"אנחנו מחכים לרגע הזה כבר 15 שנה מאז שאנחנו מנסים להביא ילד לעולם, הערב סוף סוף התגשם החלום שלנו. כשקיבלנו אותה הרגשנו בעננים ובכינו מהתרגשות". כך סיפרו עינת ויעקב מלול, זוג ישראלים שהתאחדו היום (שני) עם בתם התינוקת שבאה לעולם לפני ארבעה ימים בבית חולים בקייב בירת אוקראינה בהליך פונדקאות.
התינוקת של בני הזוג מלול הועברה באמבולנס אוקראיני מקייב בעיצומה של המלחמה למעבר הגבול במולדובה, ושם נמסרה להורים השמחים. את המבצע תיאמו וניהלו אנשי משרד החוץ בראשות הדיפלומטית אולגה סלוב והקונסולית הישראלית בקייב לימור אטיאס.
4 צפייה בגלריה
המפגש בין ההורים לתינוקת
המפגש בין ההורים לתינוקת
המפגש בין עינת ויעקב מלול לבתם התינוקת
(צילום: משרד החוץ)
4 צפייה בגלריה
המפגש בין ההורים לתינוקת
המפגש בין ההורים לתינוקת
נציגת איחוד הצלה עם התינוקת. "זאת הייתה התרגשות ענקית"
(צילום: משרד החוץ)
"ההורים לא הצליחו להיכנס לאוקראינה כדי לקחת אותה, אבל אחרי שעות מורטות עצבים של נסיעה מקייב למולדובה והמתנה בגבול - התינוקת פגשה את הוריה לראשונה", סיפרה סלוב. "יש פה הרבה סיפורים מרגשים, הצוותים שלנו קרוב לשבועיים נמצאים במעברים שונים בגבול".
סלוב סיפרה עוד כי עם הגעת התינוקת למעבר הגבול, צוות של איחוד הצלה נכנס לתוך החלק האוקראיני והעביר אותה לצד המולדובי. הקונסולית אטיאס תיאמה את ההליך מבחינה קונסולרית, ומאחר שמדובר במבצע מורכב מאוד מפני שלתינוקת אין דרכון ישראלי - הונפקה לה תעודת מעבר חד-פעמית שאיתה תוכל להגיע לישראל. בארץ יוסדר המעמד של התינוקת.
"ברגע שקיבלנו את התינוקת זאת הייתה התרגשות ענקית", סיכמה סלוב. "ההורים ראו אותה דקות ארוכות דרך הזכוכית כי אנשי איחוד הצלה שהביאו אותה היו בעמדה של ביקורת גבולות שאי אפשר היה להיכנס לשם. היו דקות של שיא ההתרגשות וכמובן כשהם קיבלו אותה לידיהם זה היה רגע שכולנו בכינו משמחה והתרגשות. אני שמחה שכולנו היינו חלק מהמאמץ הזה והצלחנו לעזור ולסייע ולהביא את התינוקת להוריה".
4 צפייה בגלריה
התינוק שנולד
התינוק שנולד
התינוק של אסנת ואלקנה
במקביל, במבצע מורכב שאותו ליוותה עינב לוין, יועצת שרת החדשנות, המדע והטכנולוגיה אורית פרקש-הכהן, חולצו מקייב המופגזת בני זוג ישראלים שהביאו לעולם תינוק בהליך פונדקאות.
אסנת ואלקנה ממרכז הארץ ניסו להביא במשך שנים ילדים ללא הצלחה. התינוק שלהם נולד ב-10 בינואר, חודש לפני הזמן המיועד והועבר לפגייה. הם הגיעו לקייב ב-6 בפברואר, אך נדרשו להמתין במגדל דירות בעיר כדי לחכות להשלמת הטיפול בכל הניירת.
אלא שאז פלשה רוסיה לשטח אוקראינה, ובני הזוג מצאו את עצמם עם תינוק בבניין דירות עם זוגות נוספים שהביאו לעולם תינוק בהליך דומה. השניים פנו ללוין, שליוותה אותם לכל אורך הדרך ועזרה להם מאחורי הקלעים.
אסנת סיפרה: "ברגע שפרצה המלחמה היה מסוכן להישאר שם. ישנו כמה ימים במרתף של הבניין ובלילה האחרון במדרגות כאשר ברקע שומעים כל הזמן פיצוצים ואזעקות, זה היה ממש מפחיד. ישנו במרתף בחשכה מוחלטת, בסך הכול היינו בכמעט שבוע של לחימה בקייב. עינב הייתה בקשר עם כל הגורמים שיסייעו לחלץ אותנו".

"לא עזבה אותנו לרגע"

למחרת החליטו בני הזוג לברוח מקייב, אך התקשו למצוא מונית. בסופו של דבר לוין חיברה אותם עם שיירת חילוץ של חב"ד, והצליחה למצוא להם רכב שיסיע אותם לשיירה המאובטחת שהעבירה אותם לעיר לבוב במערב אוקראינה. "היא סייעה לנו בקיצור התהליכים ולא עזבה אותנו לרגע", סיפרה אסנת על מאמציה של יועצת השרה.
עם הגעת בני הזוג והתינוק למעבר הגבול עם פולין, אנשי משרד החוץ דאגו לחלץ אותם למדינה השכנה. כעת ממתינה המשפחה המאושרת בוורשה כדי לקבל אישורים של שגרירות ישראל ולתוצאות בדיקת ה-DNA השנייה לפני שיונפק דרכון לתינוק.
4 צפייה בגלריה
 אורית פרקש הכהן
 אורית פרקש הכהן
"גאה במסירות ובאנושיות". השרה פרקש-הכהן
(צילום: לע"מ)
השרה פרקש-הכהן אמרה: ""כבר מעל שבוע שהיועצת שלי עינב לא נחה ומלווה את בני הזוג הזה וזוגות נוספים בכל שעה ומייצגת אותם מול הרשויות ומשרדי הממשלה בארץ ובחו"ל. אתם בטח מבינים את המורכבות שבלהסתובב לבד עם תינוק בן יומו ברחובות קייב, ללא עזרה וללא אוכל, כשהקושי העיקרי הוא הגעה למעברי הגבול.
"כשהסיפור הזה הגיע לעינב היא חברה מיד לכל גורם רלוונטי שיכול היה לסייע לבני הזוג להימלט מאוקראינה, למצוא מקום בטוח לשהות בו עם התינוק וכמובן לחזור הביתה במהרה לישראל. גם כשהמצב הסתבך והפך להיות עוד יותר מורכב, עינב לא ויתרה עד שעלו על שיירת חילוץ מקייב ללבוב ומשם לפולין. הסיפור הוא של משפחה אחת בלבד מתוך עשרות משפחות שצוות הלשכה שלי עוזר לחלץ מאוקראינה בתקופה האחרונה. אני גאה בהם על המסירות והאנושיות".