שר האוצר אביגדור ליברמן שיבח את עמיתו לקואליציה, יו"ר רע"מ מנסור עבאס, שהודיע אתמול כי מפלגתו נשארת בקואליציה. "לראשונה יש לנו מנהיג שמתייצב מול המצלמות, לא בחדר סגור, אומר שישראל מדינה יהודית ותישאר מדינה יהודית. הוא מתייצב מול יחיא סינוואר", אמר ליברמן בריאיון הבוקר (חמישי) באולפן ynet. הוא הביע אופטימיות בנוגע לעתידה של הממשלה ("היא תמלא את ימיה") והתייחס לאפשרות של הצטרפות המפלגות החרדיות: "כל עוד אין הסכמה על גיוס בני הישיבות ולימודי ליבה - אין על מה לדבר".
תחילה התייחס ליברמן למותה של כתבת אל-ג'זירה שירין אבו עאקלה ואמר: "ברור שהפלסטינים מתחמקים מחקירה אובייקטיבית. מה שחשוב זה שגם ארצות הברית ביקשה להצטרף לאותה חקירה. כנראה יש להם סיבות, מטבע הדברים החשד הוא כבד, שהם יודעים למה הם מתחמקים". עם זאת הוא שב על האמירה שישראל לא יודעת בוודאות מאש של איזה מהצדדים נהרגה הכתבת.
4 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן
אביגדור ליברמן
אביגדור ליברמן באולפן ynet
(צילום: קובי קואנקס)
4 צפייה בגלריה
בשיא הצהרתו של מנסור עבאס - עימות בינו לבין איתמר בן גביר
בשיא הצהרתו של מנסור עבאס - עימות בינו לבין איתמר בן גביר
מנסור עבאס. "מתייצב מול סינוואר"
(צילום: יואב דודקביץ')
בהמשך התייחס ליברמן לקשיים בקואליציה ואמר כי הממשלה תוכל להמשיך לתפקד גם ללא 61 ח"כים. "תסתכל מה קרה השבוע - העברנו את חוק הסיוע לעצמאים, בשבוע הבא נשלים בקריאה שנייה ושלישית מענק עבודה למקבלי שכר מינימום. אני אדע לגייס את הרוב לתקציב, אנחנו נעביר תקציב בקריאה ראשונה, שנייה ושלישית".
אין לך בעיה להסתמך על איימן עודה ואחמד טיבי? "זאת תמונת שווא, אני לא מסתמך עליהם. אני מביא שורה של דברים לטובת האזרח הפשוט - ורוצה לראות אם מצביעים נגד. רוצה לראות שמצביעים נגד סיוע לעצמאים, נגד נקודות זיכוי לאנשים עובדים. אתמול העברנו עם שרת התחבורה חוק מהפכני לחופשת לידה לגברים".
הוא הוסיף: "יש קואליציה מצוינת שמתפקדת ומביאה הישגים. בחודש האחרון יצאו חוות דעת של הבנק העולמי וקרן המטבע העולמית - אנחנו קיבלנו ציון לשבח. אנחנו בשלישייה הפותחת של העולם. הממשלה תמלא את ימיה. אני בטוח שנתניהו יתייבש באופוזיציה עוד שלוש שנים".
4 צפייה בגלריה
שירין אבו עאקלה אל ג'זירה
שירין אבו עאקלה אל ג'זירה
שירין אבו עאקלה. "הפלסטינים יודעים למה הם מתחמקים"
ליברמן שיבח את מנהיג רע"מ מנסור עבאס. "לראשונה יש לנו מנהיג שמתייצב מול המצלמות, לא בחדר סגור, אומר שישראל מדינה יהודית ותישאר מדינה יהודית. הוא הלך בעיצומן של המהומות לבית הכנסת שהוצת בלוד. הוא מתייצב מול יחיא סינוואר ואומר 'תפסיק לבלבל את המוח'". הוא התעקש כי לא הובטח לרע"מ דבר בנוגע לשינוי בסטטוס-קוו בהר הבית. "אני לא יודע מי הבטיח - יש ריבונות, תהיה ריבונות, ירושלים תישאר מאוחדת נקודה".
מנהיג ישראל ביתנו שלל את האפשרות, שעבאס העלה הבוקר בריאיון ל"ידיעות אחרונות", לצרף לקואליציה את המפלגות החרדית. "שמענו את ח"כ יצחק פינדרוס, שהחלום שלו זה לפוצץ את בית המשפט העליון. אז אנחנו יודעים מי נמצא מהצד השני. מי שרוצה להקים איתם קואליציה - שיקים. אני לא מתכוון להשתתף בשום פולמוס, עמדתנו ברורה מאוד. כל עוד אין הסכמה על הדברים הבסיסיים כמו גיוס בני הישיבות, לימודי ליבה, יציאה לעבודה - אין על מה לדבר".
אתה תפסול כל ממשלה עם חרדים בתוכה? "אני לא פוסל אף אחד, אני מדבר לגופו של עניין. אנחנו כרגע מנסים להעביר את חוק גיוס בני הישיבות, זה קריטי. על זה בין היתר פרשתי מממשלה קודמת אחרי שהעברנו את החוק בקריאה ראשונה ונתניהו חזר בו. אותו דבר לגבי גיור על ידי רבני ערים, יציאה לעבודה, לימודי ליבה. ישבתי עם חרדים בממשלה, ניסיתי להגיע איתם לעמק השווה. אני לא מוכן לקבל שאנשים לא עובדים ולא לומדים לימודי ליבה בניגוד לכל הסקטורים האחרים. אם יש לנו בעיה כיום בכלכלה זה בשתי קבוצות - גברים חרדים ונשים ערביות, ואנחנו פועלים גם פה וגם פה".

"הקטר של המשק הישראלי מתחיל להאט"

בהתייחסו לסוגיות הכלכליות אמר ליברמן כי למרות הנתונים החיוביים מאוד של המשק הישראלי - צמיחה, אבטלה נמוכה ועודף תקציבי - אנחנו נמצאים בעיצומו של משבר. "לא צריך לא להסתנוור", אמר, "הקטר של הכלכלה הישראלית, ההיי-טק, מתחיל להאט את הקצב. חייבים להבין שיבוא גם יום סגריר".
4 צפייה בגלריה
פרויקט בנייה ברחוב בלוך בתל אביב
פרויקט בנייה ברחוב בלוך בתל אביב
"שוק הנדל"ן הוא הכי מורכב, הכי בעייתי". אתר בנייה בתל אביב
(צילום: יריב כץ)
"אנחנו בתחילתו של משבר", הוסיף, "מי שמסתכל היום בבוקר מה קורה בבורסה בארצות הברית - אדום-אדום, כולל מניות של חברות ישראליות. אנחנו חלק מכלכלת העולם, ברור שזה משפיע גם עלינו". עם זאת הוא אמר כי מצבם הכלכלי של הישראלים טוב יחסית: "באפריל 700 אלף ישראלים יצאו לחו"ל. בחודש מרץ - שיא של כל הזמנים בנפח הפעילות בכרטיסי אשראי".
גם לגבי האפשרות של בלימת מחירי הנדל"ן בזמן הקרוב נשמע ליברמן ספקן. "צריך לעשות שינוי דרמטי בכל המדיניות בתחום הנדל"ן. קודם כל צריך לגבש תפיסה אחידה. שוק הנדל"ן הוא הכי מורכב, הכי בעייתי".
בהתייחסו להתייקרויות במשק הטיל ליברמן אחריות גם על התנהלות הצרכנים. "כשאני רואה שקבוצת 'נטו' הכפילה את הרווחים בתקופת הקורונה, הוציאה דיבידנדים ב-560 מיליון שקל, וכרגע רוצה לייקר חלק מהמוצרים ב-20 עד 40 אחוז - אני מצפה שגם הציבור יתנהל באופן אחראי ויגיד את דברו".
אתמול בצהריים הודיעה מפלגת רע"מ כי היא נשארת בקואליציה לעת עתה. בעקבות זעת משכה האופוזיציה מסדר היום את הצעת החוק לפיזור הכנסת. "אנחנו מתקדמים הלאה ומצפים מהממשלה לעמוד בהתחייבויותיה. אנו מצפים שרה"מ בנט יעמוד על הנושאים שהעלנו בפניו", אמר יו"ר המפלגה מנסור עבאס.