טונים צורמים ליוו אתמול (רביעי) את עדותו של מנהל המכון הלאומי לרפואה משפטית, ד"ר חן קוגל, שעלה לדוכן למשך שעות ארוכות במשפטו החוזר של רומן זדורוב, המואשם ברצח הילדה תאיר ראדה ז"ל.
למרות שד"ר קוגל הינו עובד מדינה, ומספק לרוב חוות דעת עבור התביעה, הוא העיד הפעם מטעם ההגנה, מה שהפך את עדותו לחריגה במיוחד. כמנהל המכון הוא מייצג לרוב את המדינה וכעת התייצב למעשה נגדה. בין השאר משום שהטיפול שלו בתיק החל במשפט הראשון, בעת שעבד במכון פרטי לרפואה משפטית - ולא במכון הלאומי.
3 צפייה בגלריה
ד"ר חן קוגל בעדותו במשפט החוזר
ד"ר חן קוגל בעדותו במשפט החוזר
ד"ר חן קוגל בעדותו במשפט החוזר
(צילום: גיל נחושתן)
3 צפייה בגלריה
אילנה ראדה בבית המשפט
אילנה ראדה בבית המשפט
אילנה ראדה בבית המשפט
(צילום: גיל נחושתן)
עם כניסתו לאולם הדיונים התקבל ד"ר קוגל בלחיצת יד חמה וחיוך מאילנה ראדה. הוא התייחס לניסיון המדינה למנוע את עדותו מטעם ההגנה, ואמר: "אני לא חושב שזה נכון למנוע עדות מקצועית, המטרה היחידה היא לעשות צדק".
עדותו הייתה רוויה במתחים והתנגחויות בינו לבין התובעת, עו"ד שרון הר ציון, שהטיחה בו פעם אחר פעם טענות בדבר אמינותו, כאשר מדובר בעדויות לטובת ההגנה. הדברים הצריכו התערבות של אב בית הדין, השופט אשר קולה, שהזהיר את הצדדים שלא "יכבסו את הכביסה המלוכלכת בחוץ", ומפני השלכות רוחב שיהיו לדיונים על האמינות של דו"חות המכון בעתיד. בשלב מסוים ציין ד"ר קוגל כי בידיו עשרות דו"חות שהפיק המכון ושינה אותם משום שלא התאימו לצרכים של התביעה.
3 צפייה בגלריה
רומן זדורוב, ד"ר חן קוגל
רומן זדורוב, ד"ר חן קוגל
ד"ר חן קוגל ורומן זדורוב
(צילון: דנה קופל, גיל נחושתן)
בסיום העדות, כינה ד"ר קוגל את התנהגות התביעה "שערורייה". לדבריו, "ברגע שהמכון לרפואה משפטית נותן חוות דעת שאיננה מוצאת חן בעיני התביעה, ומפריע לה לאיזו תזה, הוא הופך להיות לא אמין, לא מקצועי ושקרן. הדבר הזה לא יכול לעבור לסדר היום, זה דבר שאני כמנהל המכון לא יכול לעבור עליו בשתיקה, ואני מתכונן להמשיך לפעול בעניין הזה, זו שערורייה".
הוא הוסיף: "אתייעץ כמובן עם הממונים עליי, אבל אני חושב שאי-אפשר להשלים עם הדבר הזה. אי אפשר בכלל להבין את המשמעות של מה שנעשה פה היום. בשביל שתי נקודות בתיק אחד, אפשר לשרוף את כל מה שנעשה בעבר". לדבריו, יבדוק מה ניתן לעשות עם התיקים שבהם שינה המכון את חוות הדעת בהתאם לצורכי התביעה.
בעדות עצמה, נזכיר, התייחס ד"ר קוגל לסוגיית הדם בזירת הרצח: "אין מצב שדם יזלוג מהגופה 5 שעות אחרי המוות. זה יכול לקרות רק אם השכיבו את הגופה ואולי אף הרימו את רגליה. לא יכול לזלוג דם מהגופה באופן אקטיבי או פסיבי בצורה אחרת. זה יכול לקרות בדקות שלאחר המוות כי יש ניקוז של דם שנשאר בכלי הדם". בהרצאה שנתן בעבר בפני סטודנטים אמר כי דם זולג מהגופה דקות ספורות בלבד לאחר הרצח – מה שמחזק את גרסת ההגנה כי טיפת הדם שנמצאה על עקבה על מכסה האסלה, נזלה בעת הרצח. משמעות הדבר הוא שטביעת הנעל הוטבעה בעת הרצח ולא אחר כך, על ידי "מחלץ אלמוני".
מהפרקליטות נמסר בתגובה: "ד"ר קוגל העיד מטעם ההגנה על חוות דעות שמסר בשעתו כגורם פרטי. העובדה שלימים התמנה לראש המכון לרפואה משפטית איננה מעלה או מורידה לעניין עדותו מטעם ההגנה בפרשה זו. התביעה חותרת אך ורק לחקר האמת ומציגה את ראיותיה, לרבות חוות הדעת של מומחי מז"פ והמכון לרפואה משפטית, לעיון והכרעת בית המשפט".
סנגור של זדורוב, עו"ד ירום הלוי, טען בסוף יום הדיונים כי עדותו של ד"ר קוגל "ממוטטת" את עמדת התביעה.
אילנה ראדה, אמה של תאיר ז"ל, אמרה בתום חלקה הראשון של עדותו של ד"ר קוגל: "אלוהים שלח מלאך לאולם, אחרי 15 שנה. סוף סוף האמת יוצאת לאור. הביאו לי בשקית אחרי שנים את החלקים של תאיר לקבור אותם. זה המכון הפתולוגי שהיה. סוף סוף בא בן אדם וברוך השם שהוא הגיע. אנחנו בדרך הנכונה, כאן האמת נמצאת. כל מי שאומר שפסק הדין נכתב טעות בידו. שום דבר עדיין לא ברור. מה שברור הוא שהפרקליטות במשך 15 שנה שיקרה. ומי שעמד במשך המשפטים הקודמים זה עבריינים לשמם. עדיין לא ידוע מי אבל את הרוצח אני אתפוס. את הרוצח האמיתי אני אביא לפה".
פורסם לראשונה: 22:54, 06.04.22