5 צפייה בגלריה
מצעד הגאווה בתל אביב
מצעד הגאווה בתל אביב
2,971 דיווחים על מקרי שנאה ואלימות. מצעד הגאווה בתל אביב, יוני 2021
(צילום: גיא יחיאלי)
מקרה להט"בופובי בכל שלוש שעות: האגודה למען הלהט"ב הגישה היום (רביעי) את דו"ח הלהט"בופוביה לשנת 2021 לשר לביטחון הפנים, עמר ברלב. הדו"ח מציג תמונת מצב מטרידה על האלימות, האפליה וההדרה שאנשי הקהילה הלהט"בית עדיין נאלצים להתמודד איתה במרחב הציבורי והפרטי, גם בשנה שחלפה - עם שיא במספר מקרי האלימות והשנאה נגד להט"ב ועלייה של 41% במספר הצעירים שסולקו מביתם בשל זהותם.
על פי נתוני הדו"ח, בשנת 2021 התקבלו 2,971 דיווחים על מקרי שנאה ואלימות באגודה למען הלהט"ב, מדובר בעליה של 10% משנת 2020 - אז התקבלו 2,696 דיווחים. בשנת 2020 אחוז המדווחים והמדווחות בגילי 40-31 עמד על כ-14% בלבד, ואילו השנה נראה שאחוז זה עלה ל-25%. כך גם קטגוריית גילי 56+, שבשנת 2020 היוותה כ-1% בלבד, מונה השנה כ-4% מסך הפניות.
בין המגמות המדאיגות שעליהן מצביע הדו"ח, ישנה עלייה משמעותית בכמות הפניות שאירעו בתוך המשפחה - כ-43%, לעומת שנת 2020 שבה אחוז הדיווחים עמד על כ-28%. "מקרה שהגיע לפתחנו היה סיפורו של י', צעיר ממשפחה חרדית ממרכז הארץ", מספרים באגודה. "י' יצא מהארון בפני הוריו ואחיו, בתגובה אחיו הכו אותו, נעלו אותו בחדרו ואילצו אותו לעבור טיפולי המרה. הוא פנה אל מרכז הדיווח בבקשה לעזרה ויחד עם ארגון חברותא ועמותת אותות מצאנו עבורו מענה שניתן בידי איש מקצוע, וכן הוא הופנה באופן ישיר למסגרת חירום".
בנוסף, נרשמה השנה עלייה של כ-41% בכמות השוהים הכללית במסגרות חוץ ביתיות להט"ביות - ׳בית דרור׳, 'אבני דרך׳, 'דירות מעבר לטרנס' ו׳הגג הוורוד׳. "העלייה במספר הפונים והפונות שהגיעו למסגרות הללו נובעת בין היתר מקשיים מורכבים שחוו חברי הקהילה בתקופת הקורונה, החל מפרוץ המגפה ועד היום", נכתב בדו"ח.
5 צפייה בגלריה
מצעד הגאווה במצפה רמון
מצעד הגאווה במצפה רמון
אפליה גם במערכת הרפואית. מצעד הגאווה במצפה רמון, יוני 2021
(צילום: בראל אפרים)
5 צפייה בגלריה
מצעד הגאווה בירושלים
מצעד הגאווה בירושלים
"הלקוח חושב שרימיתי אותו כי אני טרנס". מצעד הגאווה בירושלים, יוני 2021 (למצולמים אין קשר לכתבה)
(צילום: AP)
לפי נתוני הדו"ח, אחת הזירות הבולטות שבהן חלה עלייה חדה בדיווח על מקרי להט"בופוביה, היא זירת המפגש בין קהילת הלהט"ב לבין המערכת הרפואית בישראל. בשנת 2021 כ-7% מכלל הדיווחים שהגיעו למרכז הדיווח התייחסו למקרים שאירעו במפגש עם מערכת הבריאות, בהשוואה לפחות מ-2% בשנת 2020.
"האפליה שחוו המדווחים הגיעה במגוון צורות", מתארים כותבי הדו"ח. "המתנה ארוכה לניתוחים להתאמת מגדר, אפליה במעמד תרומת דם של הומואים וטרנסג'נדריות, לשון פנייה לא הולמת, טפסי קופות החולים אשר מנוסחים למשפחה שבה יש רק אופציה לאם ואב ומחיקה כללית של המשפחה הגאה, מניעת קבלת מידע רפואי על ילדים לא ביולוגיים ועל בני ובנות זוג נשואים מאותו המין, מניעה של קבלת טיפולים עקב הליך להתאמת מגדר, רופאים שמייעצים שלא לקיים יחסי מין בין גברים וכן מטפלי גוף ונפש אשר מבצעים טיפולי המרה. מקרים אלו הם רק קצה הקרחון, כשאנו מבינים ויודעים שישנם עוד מקרים רבים שנשארים נסתרים ואף מקרים שלעתים יכולים להגיע לכדי סכנת חיים".
מתוך הדו"ח עולה כי השנה ניכרת גם מגמת עלייה של הפונים והפונות בקהילה הטרנסית: בשנת 2020 אחוז הנשים הטרנסג'נדריות שפנו למרכז הדיווח עמד על כ-7% ואילו השנה עלה ל-15%, עלייה של יותר מפי 2 בכמות הדיווחים. עלייה דומה נרשמה גם מצד הגברים הטרנסג'נדרים המדווחים שמנו בשנת 2020 כ-6% מסך הפניות ואילו השנה מונים כ-10%. אחוז האנשים המגדירים עצמם א-בינארים או שמעדיפים שלא להגדיר עצמם מונה השנה כ-23%, לעומת שנת 2020 - שבה עמד האחוז על כ-12% בלבד.
5 צפייה בגלריה
"לחתור לשינוי מציאות החיים הקשה". מצעד הגאווה בבאר שבע, יוני 2021
"לחתור לשינוי מציאות החיים הקשה". מצעד הגאווה בבאר שבע, יוני 2021
"לחתור לשינוי מציאות החיים הקשה". מצעד הגאווה בבאר שבע, יוני 2021
(צילום: חיים הורנשטיין)
5 צפייה בגלריה
מצעד הגאווה והסובלנות בחיפה
מצעד הגאווה והסובלנות בחיפה
חברי קהילה קיבלו הודעות מאיימות אחרי הפריצה לאטרף. מצעד הגאווה והסובלנות בחיפה, יוני 2021
"אני בעל עסק. לקוח שלי התקשר אלי ואמר לי שהוא ראה כתבות עליי באינטרנט ושאני משוגע לגמרי", נמסר באחת הפניות. "הוא חושב שרימיתי אותו כי אני טרנס וחושב שזו התחזות לגבר, הוא דרש את כל הכסף שלו בחזרה ושנבטל את העסקה". בפנייה אחרת סיפר א' מירושלים, גבר טרנסג'נדר צעיר, שעבר חוויה משפילה בסניף של רשת חנות בגדים ידועה. כשנכנס למדוד את בגדיו, המוכרים בחנות השפילו אותו בכך שטענו שאלו תאי מדידה מותאמים לפי מין ולא לפי מגדר, ולכן הוא לא יכול להישאר ואילצו אותו לצאת מהחנות.
השנה נרשמה גם עלייה בפניות על להטב"ופוביה ברשת. "אני לסבית בת 56", סיפרה ג' מדרום הארץ, "ולאחרונה אני מקבלת תגובות בפייסבוק ממישהי אכזרית שרודפת אחרי דרך כמה יוזרים שהיא פותחת, היא מקללת אותי ומאיימת להוציא אותי מהארון בפני ילדי ונכדיי. אני מבקשת שתעזרו לי, אני לא יודעת מה היא רוצה ממני אנחנו בכלל לא מכירות".
באגודה מסבירים כי "תגובות כמו אלו, הפותחות את זירת הרשת, מתקבלות בקרב חברי הקהילה באופן יום יומי לאורך השנה. בשנה זו, לנוכח מגפת הקורונה שאילצה אותנו להישאר בביתנו מול המסכים ועקב בחירות נוספות שהובילו לקמפיינים של השמצה ושנאה נגדנו, נחשפה הקהילה הגאה לאלפי מקרי להט"בופוביה ברשת ובמדיה החברתית שכללו שימוש בזהויות כקללה, אלימות מילולית, איומים באלימות פיזית, איומי רצח סביב מצעדי הגאווה וטרנספוביה ההולכת וגואה".

"לא ניתן שימחקו אותנו מהמרחב הציבורי"

השנה, נציין, התרחש גם אירוע סייבר מהגדולים שידעה הקהילה הגאה - הפריצה לאתר ההיכרויות אטרף, שבעקבותיה פורסם קובץ ובו רשומות של יותר ממיליון משתמשים באתר. מהאגודה נמסר כי "לחלק נכבד מחברי הקהילה הגאה נשלחה הודעה בנוסח שהביא לבהלה איומה: 'אתה להט"ב ולכן אתה מושמד. מגיע לך עונש חמור, מוות וגירוש מהארץ. תבוא לישיבה כדי לחזור בתשובה. נשמח שתעבור גיור לאמונה'. חברי וחברות הקהילה חשו כי חייהם בסכנה ותחושה זו ליוותה רבים לאורך זמן. תוך 24 שעות הגיעו למרכז הדיווח כ-200 פניות".
"זוהי נורת אזהרה מהדהדת למדינה ולממשלה במצב בו חברי וחברות קהילה נתונים לשנאה והסתה מתמשכת ללא סיבה אחרת פרט בשל לאורח חייהם וחייהן", אמרה יו"ר האגודה למען הלהט"ב, הילה פאר. "הדו"ח מציג תמונת מצב עגומה, כזו שבה בכל שלוש שעות בממוצע מדווח מקרה להט"בופובי ובה האפליה והלהט"בופוביה נמצאות בכל מקום - במקומות העבודה, במערכות הבריאות, במוסדות השלטון, במרחב הציבורי וגם במרחב הביתי הפרטי".
לדבריה, "בשנים האחרונות, למדנו והתחזקנו כקהילה ואנו יודעים ויודעות באופן ברור שככל שמאבקנו לביטחון ולשוויון יתקדם, כך גם תנועות הנגד יגבירו את ביטויי ההסתה והאלימות כנגדנו. אנחנו כאן כדי לחתור לשינוי מציאות החיים הקשה של חברי קהילתנו - בכל מקום ובכל זירה. לא ניתן שימחקו אותנו מן המרחב הציבורי, לא ניתן שיאיימו על הביטחון שלנו במרחב הציבורי, ונעמוד על הזכות הבסיסית של כל אחד ואחת מאיתנו לביטחון אישי עד תהיה כאן מציאות מכילה, מקבלת וסובלנית".
לדיווח על כל מקרה להט"בופובי ניתן לפנות למרכז הדיווח ע"ש ניר כץ של האגודה למען הלהט"ב באתר האגודה. קו הקשב של האגודה למען הלהט"ב פועל בימים א'-ה' בשעות 19:30-22:30 בטלפון 2982* או דרך אפליקציית וואטסאפ במספר: 058-6205591