נגד רועי יפרח (35) מתל אביב הוגש שלשום (ראשון) כתב אישום בגין התחזות ללוחם ושוטר וכן גניבת נשק, תחמושת וציוד צבאי ומשטרתי מאזור הלחימה בעזה - אחרי שהציג עצמו כלוחם בימ"מ ואיש שב"כ ושהה שבועות עם הלוחמים ברצועה. יפרח אף הצטלם עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט בזמן שבאו לבקר את הלוחמים. כעת נחשפים ב-ynet פרטים חדשים מחקירתו.
4 צפייה בגלריה
רועי יפרח ובנימין נתניהו
רועי יפרח ובנימין נתניהו
רועי יפרח ובנימין נתניהו בעזה

יפרח נעצר באמצע דצמבר, בשעות הלילה של מוצאי שבת, לאחר שהתקבלה אינדיקציה מודיעינית במשטרה על אמל"ח שנמצא ברכב עם חשוד שעושה את דרכו לגזרת תחנת מסובים. כמות הנשק לא הייתה ידועה לשוטרים, וצוותי יס"מ ובילוש הצליחו לעצור את רכבו של יפרח ועצרו אותו.
ברכבו נתפס רכוש צבאי רב: וסטים, מדים, כוונות אופטיות, רחפן (שעליו רשום ימ"מ), מחשב נישא צבאי, אקדח גלוק ברישיון על שמו של יפרח, רובה סער M4 תקני צה"לי, שני אקדחי אוויר, ארגז צבאי מלא בתפזורת לנשק, כמה רימוני הלם ועוד ציוד.
מעצרו והתפתחות החקירה הובילו למידע שהרשויות השונות עדיין לא יודעות כיצד להכיל. בחקירתו התברר כי יפרח לחם בעזה כמה שבועות, והשאלה כיצד הוא נכנס לרצועה מעסיקה רבים במערכת אכיפת החוק. כשנעצר על ידי הבלשים הוא אמר: "אני עוד אצליח להוכיח את חפותי".
דובר צה"ל תת-אלוף דניאל הגרי נשאל הערב על הפרשה, והשיב כי "מדובר באירוע חמור מאוד שנמצא בחקירה גם של משטרה ולדעתי גם של שב"כ. יחד עם צה"ל אנחנו נבדוק את כל הדברים, נסיים את התחקיר, ולכשיהיה אפשר נציג את העובדות". הוא הוסיף: "זה אירוע חמור, אנחנו מקפידים על ההנחיות. גם גניבת נשק וכל הדברים שציינת נמצאים בחקירה, נתייחס כשתסתיים".
הכותרת
מה הסיכוי שמחלות וזיהומים יתפשטו מעזה לישראל?
21:32
4 צפייה בגלריה
רועי יפרח
רועי יפרח
"יותר משנה נוסע על רכב סוואנה כמו של הכוחות המיוחדים". רועי יפרח
ככל שהחוקרים צללו לתוך הפרשה נחשפו רבדים חדשים. רפ"ק הילה בן ברוך סיני, קצינת אגף חקירות ומודיעין בתחנת מסובים מרחב דן, אמרה בשיחה עם ynet: "יש לו את היכולת לספר את הסיפור ולשווק אותו, והוא מאמין בסיפור. ככל שנכנסנו לעומק החקירה גילינו שהוא היה בעזה, הלך וחזר, היה בבסיסים. יצאנו לשטח לבדוק איפה הוא ישן, ואז כל האירוע התגלה לנו. לכל דבר יש לו הסבר - 'רימונים אספתי ורציתי להחזיר. נשק אספתי ורציתי להחזיר'".
"הוא מספר שהוא בא לסייע בקרב ב-7 באוקטובר, שהוא מתנדב באיחוד הצלה", אמרה רפ"ק בן ברוך סיני. "הוא ניצל את זה שהרבה אנשים הגיעו לזירות. אף אחד לא קרא לו לדגל, לא אמרו לו להגיע, לא היה דבר כזה. הוא הגיע עם בגדים טקטיים והוא נראה בדיוק כמו לוחם. הוא הזדהה כלוחם ימ"מ. 'מי אתה?' שאלו אותו, והוא היה אומר 'אני לוחם ימ"מ מילואים'. במקום אחר הוא אמר שהוא חבלן. וכך בעצם חודש וחצי הוא טייל באזור הדרום, נכנס לעזה ויצא. בשלב מסוים הוא נסע הביתה לכמה ימים. הוא פשוט נע על הציר".
לדבריה, "בחקירה יפרח לא מצליח להבין מה רוצים ממנו. הוא פשוט בטוח שהוא גיבור ישראל, שהוא נכנס כדי להציל הרבה יהודים ולהרוג מחבלים. שכל מה שאנחנו בעצם אומרים לו הוא בכלל רחוק מהמציאות. כשאנחנו מטיחים בו שנמצא אצלו נשק של לוחם הוא אומר 'לא, אני רציתי להחזיר את זה'. גם את הרימונים הוא 'רצה להחזיר'. הוא כל הזמן חוזר על זה. אז למה לא החזרת? אתה כבר שם, תחזיר את הדברים. ואנחנו מדברים חודש וחצי אחרי, חודש וחצי הוא מטייל עם הדברים האלה והוא לא מחזיר אותם. הוא טוען 'אני באתי לעזור, אני באתי להציל, אני הצלתי ואני רציתי להחזיר את הדברים', כשבפועל בן אדם שלא מתורגל להשתמש בנשק ארוך ורימונים יכול לעשות יותר נזק מאשר תועלת".

4 צפייה בגלריה
הנאשם בהתחזות ללוחם שהה בחפ"ק בעת ביקור הרמטכ"ל | תיעוד החיפושים ברכבו והנשק שנתפס ברשותו
הנאשם בהתחזות ללוחם שהה בחפ"ק בעת ביקור הרמטכ"ל | תיעוד החיפושים ברכבו והנשק שנתפס ברשותו
חלק מכלי הנשק שנתפסו
(צילום: דוברות המשטרה )
4 צפייה בגלריה
האמל"ח שנתפס אצל החשוד
האמל"ח שנתפס אצל החשוד
(צילום: דוברות המשטרה)
לאורך החקירה, חוקרי המשטרה "מתרשמים" מהביטחון העצמי של יפרח ומכמה שהוא בטוח בעצמו, ובעיקר מהתעקשותו שהוא בתהליכי רישום לצו 8. "הוא לאורך כל החקירה אומר 'באתי להציל אנשים. אני לא מבין מה אתם רוצים. אני הרגתי מחבלים. הם הביאו לי את הנשק, אני רשום בצו 8'. הוא מתווכח איתנו שהוא רשום ואומר 'אני בתהליכים ואני אראה לכם את ההתכתבויות', כשהוא בכלל לא רשום ברישומי צה"ל", אמרה רפ"ק בן ברוך סיני.
גורם המעורה בחקירה הוסיף כי "יפרח עשה דין לעצמו, גייס את עצמו. הוא מרגיש שהוא ישות בפני עצמו. יש לו ביטחון לגבי הכול. על מכשיר הקשר שנתפס רשום 'פיקוד העורף'. על הרחפן שנתפס היה רשום 'ימ"מ'. הוא טען שהוא קנה ורשום עליו שהוא מהימ"מ. השאלה אם הוא קנה או לקח. היו לו תשובות".
"זה הזיה, לא מצליח להבין איך יש לו רישיון לנשק. אין הסבר איך הוא מחזיק ברישיון נשק". אמר ל-ynet גורם במערכת אכיפת החוק. ל-ynet נודע כי יפרח קיבל רישיון לנשק רק באוגוסט, כחודשיים לפני 7 באוקטובר, על אף שהוא בעל עבר פלילי - חמש הרשעות קודמות בעבירות נשק, סמים ומין.

עוד נודע ל-ynet כי גם לאחר שהתברר לרשויות השונות על כניסתו של יפרח לעזה ועל שהותו שם לצד ראש הממשלה, שר הביטחון וגורמים צבאיים בכירים - שירות הביטחון הכללי לא היה מעורב בחקירתו. על כך אמר גורם במערכת אכיפת החוק: "יש פה עניין של ביטחון מידע. יש חור באיך הוא נכנס לעזה ויצא במספר הזדמנויות שונות. איך הוא נכנס ליחידה - זאת השאלה. איך היחידה קיבלה אותו לשורותיה בלי לזהות אותו? מה, הוא אמר שהוא חייל וקיבלו אותו? הבן אדם נפגש עם ראש ממשלה ואף אחד לא יודע את השם שלו? מצ"ח פתחה בחקירה רק לפני זמן קצר".
במקביל לכתב האישום שהוגש נגד יפרח והחקירה שהתנהלה בעניינו, מתנהלת במח"ש חקירה שעוסקת בכמה חשודים נוספים שמכירים את יפרח, בהם שוטר יס"מ ומספר אזרחים שנחקרו ושוחררו בתנאים מגבילים, שמעורבים בסוגייה שקשורה לנשק. אחד מהם, בן 22, חשוד גם בהתחזות לחייל, בגניבת רכוש צבאי, בהוצאת נשק מרשות הצבא ועוד.
חבריו של יפרח אמרו ל- ynet: "אנחנו בשוק. היכולת להבין שהוא לא עשה צבא וששנה וחצי הוא עבד עלינו זה מטורף. הוא סיפר לנו שהוא טכנאי חבלה שמפוצץ בתים של חבלנים ושזו המומחיות שלו. בחיים הוא לא נתן לאף אחד להיכנס לרכב כי יש בו 'דברים חסויים'".
שני מתנדבים בארגון "איחוד הצלה", שם שימש יפרח כחובש, סיפרו ל-ynet כי הוא ככל הנראה לא התחיל להתחזות רק בשבת השחורה. "מבחינת המשטרה הוא התחזה מ-7 באוקטובר, אבל שמישהו יבדוק - זה קרה הרבה לפני", הם אמרו. "הוא יותר משנה נוסע על רכב סוואנה כמו של הכוחות המיוחדים. הוא סיפר לנו ושלח כל הזמן תמונות וסרטונים מפעילויות שונות לכאורה ביו"ש. המחשב הצבאי שתפסו אצלו היה איתו תקופה מאוד ארוכה וגם חלק ממכשירי הקשר. היום אנחנו מבינים בכלל שהוא עבד בתור שליח של חנות תבלינים ברמת גן. הכול לא ברור והזוי".