשביתת רעב". אילוסטרציה
 "אסירים מתארגנים לשביתת רעב". אילוסטרציה
"אסירים מתארגנים לשביתת רעב". אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
חשוב להדגיש - מדובר בשחרור טכני לחלוטין שאינו מבחין בין אסירים, ולא לוקח בחשבון אם עברו תהליך שיקומי. זהו הפתרון היחיד שונתר בידי המדינה מכיוון שלא נבנו מספיק מתקני כליאה כדי לעמוד בתקן.
בקרבת השר לביטחון הפנים עמר בר-לב מאשימים את האופוזיציה בנטרול כינוס הוועדה. גורם במשרד אף טען כי בכוונת השר להוריד את תו הכליאה ל-13,750 אסירים והוסיף: "אנחנו תקועים כי האופוזיציה תוקעת את הוועדה. חייבים לעשות משהו לפני שיהיה שם פיצוץ אוכלוסין. השר בודק כרגע דרכי פעולה אחרות כדי להקל על המצב".
לא רק מחוץ לקירות הכלא יש תסכול מהמצב. משפחת אסיר שאמור היה, לדעתם, להשתחרר באופן מנהלי, התרעמו על כך. "לאדם, גם אם טעה או פשע, יש את הזכות לדעת מתי הוא משתחרר. לא מתקבל על הדעת שבעקבות עניין טכני משחקים איתו ולא משחררים".
עורכות הדין חן מאירי ואילנה קרסנטי אף הגישו בקשה למנוע את המהלך שהחלה ראש אגף האסיר.
יוני יהב, המנהל בימים אלו את דף הפייסבוק "מחאת האסירים", סיפר כי בכוונת האסירים ובני משפחותיהם להפגין. "אנחנו כמובן לא נשתוק, וכבר הוצאנו מכתבים לנציבה לפני הליכה לבג"ץ. אסירים רבים מדברים ומתארגנים לשביתת רעב בכל בתי הסוהר בגלל המקרה הזה".
השר לביטחון הפנים בר לב אמר ל-ynet כי הגיש ב-30 ביוני צו חדש לאישור ועדת הפנים בבקשה להאריך את תקן הכליאה העומד על 14 אלף מקומות כליאה בשנה נוספת.
"למרבה הצער, בשל העובדה שטרם הוקמה על ידי הכנסת ועדת הפנים ואיכות הסביבה, הצו פג תוקף ב-6 ביולי, ובהיעדר אישור הוועדה, החל מיום 7 ביולי ועד לאישור כאמור, לא יוכל להתבצע שחרור מנהלי במתקני הכליאה כפי שאירע בשנים עברו", נמסר מטעמו. "לאור דחיפות הנושא יבקש השר מוועדת החוקה לדון בשבוע הקרוב לדון בנושא ולאשר את הצו".