קסניה סובצ'ק, אשת תקשורת רוסייה ובתו של האיש שבעבר שימש כ"מנטור" של ולדימיר פוטין, נמלטה ממולדתה. סובצ'ק בת ה-40 עזבה את מוסקבה בשלישי בלילה ונמצאת כעת בליטא.
גורם במשמר הגבול הליטאי אמר שסובצ'ק "הגיעה לליטא עם דרכון ישראלי". לפי דיווחים, סובצ'ק קיבלה אזרחות ישראלית באפריל 2022 - כחודשיים אחרי הפלישה הרוסית לאוקראינה. בספטמבר הודיעה ליטא כי לאור הפלישה היא אוסרת על אזרחים רוסים להיכנס לשטחה עם ויזת תייר.
5 צפייה בגלריה
קסניה סובצ'ק
קסניה סובצ'ק
קסניה סובצ'ק. ברחה מרוסיה לבלארוס, ומשם הגיעה לליטא
(צילום: AP)
אתמול פשטו חוקרים רוסים על הווילה של סובצ'ק בכפר בפרברי מוסקבה, במסגרת חקירה של פרשת סחיטה. הפשיטה על הבית הסעירה את המערכת הפוליטית ואת העשירון העליון ברוסיה.
במרכז הפרשה שחוקרת המשטרה עומד קיריל סוקנוב – בכיר בחברת התקשורת של סובצ'ק – שנעצר בחשד לסחיטה. סובצ'ק דחתה שלשום את ההאשמות נגד סוקנוב ואמרה שמעצרו הוא חלק מהניסיון של הרשויות לרמוס את התקשורת העצמאית. בנוסף לסוקנוב נעצר גם בכיר נוסף בחברה של סובצ'ק, אריאן רומנובסקי.
5 צפייה בגלריה
רכב של המשמר הלאומי של רוסיה יוצא מהכפר של קסניה סובצ'ק
רכב של המשמר הלאומי של רוסיה יוצא מהכפר של קסניה סובצ'ק
רכב של המשמר הלאומי של רוסיה יוצא מהכפר של סובצ'ק בפרברי מוסקבה
(צילום: AP)
כלי התקשורת הממלכתיים דיווחו שסובצ'ק קנתה כרטיסים לדובאי ולטורקיה כדי להטעות את הרשויות – ואז עזבה את רוסיה לבלארוס, ומשם המשיכה לליטא. החוקרים חושדים שהיא מעורבת בניסיונות הסחיטה של סוקנוב, והרשויות הוציאו צו מעצר נגדה. גורמים במשטרה אמרו שאם סובצ'ק תורשע בעבירות הסחיטה שמיוחסות לה היא עלולה להישלח למאסר של עד 15 שנה.
קסניה היא בתו של אנטולי סובצ'ק, שהיה ראש העיר הליברלי של סנט פטרבורג. בשנות ה-90 נחשב פוטין לבן טיפוחיו של סובצ'ק, שהעניק לו כמה תפקידים בפוליטיקה המקומית. סובצ'ק כיהן כראש עיר מ-1991 עד שנת 1996. בשנת 2000 הלך לעולמו. באותה שנה הפך פוטין לנשיא רוסיה.
5 צפייה בגלריה
 ולדימיר פוטין עם אנטולי סובצ'ק ב-1994
 ולדימיר פוטין עם אנטולי סובצ'ק ב-1994
פוטין ואנטולי סובצ'ק בתמונה מ-1994
(צילום: AP)
סרגיי מרקוב, פרשן פוליטי תומך הקרמלין, אמר שהפשיטה על הווילה של סובצ'ק בכפר גורקי-8 מסמנת לעשירים הרוסים כי איש כבר אינו חסין. "אם הם יכולים לעצור את בתו של הפטרון של פוטין, זה אומר שאיש כבר לא בלתי-מושג", הוא טען.
לקסניה סובצ'ק יש מיליוני עוקבים ברשתות החברתיות והיא נחשבת לדמות שקל לאהוב - ולשנוא. בעבר הייתה כוכבת ריאליטי וכונתה "פאריס הילטון הרוסייה". בהמשך ניסתה לשנות את התדמית היהירה והמפונקת שדבקה בה. היא השתתפה בהפגנות הענק נגד פוטין שנערכו במוסקבה ב-2011 וב-2012, ובהמשך המציאה את עצמה מחדש כאשת טלוויזיה, עיתונאית ופעילת אופוזיציה.
5 צפייה בגלריה
קסניה סובצ'ק
קסניה סובצ'ק
בפגישה עם פוטין בקרמלין
(צילום: AP)
סובצ'ק מותחת לעיתים קרובות ביקורת על פוטין, ובחודשים האחרונים מבקרת בערוץ היוטיוב שלה את הפלישה לאוקראינה. למרות התנגדותה לפוטין, בקרב האופוזיציה היא דמות שנויה במחלוקת.
ב-2018 התמודדה סובצ'ק נגד פוטין במרוץ לנשיאות רוסיה, וקיבלה רק 1.7% מהקולות. מתנגדיה אמרו שסובצ'ק היא בובה של הקרמלין, שהשתמש בה כדי להשלות את הציבור שהמרוץ דמוקרטי. איש האופוזיציה הכלוא אלכסיי נבלני, המתנגד הבולט ביותר לפוטין ברוסיה, תקף אז את סובצ'ק וטען כי היא עושה שירות רע לאופוזיציה. הוא הגדיר אותה כ"פרודיה על מועמדת ליברלית" ואמר שהמעורבות שלה בקמפיין עזרה לקרמלין להציג את האופוזיציה באור שלילי. סובצ'ק דחתה את הטענה שהיא משרתת את האג'נדה של הקרמלין.
5 צפייה בגלריה
קסניה סובצ'ק מועמדת לנשיאות רוסיה מצביעה בקלפי במוסקבה
קסניה סובצ'ק מועמדת לנשיאות רוסיה מצביעה בקלפי במוסקבה
למרות ההתנגדות לפוטין, האופוזיציה הרוסית מסתייגת ממנה
(צילום: AP)
המוני רוסים ברחו ממולדתם במהלך המלחמה באוקראינה. בנוסף לגברים שנמלטו כדי לא להתגייס עזבו את רוסיה גם אזרחים מהעשירון העליון שנפגעים מהסנקציות הקשות שהוטלו על מוסקבה.
פורסם לראשונה: 23:40, 26.10.22