החשיפה ב-ynet של מפת הפשיעה ב-2022 המבוססת על נתוני המשטרה הובילה לדיונים ערים בקבוצות השכונתיות ברשתות החברתיות, ולעתים גם לניסיון של היישובים שבצמרת הרשימות המפוקפקות להראות שהם פועלים נגד הפשיעה.
כעת, בזמן שהמשטרה מתמודדת עם גל אלימות חסר תקדים בחברה הערבית, ועם ביקורת חריפה - נגדה ונגד השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר - על המחדלים במאבק זה, חושף ynet את נתוני הפשיעה המעודכנים, מהרבעון הראשון של השנה.
נתוני המשטרה, שפוענחו על ידי מחלקת המחקר של חברת מדלן, מראים כי בחלק מהשכונות, ובהן שכונות ותיקות ומבוססות, חל זינוק מדאיג בעבירות שונות, מה שמצביע גם כן על הפיחות בביטחון האישי.

15 צפייה בגלריה
שכונה ד' בבאר שבע
שכונה ד' בבאר שבע
גם בשכונות ותיקות, גם באזורי מצוקה. הפשע משתולל
(צילום: הרצל יוסף, יריב כץ, עמית שאבי, )
פענוח הנתונים מסייע לדעת מהן השכונות שבהן יש מספר גבוה בין היתר של פריצות לבתים, עבירות רכוש וגניבות רכב, אבל יש לזכור כי הנתונים מושפעים גם מגודל השכונות - כך שלעתים שכונות קטנות שבהן הפשע משתולל לא יופיעו בהן, ולהפך. בנוסף, הנתונים מתבססים על המאגר המשטרתי והתלונות למשטרה, וביישובים שבהם שיעור הדיווח נמוך עלולה להיות הטיה.
חלק מהשכונות שנמצאות ברשימות הן כאלו שבהן המדד הסוציו-אקונומי נמוך, ושסובלות מהזנחה ארוכת שנים. אחרות דווקא נחשבות ל"שכונות טובות", אבל מיקומן סמוך למוקדי פשע הופך אותן ליעד לגניבות ולפריצות. הנה הנתונים מהרבעון הראשון של השנה.

פריצות לבתים

אזור לב תל אביב, שברשימת 2023 היה במקום השלישי, נמצא עכשיו בראש הרשימה שבה איש לא רוצה להופיע, עם 24 פריצות לבתים ברבעון. מיד אחריו נמצא הצפון הישן (החלק המרכזי) בתל אביב – אזור שגם הוא נחשב למבוסס – ובהמשך הרשימה שתי שכונות ותיקות בחולון, רסקו א' ואגרובנק הצמודה, ששתיהן לא הופיעו ברשימה של השנה שעברה.
אחת מאלו שחוו פריצה לביתם בשכונת אגרובנק היא רינת הודיה אהרוני. "מי שפרץ אליי עקב אחריי בוודאות, כי מי ייכנס לדירה קטנה כמו שלי", היא אומרת ומשחזרת. "זה קרה בשעות הצהריים, הייתי בעבודה ובכל ארבעת הימים לפני הייתי בבית. חזרתי הביתה בערך בשלוש בצהריים והדלת הייתה פתוחה. הייתי בשוק. ראו שהם עברו על כל הבית, הם לקחו לי מלא זהב וכסף מזומן שהיה בבית, בסביבות אלף שקלים מעבודה שעשיתי יום קודם. גם יהלומים לקחו לי וגם צמידים שחשובים לי שירשתי מאמא שלי שנפטרה".
"הייתי בפחד נוראי", מתארת אהרוני את התחושות לאחר הפריצה. ״גם תקופה אחרי זה הייתי בפחד. פחדתי להיות בבית. לא הלכתי עם התכשיטים מלא זמן. הם פתחו את כל הבית ועברו על הכול. כל שקל חשוב לי, אני אם חד הורית. אני גרה בקומה ראשונה והם פשוט פרצו את הדלת לאור יום באין מפריע".
אהרוני הגישה תלונה במשטרה, אך לדבריה לא נעשה דבר: "הם לא עשו כלום. בשביל מה יש משטרה? כדי להגן עלייך, אבל לאף אחד לא אכפת. צריך שתהיה יותר אבטחה ולא רק פקחים שנותנים דוחות. שיהיה יותר פיקוח ברחובות". ומה הוביל לזינוק במספר הפריצות בשכונה? "אנשים פה אומרים שבגלל המצב הכלכלי יש פה הרבה פריצות. אומרים שיש גנבים שמתחפשים לדתיים ופורצים".
15 צפייה בגלריה
רינת הודיה אהרוני
רינת הודיה אהרוני
רינת הודיה אהרוני: "במשטרה לא עשו כלום"
15 צפייה בגלריה
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ומפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ומפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי
בן גביר ושבתאי. הפשע משתולל, במשמרת שלהם
(צילום: עמית שאבי)
אנה לבנטובסקי מתגוררת אף היא משכונת אגרובנק בחולון, וגם לביתה פרצו, לפני שבועות ספורים: "הפורצים השתמשו במפתח ספייר שהיה בארון חשמל, פירקו את המדפים של ארון הבגדים בחדר השינה ופתחו את המגירה שבה אני מחזיקה את התכשיטים שלי. לא לקחו שום דבר כי אין לי דברים יוקרתיים. אין לנו כספת ואנחנו לא מחזיקים מזומן בבית. לא נגעו בשום דבר אחר בבית. לא לקחו את המחשבים הניידים ולא את הנייד של הילד. שמעתי שבאותו החודש היה בניין אחד שפרצו בו לתשע דירות".
״את האמת, לא מפתיע אותי שהשכונה נמצאת במקום גבוה ברשימה", אומרת לבנטובסקי. ״אני חושבת שאם הייתה נוכחות של משטרה או של שיטור קהילתי אולי זה היה קצת מרתיע את הגנבים. אבל אצלנו מתעסקים רק בדוחות חניה".

גניבות רכב

רוב השכונות שבהן מספר גניבות הרכב היה הגבוה ביותר ב-2022 נמצאות בראש הרשימה המפוקפקת גם ברבעון הראשון של 2023 - אבל יש גם שינויים והבולט והשלילי מכולם נראה בשכונת המרכז השקט בפתח תקווה. לא פחות מ-62 גניבות רכב נמנו שם ברבעון לעומת 148 בכל השנה שעברה – זינוק מדאיג של 67%.
פסגת זאב בירושלים שהייתה ראשונה אשתקד עם 167 גניבות נמצאת במקום השלישי (37 גניבות ברבעון), מעליה ומתחתיה שני אזורים בנתניה – שכונת קריית השרון ואזור מרכז העיר דרום. בהמשך הרשימה השכונה הירוקה המרכזית בהרצליה ומרכז הרצליה, ומיד אחריה עוד שכונה שנחשבת מבוססת – נווה אביבים הוותיקה שבצפון תל אביב.
לשני ארז שמתגוררת בנווה אביבים גנבו את הרכב לאחרונה. "הוא היה בחניה משותפת של שני בניינים עם מחסום. הגנבים שברו את המחסום, גנבו לנו את המאזדה ולשכנה גנבו ג'יפ של יונדאי. במכה אחת העלימו שני רכבים מאותה חניה. בכלל לא שמנו לב בהתחלה שהרכב נגנב. בערב קיבלתי הודעות בקבוצה של הבניין שגנבו לשכנה רכב וסיפרתי לבעלי. כשהוא ירד למטה לעשן סיגריה, הוא גילה שגם לנו גנבו את הרכב. בעלי נסע למשטרה ואמרו לו שבשלוש לפנות בוקר הרכב כבר עבר לשטחים ושאין מה לעשות".
31 גניבות רכב נמנו ברבעון הראשון בנווה אביבים, שלא הופיעה ברשימה בשנה שעברה. "כשגיליתי שזה קורה בשכונה כל שבוע הייתי בשוק. זו תופעה שפעם אחרונה שנתקלתי בה הייתה כשהייתי חיילת. היו לי חברים מהיישוב עומר שנמצא סביב מלא יישובים בדואים. אבל בשכונה בתל אביב? נראה לי הזוי שזה קורה פה. התחלתי לברר ואז הבנתי שכל יום רביעי וחמישי גונבים פה רכבים. הפועלים חוזרים עם הרכבים לשטחים בסוף שבוע העבודה".
15 צפייה בגלריה
נווה אביבים, תל אביב
נווה אביבים, תל אביב
נווה אביבים. "יש תחושה של חוסר ביטחון בשכונה"
(צילום: יריב כץ)
"יש תחושה של חוסר ביטחון בשכונה, שאין על מי לסמוך", אומרת ארז. היא התחדשה ברכב מסוג קיה והסבירה: "קנינו אותו כי אמרו לנו שבשטחים לא אוהבים קיה ואין לזה ביקוש. אמנם קיבלנו את הכסף מהביטוח, אבל זה מייקר את הפוליסה ואנחנו משלמים את המחיר בסופו של דבר". אז איך אפשר למגר את התופעה? ארז טוענת כי יש לעצור את הרכבים במחסומים בדרכם לשטחים: "אין שום סיבה שרכבים בעלי לוחית רישוי ישראלית יעברו במחסום חופשי באמצע הלילה. ברור שזה גנוב".
לתמי, שאף היא מתגוררת בשכונת נווה אביבים, נגנב הרכב בחודש מרץ האחרון - צפו בתיעוד הגניבה בחלק העליון של הכתבה. "בחודשים שלפני כן נגנבו שתי מכוניות של בנותיי מאותו סוג, כנראה שהגיע זמנה של המכונית שלי.
"בשעה 01:20 התקשרו אלי מאיתוראן ובישרו על הגניבה, אך הרגיעו אותי באומרם שהם עוקבים אחריה. כעבור 20 דקות בלבד התבשרתי שהמכונית נמצאה והגנב נעצר. מכאן התגלגלו האירועים במהירות. לאחר כרבע שעה התקשר שוטר, הוא היה ליד המכונית, אך ביקש שאדאג לגרר מאחר ואינו יכול לשמור עליו לאורך זמן. פניתי לגרר פרטי שהגיע תוך 20 דקות וגרר את הרכב שלי. השוטר האדיב טרח להודיע לי שהרכב שלי הגיע בשלום וממתין לי בתחנת המשטרה".
סיפור הגניבה של תמי הסתיים טוב, אך ברוב המקרים הרכב לא חוזר לבעליו. חודשיים קודם גנבו לאחד משכניה את האוטו. "הם פרצו את המחסום של החניה וגנבו לו מאזדה 6. בסיפור שלי לפחות מצאו את הרכב והשוטר שמר לי על האוטו עד שמצאתי גרר".
15 צפייה בגלריה
גניבת רכבים באיזור המרכז
גניבת רכבים באיזור המרכז
גניבת הרכב של תמי. "תוך 20 דקות התבשרתי שהמכונית נמצאה"
"היום באוטו יש לי שתי כספות ומנעול להגה כי אני חוששת שזה יקרה שוב", היא מספרת. "הגנבים לא מפחדים מאף אחד, ומסתכלים ישירות למצלמה. הגנב שלי יהיה עכשיו 11 חודשים בכלא, ישתחרר ויחזור לסורו כי אין מקום להחזיק אותם בבתי הכלא ואין ענישה מחמירה".
החצים מופנים לא פעם למשטרה, אבל ייתכן שמעצר שביצעו החודש יוביל לשיפור. בתום חקירה שארכה כמה חודשים, עצרה המשטרה שני פלסטינים בגין מעורבות בגניבת 35 מכוניות מאזדה מאזור המרכז - מתל אביב, בת ים, גבעתיים, רמת גן, חולון, הרצליה, ראשון לציון, נס ציונה, פתח תקווה, רעננה ולוד.
השניים, בן 18 משכם ובן 21 מהכפר פרחיה, העבירו את המכוניות שגנבו לשטחי הרשות, ובחלק המקרים התקשרו לבעלי הרכבים, הציגו עצמם כגנבי הרכב והציעו להם לקנות אותם "חזרה" תמורת 15 עד 30 אלף שקל. הם הואשמו בשבוע שעבר ב-36 סעיפים. בפתח הכתבה: תיעוד אחת הגניבות.

עבירות רכוש

בניגוד לרשימת השכונות "המככבות" בצמרת בפריצות לבתים ובגניבות כלי רכב ונחשבות לשכונות "טובות", אלו שבהן מספר התלונות על עבירות רכוש הוא הגבוה ביותר נמצאות בחלק מהמקרים באזורי מצוקה. כמו בשנה שעברה, גם ברבעון הראשון של השנה בנווה שאנן שבדרום תל אביב בראש הרשימה – עם 380 תלונות על עבירות רכוש.
15 צפייה בגלריה
נווה שאנן כניסה לתחנה המרכזית
נווה שאנן כניסה לתחנה המרכזית
נווה שאנן. הכי הרבה עבירות רכוש
(צילום: Roi Boshi, ויקיפדיה)
ברשימה עוד שלוש שכונות תל-אביביות - דרום רוטשילד, מונטיפיורי וגם לב תל אביב, המדורגת ראשונה במדד הפריצות ושדווקא לא נחשבת לשכונה עם מדד סוציו-אקונומי נמוך במיוחד. במקום השלישי נמצאת הדר הכרמל שבחיפה ומיד אחריה שכונה ד' בבאר שבע, שתי שכונות שהיו ברביעייה הראשונה גם בשנה שעברה.

עבירות מין

בשנה שעברה ארבע השכונות שבהן מספר התלונות על עבירות המין היה הגדול ביותר היו כולן מבאר שבע – שכונה ד' (18 תלונות בשנה), פארק הנחל, שכונה ג' ושכונה ו'. השנה שיכון דרום מבאר שבע במקום השני ברשימה המפוקפקת, לפני שתי שכונות אחרות מבירת הנגב – שכונה ד' ושכונה ה' (עם 4 עבירות מין, כמו נחלאות בירושלים). לראש הרשימה עלתה שכונה ה' באריאל, עם מספר גבוה מאוד של 10 תלונות ברבעון. בשנה שעברה היא כלל לא נכללה ברשימה.

עבירות ביטחון

כמו בשנה שעברה, גם הפעם רשימה זו כוללת רק שכונות ויישובים מוסלמים. בראשה שלוש שכונות במזרח ירושלים – הרובע המוסלמי, בית חנינא והר הזיתים – והיישוב הראשון שנכלל בה הוא טובא זנגרייה שבגליל העליון, שם לאחרונה ערכה המשטרה פשיטה גדולה בעקבות רצף של אירועי פרוטקשן וטרור חקלאי באזור.

עבירות תקיפה

כמו בעבירות הרכוש ובעבירות מין, גם בקטגוריית התקיפה נמצאת שכונה ד' בבאר שבע בצמרת – וכאן למעשה היא במקום הראשון, מהצד הלא נכון כמובן. 84 תלונות על עבירות תקיפה בשכונה הוגשו ברבעון הראשון של השנה, ארבע יותר מאשר במרכז העיר פתח תקווה ושבע יותר מבנווה שאנן שבתל אביב.
15 צפייה בגלריה
שכונה ד' בבאר שבע
שכונה ד' בבאר שבע
שכונה ד' בבאר שבע. הכי הרבה עבירות תקיפה
(צילום: הרצל יוסף)

עבירות סמים

בדומה לקטגוריית עבירות הרכוש, גם בעבירות סמים נווה שאנן תופסת את הבכורה שאיש לא רוצה בה, עם 141 תלונות על עבירות שכאלה ברבעון הראשון של 2023. מדובר בעלייה ביחס לשנה שעברה, שגם בה נווה שאנן הייתה ראשונה – וכמעט פי 3 תלונות ביחס לזו שאחריה, מרכז העיר בירושלים.
15 צפייה בגלריה
מנכ"ל מדלן, טל קופל
מנכ"ל מדלן, טל קופל
מנכ"ל מדלן, טל קופל
(צילום: אורית פניני)
טל קופל, מנכ"ל חברת מדלן שמנגישה את הנתונים המשטרתיים לציבור, אמר כי "המגמה המדאיגה שעולה מהנתונים היא שהזנחה היא מדבקת, בפרט כשהמצב הכלכלי אינו יציב. אם לוקחים את תל אביב כדוגמה, ניתן לראות ששכונת נווה שאנן המוזנחת ממשיכה לככב ברשימה ולהוות מוקד פשיעה, ולמרות שמספר הפריצות לבתים בה ירד - מספר עבירות הרכוש והסמים דווקא עלה, והיא עדיין במקום הראשון בארץ בשתי הקטגוריות".
"הנתון המדאיג הוא שדווקא שכונת לב העיר הסמוכה, שבה מתגוררות לא מעט משפחות, הפכה השנה לאלופת הפריצות לבתים ועלתה בדירוג עבירות הרכוש הכלליות", הוסיף מנכ"ל מדלן. "פריצה לבתים היא לרוב פשע שנובע ישירות מעוני, וייתכן שמה שאנחנו רואים פה הוא סממן למצב הכלכלי בישראל ובעולם, או לכל הפחות למצבם של העניים בה, שנדחקים למעגל הפשיעה".