לאחר מותו אתמול (שישי) של נשיא איחוד האמירויות והאמיר של אבו דאבי, השייח חליפה בן זאיד אל-נהיאן, לשכתו הודיעה על תקופת אבל של 40 ימים והפסקת העבודה בכל משרדי הממשלה והמגזר הפרטי למשך שלושה ימים, לצד הורדת דגלים לחצי התורן.
הנשיא, השני בלבד מאז קום המדינה ב-1971, נחשב בעיני רבים מהאזרחים לסמל. אפילו המגדל הגבוה בעולם, בורג' חליפה שבדובאי, נקרא על שמו. הוא ירש בשנת 2004 את אביו, מייסד איחוד האמירויות זאיד בן סולטאן אל-נהיאן. בשנת 2014 הוא לקה בשבץ מוחי, ומאז כמעט שלא נראה בתמונות רשמיות או באירועים פומביים. יש לציין שלמרות תפקידו, הוא לא היה מעורב בענייני החוץ והפנים של המדינה לאור מצבו הבריאותי הרופף, ואחיו למחצה - יורש העצר מוחמד בן זאיד - שימש כשליט בפועל.
5 צפייה בגלריה
חליפה בן זאיד אל-נהיאן
חליפה בן זאיד אל-נהיאן
חליפה בן זאיד אל-נהיאן. נחשב בעיני רבים מהאזרחים לסמל
5 צפייה בגלריה
חליפה בן זאיד אל-נהיאן עם מלך ירדן עבדאללה
חליפה בן זאיד אל-נהיאן עם מלך ירדן עבדאללה
עם מלך ירדן עבדאללה ב-2013
(צילום: רויטרס)
במהלך ימי האבל, מועדוני הלילה ייסגרו ובמקומות ציבוריים לא תושמע מוזיקה, או שתושמע בעוצמה נמוכה מהרגיל. המסעדות, החנויות, המוזיאונים ויתר האטרקציות ימשיכו לפעול כרגיל. בסיורי הספארי הפופולריים בוטלו ההופעות עד ליום שלישי. במזרקת דובאי, שמחוץ לקניון העצום שלמרגלות בורג' חליפה, חלפו שני אנשים עם מגפון והודיעו לתיירים: "הערב לא יהיה מופע מזרקות, וגם לא מופע אורות".
הקניון אמנם היה מלא, כיאה לימי סוף השבוע, אך בשעות הערב כבר הופסקה בו המוזיקה שמתנגנת בחנויות ומסביבן מדי יום. "אלה ההנחיות שהמוכרים בחנויות קיבלו", סיפר אחד המאבטחים בקניון. עם זאת, ברחובות שמסביב שרר בלבול בנוגע להגבלות שמביאים איתם ימי האבל. חלק היו משוכנעים שהמוזיאונים ימשיכו לפעול "בשביל התיירים", ואחרים ציינו כי הם מצפים שאתרי התיירות ייסגרו כאות כבוד לנשיא.
מוחמד ועבדאללה, שני מקומיים, סיפרו כי שייח חליפה בן זאיד היה "אדם בעל משמעות רבה" עבור האזרחים, אך הבהירו שעיקר המשמעות שלו הייתה "סמלית", לדבריהם. "שמענו על מצבו הרפואי הרעוע בשנים האחרונות, ובימים האחרונים דווח על הידרדרות כלשהי, אז זה לא מפתיע", אמרו. "זה עצוב, אבל אנחנו חייבים להתקדם הלאה כפי שהיה רוצה".
5 צפייה בגלריה
הלוויה של דייח שייח חליפה בן זאיד אל-נהיא באבו דאבי
הלוויה של דייח שייח חליפה בן זאיד אל-נהיא באבו דאבי
דגל האמירויות בחצי התורן באבו דאבי
(צילום: AFP)
5 צפייה בגלריה
הלוויה של דייח שייח חליפה בן זאיד אל-נהיא באבו דאבי
הלוויה של דייח שייח חליפה בן זאיד אל-נהיא באבו דאבי
הלווייתו של חליפה בן-זאיד. "חייבים להתקדם הלאה כפי שהיה רוצה"
(צילום: EPA)
על פי חוקת המדינה, המועצה הפדרלית של שליטי שבע האמירויות אמורה להתכנס בתוך 30 ימים כדי לבחור נשיא חדש. מי שיחליף את אל-נהיאן בתפקיד עד כינוס המועצה הוא סגן הנשיא וראש הממשלה השייח מוחמד בן ראשיד אל-מקטום, שליט דובאי.
עם ההודעה על מות אל-נהיאן ספדו לו מנהיגים ברחבי העולם. ראש הממשלה נפתלי בנט מסר: "בשם ממשלת ישראל ואזרחיה, אני מביע את תנחומיי לממשלת מדינת האמירויות הערביות המאוחדות ולעמה, בעקבות מותו של נשיא המדינה. כמו כן, אני מביע את תנחומיי לידידי, שייח מוחמד בן זאיד. מורשתו ומעשיו הכבירים של שייח חליפה הוערכו רבות בישראל. מדינת ישראל ניצבת לצד מדינת האמירויות הערביות המאוחדות ועמה בשעה קשה זו".