מאות התכנסו בקיבוץ גינוסר כדי להיפרד מסמ"ר טל שביט ז"ל, לוחם בגדוד 931 של חטיבת הנח"ל שנפל במטח הרקטות סמוך לכרם שלום. בשל המצב הביטחוני בצפון, שביט נקבר בקיבוצו כפר גלעדי בנוכחות מצומצמת.

"טלי שלי, 10 שנים חיכינו לך שתבוא – טיפולים וזריקות, וכבר אתה הולך? זהו? מיצית? ועוד ביום השואה? הדרמה הזו לא מתאימה לצניעות שלך. מזל שלא כאב לך, שהכול נגמר מהר", ספדה האם איילת. "כמה טוב שחיית חיים שלמים, תמימים ושמחים ב-21 שנותיך. מהרגע הראשון החיים היו עבורך מאבק, אבל רק לכאורה מאבק. היית צריך ללמד את עצמך לינוק כי נולדת מוקדם מדי, לנסות להירדם באינקובטור ולעשות הכל כשאתה מחכה לאח שלך בעריסה – ואת הכל צלחת".
אחיו התאום עופרי ספד: "אי אפשר לספור את כמות הפעמים שהתפעלתי ונדהמתי ממך. לצד האהבה הייתה יריבות – בין אם במשחקים או בבית הספר, ככל שהתפתחנו למדנו להעריך יותר. אני יותר מסתגר ומשחק לבד בסופ"ש, טל התפתח יותר בתחום החברתי".

4 צפייה בגלריה
הלווייתו של סמ"ר טל שביט ז"ל
הלווייתו של סמ"ר טל שביט ז"ל
הלווייתו של סמ"ר טל שביט ז"ל
"תמיד הייתי גונב לו את הבגדים כי חשבתי שהוא התלבש יפה", סיפר האח הצעיר רותם. "בשנים האחרונות שנינו התבגרנו, וכחלק מתהליך ההתבגרות מאוד התקרבנו. הוא נתן לי עצות בין אם ביקשתי אותן או לא. הוא ביקש ממני כל מיני בקשות מוזרות. פעם אחת ביקש שאצפה בסדרה או אקרא ספר. בכל פעם שמילאתי את אחת הבקשות שלו הבנתי שהוא צדק ובגדול".
רק קומץ אנשים ליווה את טל בעת שנקבר בבית העלמין בקיבוצו. מעל הקבר ספד לו אביו טל, מפקד כיתת הכוננות: "טלי שלנו, חזרת לאדמת הכליל אל מול החרמון, בנוף של הבית שכל כך היית קשור אליו וכל כך דיברנו עליו ולימדנו אותו. בעצם זה כל מה שאני ואמא רצינו להנחיל לך, ולא תיארנו לעצמנו שתהיה בשורה הראשונה מול החרמון. אוהבים אותך ילד אהוב, שכב על משכבך בשלום".
"טל היה מאוד קשור אלינו ואנחנו כל כך אוהבים אותו. זו אבידה עניקת, אין מילים לומר", סיפר ל-ynet סבו של טל, אורי מר חיים. "הוא היה פייטר של ממש. הייתה לו נפש טהורה ונהדרת. אדם עדין נפש וחברותי". סבתו נטע סיפרה שבמהלך המלחמה הציל את חייהם של חמישה לוחמים, כשמנע ירי דו"צ לעברם ובמקרה אחר הגיש עזרה ראשונה מצילת חיים לטנקיסט שנפצע קשה. "אי אפשר לדבר עליו בלשון עבר, טל אדם חכם ויפה תואר ואוהב אדם. אני אחבק אותו כל החיים".

"הייתה לנו הזכות להכיר אותך"

מאות ליוו למנוחות את סמל מיכאל רוזל ז"ל, לוחם גדוד 931 של הנח"ל, שנפל במטח הרקטות סמוך לכרם שלום. "עם פרופיל 64 ואפיפן בכיס הוא נלחם להגיע ליחידה קרבית. כמה הוא היה חוזר הביתה מאושר ממה שעשה בצבא", ספדה בבכי האם יוליה.

4 צפייה בגלריה
הלווייתו של סמל מיכאל רוזל ז"ל
הלווייתו של סמל מיכאל רוזל ז"ל
הלווייתו של סמל מיכאל רוזל ז"ל
(צילום: טל שחר)
4 צפייה בגלריה
הלווייתו של סמל מיכאל רוזל ז"ל
הלווייתו של סמל מיכאל רוזל ז"ל
(צילום: טל שחר)
"כל כך חלמת להיות לוחם. הכי הדאיג אותך שאני לא אדאג. 'אמא, אני דואג שאת דואגת', אמרת", הוסיפה. "מיכאל, ילד טוב, עם לב ואהוב על כולם. תודה שהיית ילד שלי, שגרמת לי אושר. תודה על כל יום שנתת לי ליהנות ממך, מטוב הלב שלך. מצטערת שמדי פעם הייתי קשוחה מדי, אבל השתפרתי עם הזמן, למדתי לשחרר. כולנו תמיד הרגשנו ונרגיש גאווה על מי שאתה".
חברו לצוות, יואל, ספד: "מיכאל לא היה סתם חייל, הוא תמיד היה מגיע ממוקד. הוא היה ראשון למען כולם, תמיד עזר. הוא בחור מוכשר, לא נשכח אותך לעולם, נלמד ונשאב ממך כוחות. הייתה לנו הזכות להכיר אותך".
היום הובאו למנוחות גם סמל ראובן מרק מרדכי אסולין וסמ"ר עידו טסטה ז"ל, שנפלו גם כן בתקרית הפצמ"רים ליד כרם שלום.