סדר העדיפויות של ממשלת נתניהו? אחרי השיגור מעזה והימנעות צה"ל מתקיפה בלילה האחרון, שר המורשת עמיחי אליהו (עוצמה יהודית) אמר הבוקר (ראשון) כי "ברור שאנחנו צריכים להידרש גם לזה, אבל כמו שאומרים – פרה פרה. בואו נעביר את הרפורמה המשפטית".
2 צפייה בגלריה
עמיחי אליהו
עמיחי אליהו
השר אליהו. "לבג"ץ יש אשם בחלק מהמקרים של חוסר ההרתעה של ישראל"
(צילום: משה מזרחי)
בריאיון לגל"צ, ניסה אליהו לחזור בו בהמשך מהדברים, כשנשאל אם עמדת הממשלה היא לעסוק קודם כל ברפורמה ואחר כך ביתר. "הדרך שלנו היא ללכת לעבוד במקביל כמה שאנחנו יכולים. כרגע משרד הביטחון נמצא בידי מה שנקרא הליכוד. אנחנו פועלים בגזרה שלנו ולוחצים על הליכוד שיפעל חזק בעזה, אבל נמצאים במערכה מורכבת עם המון חזיתות. אנחנו נטפל כרגע בדברים שתחת אחריותנו".
עוד אמר כי "אנחנו עסוקים במספר חזיתות. הרפורמה המשפטית היא אחד הדברים החשובים שאנחנו כרגע מרוכזים בו, והיא נדבך מאוד חשוב ביכולת שלנו להחזיר את הביטחון למדינת ישראל. לבג"ץ יש אשם תורם בחלק מהמקרים של חוסר ההרתעה של מדינת ישראל ואובדן וחוסר ההרתעה של צה"ל. זו מערכה שאנחנו עסוקים בה, מבחינתנו היא צריכה לעבור. במקביל ממשיכים על מנת לייצר פה ביטחון שלם לאזרחי מדינת ישראל. החזית שלנו היא כרגע החזית של המשרד לביטחון לאומי, שזה כולל את המשטרה".
דבריו של אליהו מגיעים אחרי שבאופן חריג צה"ל לא תקף הלילה ברצועה בתגובה לשיגור הרקטה לעבר ישראל אמש. במערכת הביטחון אמרו כי המדיניות לא השתנתה בנושא אך התנאים לא אפשרו זאת בשלב זה, וייתכן שתקיפת התגובה תהיה בימים הקרובים. גם ח"כ צבי סוכות מהציונות הדתית התייחס הבוקר לנושא בריאיון ל-ynet radio ואמר: "אני בהחלט חושב שאם לא תהיה תגובה לרקטה הזו זו התקפלות. אני חד משמעית חושב שצריך להגיב בצורה חריפה, ואני חושב שזה גם יקרה".
ראש המועצה האזורית שער הנגב, אופיר ליבשטיין, אמר הבוקר בריאיון ל-ynet radio כי הוא סומך על צה"ל, וסבור ששיטת התגובות לכל רקטה ראויה לבחינה מחדש: "אני חושב שנכון לייצר כל פעם מענה שונה. השיטה הזאת שהם יורים ואנחנו באותו רגע מגיבים אחרי שהם יורים ומתחבאים. זה נהיה מן משחק כזה. אני חושב שאנחנו צריכים כל פעם לשנות את האסטרטגיה, להגיב בחומרה מאוד אבל בזמן שנכון לנו, לצה"ל, להגיב ולתת מענה. אנחנו צריכים כל הזמן לעבוד בשני הצדדים, בשתי הידיים".
לדברי ליבשטיין, "אני חושב שנכון עושה צה"ל כשהוא משנה את התגובה שלו. צריך לפעמים להגיב ישר אחרי ולפעמים לאסוף כמה דברים ולהגיב בצורה שנוח. לא להגיב, אלא להוביל וליזום תגובה משמעותית. אני חושב שזה נכון מבחינה אסטרטגית".
2 צפייה בגלריה
תיעוד ירוט הרקטה מעוטף עזה על ידי כיפת ברזל
תיעוד ירוט הרקטה מעוטף עזה על ידי כיפת ברזל
יירוט הרקטה, אמש
(צילום: משתלת בן בן מושב נתיב העשרה )
בשנים האחרונות צה"ל הקפיד לתקוף בתגובה לכל שיגור רקטה שחצתה לשטח ישראל, גם אם מדובר היה ברקטה בודדת שיורטה או נפלה בשטח פתוח בעוטף, ובשנתיים האחרונות מדיניות זו הוחרפה גם כנגד שיגור בלוני הצתה. בשנה האחרונה הצבא ניצל הזדמנויות אלה גם לפגוע משמעותית בנכסים צבאיים של החמאס כמנהרות לחימה פנימיות או מרכזים תת-קרקעיים לייצור רקטות.
יחד עם זאת, לא מדובר במקרה תקדימי וכבר נרשמו אירועים דומים אך מעטים שבהם הצבא לא תקף לאחר שיגור רקטה, לרוב בגלל ראות לקויה שנבעה מעננות נמוכה. כך או כך, שיגורי הרקטות מעזה הפכו בחודש האחרון לדבר שבשגרה: כ-20 רקטות שוגרו מהרצועה וחצו לשטח ישראל מאז תחילת חודש ינואר - לעומת שלוש רקטות בכל ארבעת החודשים שלאחר מבצע עלות השחר.
במפלגתו של אליהו מתחו ביקורת לפני כמה שבועות על תגובה מדודה של חיל האוויר על רקטות שנורו אז לעוטף. ח"כ צביקה פוגל כתב אז בטוויטר: "שר הביטחון גלנט, אתה רוצה להשיג הרתעה? ובכן, כך משיגים הרתעה: סוגרים את השערים ולא מאפשרים מעבר סחורות ויציאת פועלים עד להחזרת הבנים, מחסלים בכירים ולא מבזבזים תחמושת על נדל"ן, והכי חשוב: תוקפים, לא מגיבים".
ח"כ אלמוג כהן, גם הוא ממפלגתו של אליהו, אמר לאחר ירי הרקטות ולפני התגובה של צה"ל: "אני מצפה שהתגובה לחמאס בעקבות ירי הרקטות לערי הדרום תהיה לא-פרופורציונלית. התקדים המסוכן של 'חיבור' האירועים בין יו"ש לעזה הוא סכנה אסטרטגית למדינת ישראל. דין העוטף כדין תל אביב".