דבריו של נשיא בית המשפט העליון לשעבר אהרן ברק אמש (שבת) עוררו סערה במערכת הפוליטית, והביאו שרים בכירים בממשלה להגיב לדברים שהשמיע נגד המהפכה המשפטית של ממשלת נתניהו. שר המשפטים יריב לוין השיב לדבריו של ברק ואמר כי בין הדרך שבה הוא בחר לבין הדמוקרטיה קיימת סתירה, שרת התחבורה רגב הצהירה "אנחנו הריבון" בתגובה להצעותיו של ברק לקיים מו"מ על הרפורמה, ונתניהו הכחיש את דברי ברק בנוגע למגעים להסדר טיעון עימו. אלה דברי ברק - והתגובות בקואליציה.

"חרוזים מרעל" מול "חזרה למערב": ברק נגד לוין

3 צפייה בגלריה
יריב לוין
יריב לוין
לוין וברק
(צילום: שלו שלום, יואב דודקביץ')
נשיא העליון לשעבר ברק האשים אמש כי הרפורמה שמתכנן לוין במערכת המשפט היא "שרשרת - מחרוזת של חרוזים מרעל", שלדבריו, תביא ל"תחילת חורבן הבית השלישי". ברק טען: "אני מבין את השינויים ויודע לאן זה יוביל. לא לחיזוק בית המשפט - אלא להרס בית המשפט. משום שהורסים את הפרדת הרשויות". ברק ציין כי "אם הרפורמות יתקבלו - אנחנו ממשיכים למצב של פולין, הונגריה וטורקיה. יוגשו תביעות בפני בית הדין הבינלאומי הפלילי, וישראל לא תוכל לבוא. ישאלו אותה 'מי אלה השופטים? אלה השופטים העצמאיים שאתם דיברתם עליהם? לא. זו פולין, הונגריה, טורקיה. בית המשפט העליון הוא כיפת הברזל - ולא תהיה".
ביום רביעי האחרון, כשהציג את הרפורמה, אמר שר המשפטים לוין כי הצעדים שהוא מתכנן הם "רפורמת משילות שתכליתה חיזוק הדמוקרטיה, שיקום המשילות, השבת האמון במערכת המשפט והשבת האיזון בין שלוש רשויות השלטון" - בניגוד לטענותיו של ברק. אמש אמר לוין כי הרפורמות שלו יחזקו את בית המשפט העליון - וישיבו את ישראל להיות ככל הדמוקרטיות המערביות. "כל הכוח נתון בידי השופט והוא מחליט מה מידתי וסביר. זו לא דמוקרטיה", האשים לוין. "הוא המיט על ישראל אסון גדול כי בחר בדרך שבינה ובין דמוקרטיה יש סתירה יסודית. ביום שאחרי הרפורמה בית המשפט יחזור לשפוט, היועצים יחזרו לייעץ והנבחרים יעסקו בחקיקה, כמו בכל מקום".
ברק טען גם כי העיתוי של הצגת הרפורמה היה "שערורייה", ערב הדיון בבג"ץ דרעי. "ברור", ענה כשנשאל אם מדובר באקדח טעון. "זה בא ואומר 'רבותיי, אתם הולכים להפעיל את עילת הסבירות? דעו לכם שאני מבטל אותה". הוא הוסיף: "ההופעה יום לפני הדיון מהווה איום. אבל בית המשפט לא ייקח אותו בחשבון, יש להם שיקולים אחרים".
לוין מצידו הדף את הטענות ואמר אמש: "אין קשר. אם מישהו חושב ששופטים מושפעים מזה הם לא עושים משפט צדק. נזקקתי לכמה ימים להתארגן אחרי שקיבלתי את המשרד. אם כהונה של שר סבירה או לא - הציבור מקבל בקלפי. לא רק מצביעי ש"ס במקרה הזה. כל גוש נתניהו הצביע שדרעי יהיה שר".

"אנחנו הריבון" מול "שחצאי העם ינהלו מו"מ": רגב נגד ברק

השופט בדימוס ברק קרא אמש לראש הממשלה בנימין נתניהו, שר המשפטים ושרים אחרים בממשלה לנהל מו"מ על הרפורמה. "שחצי אחד של העם ינהל משא ומתן עם השני. נעשה ויתורים ונגיע להסדר מוסכם. לא בכפייה, כוח או איומים - אלא מתוך רצון להגיע להסכם", אמר ברק.
שרת התחבורה מירי רגב, מנגד, תקפה את ברק על הדברים שאמר - וכתבה בחשבון הטוויטר שלה: "בליץ הריאיונות של אבי ההפיכה השיפוטית ממחיש את הניתוק של השמאל וישראל הראשונה מהמציאות. שופט לשעבר מתרעם למה שר משפטים נבחר לא התייעץ איתו לפני מסיבת עיתונאים. תתחילו להתרגל, אנחנו הריבון".

עסקת טיעון, או שלא?

בריאיונות אמר ברק כי הוא לא מתחרט על כך שתמך בהגעה לעסקת טיעון עם נתניהו, שנה אחרי שבשיחה עם ynet אמר כי היה "מגדולי המגינים של מערכת המשפט", וחשף כי נתניהו ביקש ממנו לדבר עם היועץ המשפטי לממשלה דאז אביחי מנדלבליט. "הייתי בעד עסקת טיעון, וזו לא הייתה טעות, גם היום אני בעד. אבל מרגע שהוגש כתב אישום נגדו במקום להיות מגן המערכת, הוא הפך למנתץ המערכת", אמר אמש.
3 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
נתניהו בכנסת. "מעולם לא הסכים להודות"
(צילום: יואב דודקביץ)
ברק סיפר כי במסגרת הסדר הטיעון, הייתה כוונה שעבירת השוחד תוסר – ושני האישומים במרמה והפרת אמונים יישארו. "אני לא זוכר אם המדינה התחייבה לא לבקש עונש מאסר. בית המשפט הוא שיקבע אם בהרשעה יש משום קלון או לא. לפי דעתי נתניהו היה עמוק מאוד (במגעים). אני השתוממתי שפתאום, אני חושב שראש הממשלה קיבל רגליים קרות והלך אחורה תוך כדי ניהול המו"מ. חבל, טרגדיה. אם היינו מגיעים לעסקת טיעון, לא הייתה ההצעה של יריב לוין".
מנגד, מטעמו של ראש הממשלה נתניהו נמסר כי "ראש הממשלה נתניהו מעולם לא הסכים להודות בעבירות של מרמה והפרת אמונים, ואם היה מסכים לכך - כבר הייתה נחתמת עסקת טיעון מזמן והמשפט היה מסתיים. כל יום שעובר במשפט חושף את האמת וממחיש מדוע ראש הממשלה נתניהו סירב להודות בעבירות כלשהן".

התחזית והמתקפה של סמוטריץ'

נשיא העליון לשעבר ברק הזהיר בדבריו מפני "חורבן הבית השלישי", ואמר כי הוא "נגרם על ידי מלחמת אחים". ברק אמר כי "יידע כל אחד ממיליוני תושבי ואזרחי המדינה שאם הרפורמה הזאת תיכנס לתוקפה - הזכות שלכם לכבוד, הזכות שלכם לחירות, הזכות שלכם לחיים תיפגע באופן קשה ולא יהיה בית משפט שאליו אפשר יהיה לפנות".
הדברים של ברק הביאו את שר האוצר בצלאל סמוטריץ' לתקוף אותו בחריפות, בין השאר בעקבות דבריו על מלחמת אחים. "רפורמת חוק וצדק שעמדה במרכז מערכת הבחירות וזכתה באמון העם תחזיר את הדמוקרטיה הישראלית לתפארתה שלפני המהפכה השיפוטית, אותה ביצע ברק במחטף חד-צדדי אלים, ללא רשות וללא סמכות וללא כל התייעצות עם העם או נבחריו", אמר סמוטריץ'.
3 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
"אל תוסיף חטא על פשע". סמוטריץ'
(צילום: עמית שאבי)
הוא הוסיף: "חוסר האחריות של השופט בדימוס ברק המאיים במלחמת אחים צריכה להדיר שינה מכל אדם שהדמוקרטיה ואחדות העם חשובות לו. השופט ברק, ראוי שתתנצל ותחזור בך מאמירותיך המסוכנות. גרמת מספיק נזק למדינת ישראל ואת זה אנחנו מתקנים עכשיו. אל תוסיף חטא על פשע".
גם יו"ר ועדת הכספים משה גפני הגיב לדבריו של ברק וטען: "הוא האיש שפגע הכי הרבה בדמוקרטיה הישראלית. ההתנשאות שלו והתאווה לשליטה מוחלטת על הציבור גרמה את הנזק הגדול ביותר למדינת ישראל. מדבריו של אהרן ברק אפשר ללמוד את כוונותיו ואת מה שעשה כל השנים. עדיף לו לשתוק מאשר לדבר את דבריו המסוכנים על מלחמת אחים. העם מזמן לא איתו".
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר תקף גם הוא את אהרן ברק ואמר בכנס אתר "כיפה" כי "אתם הבאתם את זה על עצמכם וגרמתם לכך שהמערכת הפוליטית מגיבה תגובת נגד. ברק דיבר בצורה גסה. לאט לאט עם הביקורת שלו, שייטול קורה מבין עיניו. הוא עשה נזק כשופט".
פורסם לראשונה: 23:30, 07.01.23