ישראל שיגרה הלילה (בין שלישי לרביעי) לחלל את לוויין הריגול אופק 13. כך נמסר ממשרד הביטחון והתעשייה האווירית. עד הבוקר צפוי להתקבל אות ויזואלי ראשון מהלוויין, שאמור בקרוב לנפק ליחידת 9900 באמ"ן תמונת מודיעין צבעונית ברזולוציות שיא ביחס לעבר. צפו בתיעוד רגע השיגור שבפתח הידיעה.
"מנהלת החלל במפא"ת (המנהל למחקר, פיתוח אמל"ח ותשתית טכנולוגית) שבמשרד הביטחון, צה"ל והתעשייה האווירית שיגרו בהצלחה הלילה בשעה 02:10 את הלוויין 'אופק 13' לחלל", נמסר מדוברות משרד הביטחון. השיגור בוצע באמצעות משגר לוויינים מסוג "שביט" משדה ניסויים במרכז הארץ, ותושבים באזור דיווחו כי שמעו את קול המשגר.
4 צפייה בגלריה
שיגור הלווין אופק 13
שיגור הלווין אופק 13
שיגור הלוויין אופק 13
(צילום: בן נתנאל)
4 צפייה בגלריה
תיעוד משיגור הלוויין אופק 13
תיעוד משיגור הלוויין אופק 13
(צילום: משרד הביטחון)
4 צפייה בגלריה
תיעוד משיגור הלוויין אופק 13
תיעוד משיגור הלוויין אופק 13
(צילום: משרד הביטחון)
"אופק 13" הוא לוויין תצפית מכ"מי בעל יכולות מתקדמות, ועם כניסתו למסלול סביב כדור הארץ הוא יעבור סדרת בדיקות המיועדות לאימות תקינותו ורמת ביצועיו. את פיתוח וייצור הלוויין והמשגר מוביל משרד הביטחון, באמצעות מנהלת החלל במפא"ת. בפיתוחו מעורבים גורמים שונים מצה"ל, בהם יחידה 9900 באגף המודיעין וחיל האוויר. התעשייה האווירית היא הקבלן הראשי של הפרויקט, וחטיבת מערכות טילים וחלל, בהובלת מפעל "חלל", מובילה את הפרויקט בשיתוף עם חטיבת "אלתא" ומפעלים נוספים בחברה. חברות "תומר" ו"רפאל" ייצרו את מנועי טיל השיגור.
לוויין הריגול הישראלי צפוי להשלים סיבוב ראשון בחלל בתוך יממה לאחר שיעבור כאמור סדרה של בדיקות בשעות הקרובות. בכך יצטרף לעשרות לוויינים שאותם מפעיל אגף המודיעין בצה"ל, בהם לוויינים ממשפחת ה"אופק" למעקב ותצלום מתקדמים מהחלל, בעיקר של יעדים רחוקים, למשל איראן.
שר הביטחון יואב גלנט, שנכח בחדר הבקרה בעת שיגור הלוויין, אמר כי "מי שנזקק להוכחה נוספת לחדשנות הטכנולוגית פורצת הדרך המאפיינת את מערכת הביטחון הישראלית - קיבל אותה היום באופן מובהק, בשיגורו המוצלח של הלוויין המהווה הישג חשוב מאין כמוהו. ישראל כבר הוכיחה פעמים רבות את יכולותיה המגוונות בתחום החלל, והיא נמנית על שורה מצומצמת של מדינות האוחזות ביכולות אלו, שאותן נמשיך לפתח ולהעמיק".
לדבריו, "ההישג שבו אנו יכולים להתגאות היום נשען, בראש ובראשונה, על היצירתיות, הכישרון והדבקות במשימה של המהנדסות, המהנדסים וכלל אנשי המקצוע המעולים השותפים במשימה. נמשיך להוכיח כי גם השמיים אינם הגבול עבור מערכת הביטחון הישראלית, המשפרת את יכולות הפעולה שלה בכל ממד ולמול מגוון אתגרים".

מנכ"ל התעשייה האווירית בועז לוי הוסיף: "זה יום חג לישראל. עוד עיניים בחלל שיאפשרו לנו לקחת את ההחלטות הנכונות. לוויין 'אופק 13' ששוגר הלילה הוא הוכחה נוספת לעוצמתה של התעשייה האווירית כבית החלל של ישראל ולתרומתה המשמעותית למערכת הביטחון. מעתה למדינת ישראל מתווספות יכולות מודיעיניות פורצות דרך. הלוויין, השוקל 350 ק"ג, מבחין בחפצים שיוצרו בידי אדם ומקיף את כדור הארץ כל שעה וחצי. כמובן שאיראן היא אחת המטרות, וגם סוריה".
ראש מפא"ת במשרד הביטחון, תא"ל (במיל') ד"ר דני גולד, ציין: "הצבנו בחלל לוויין מבוסס מכ"מ, המצויד ביכולות עליונות בפסגת הטכנולוגיה העולמית. האופק ששיגרנו מאפשר לראות ביום וגם בלילה ולחדור את העננים, הוא יחיה בחלל מספר לא מבוטל של שנים. שיגור הלוויין 'אופק 13' מוכיח פעם נוספת את עליונות מדינת ישראל בחלל. הוא גם מייצר את קפיצת המדרגה המבצעית והטכנולוגית לשימור ושיפור עליונות החלל של מדינת ישראל בשני העשורים הבאים".
מפקד 9900, תא"ל ארז אסקל, מסר: "להצלחת השיגור משמעויות רבות למערכת הביטחון בכלל וליחידת 9900 בפרט, ולמיצובה כמעצמת חלל אזורית ובין לאומית. אני מודה לשותפים בקהילת החלל, ומכאן העבודה רק החלה. חיילי ומפקדי היחידה ימשיכו לעסוק לילות כימים בכדי להבטיח את הפעלתו המוצלחת ולהשלמת תמונת המודיעין המבצעי".
ראש מנהלת החלל במפא"ת שבמשרד הביטחון, אבי ברגר, סיכם: "השיגור עבר בהצלחה, בהתאם לתוכנית. גם האינדיקציות הראשונות מהלוויין מצוינות. בשבועות הקרובים נשלים את הבדיקות הטכניות ונקבל תמונות ראשונות, לקראת העברת הלוויין לשימוש מבצעי בצה"ל. לוויין המכ"מ יאפשר, בין השאר, יכולות צילום ביום ובלילה, וישפר משמעותית את האחיזה המודיעינית של מדינת ישראל מהחלל לשנים קדימה".
ישראל הייתה המדינה השביעית בעולם שהגיעה ליכולת מלאה בחלל (שיגור ולוויינות), וכיום היא היא אחת מכמה מדינות בעלות יכולת זו, לצד ארה"ב, רוסיה, סין, צרפת, איטליה, בריטניה, הודו, דרום וצפון קוריאה, יפן, אוקראינה ואיראן.
שיגור לוויין התצפית הישראלי הראשון, "אופק 1", התרחש ב-19 בספטמבר 1988. תחת מעטה חשאיות, פיתחה ישראל יכולות יוצאות דופן בתחום הלווייניות על מנת לשמר את יתרונה היחסי באזור ואת יכולותיה המודיעיניות. לפני כחמש שנים, לרגל 30 שנה למאורע, חשפו משרד הביטחון והתעשייה האווירית את תיעוד השיגור של אופק 1 לחלל. בשנת 2020 דווח השיגור האחרון עד הלילה של לוויין מסוג אופק לחלל - אופק 16.