כמעט שש שנים ממתינים מיכל ושני ילדיה הנכים לדירה בדיור הציבורי וכל יום עבורם הוא מלחמת הישרדות של ממש. "קשה לנו לשלם חשבונות ולרכוש דברים בסיסיים לבית והחובות הולכים ונערמים", היא סיפרה. "אני לבד, אין מי שיסייע לי. אני לא יכולה לפנות לבעלת הדירה ולבקש שתתקן את התקלות בבית כי אני מפחדת שהיא תפנה אותנו".
לדבריה, "זה פשע מבחינה רגשית של הילדים. אין להם עוגן, מקום בטוח. כולנו בחרדות שנגיע לרחוב. אני מתוסכלת. אני רוצה להיכנס לפינה משלי, לדעת שאם יקרה משהו לילדים שלי תהיה להם קורת גג, אין להם אף אחד בעולם חוץ ממני. כבר שש שנים שאנחנו ממתינים ועכשיו שולחים אותנו לחפש דירה בעצמנו בתנאים בלתי אפשריים? זה מתסכל".
2 צפייה בגלריה
מיכל
מיכל
מיכל: "כולנו בחרדות שנגיע לרחוב"
(צילום: קובי קואנקס)
המצוקה של מיכל היא חלק אחרי שנים ארוכות של ייבוש מתמשך, שבמהלכן הוזרמו תקציבים חדשים לרכישת דירות במערך הדיור הציבורי בישראל, הבטיחה הממשלה הנוכחית שינוי לאלפי הזכאים הממתינים. בתקציב האחרון אושרה קנייה של 1,700 דירות חדשות בשנתיים, ועוד כ-3,000 יחידות דיור חדשות לקשישים. טיפה בים? אולי. אבל עדיין צעד קדימה.
בפועל, גם זה לא קרה. אף דירה חדשה לא נרכשה מהתקציב הייעודי, ובנוסף כמעט ולא נעשה שימוש ב-500 מיליון השקלים שיושבים בתקציב המשרד, מהדירות שנמכרו. עכשיו, כדי להוסיף חטא על פשע, שולחים במשרד השיכון את הממתינים לדיור ציבורי לחפש דירות לרכישה בעצמם.
"במסגרת המאמץ הרב לקצר את זמני ההמתנה לדירת דיור ציבורי ובהתאם למדיניות משרד הבינוי והשיכון - לייעול הליך רכש הדירות, אנו שמחים לבשר לך שבאפשרותך לאתר דירה המתאימה לצורכך בשוק הפרטי", נכתב במכתב שקבלו הממתינים מהמשרד. אך לא ניתן שלא לתהות, אם המשרד עצמו לא צלח את המשימה, כיצד יצלחו אותה הממתינים?
2 צפייה בגלריה
דיור ציבורי בקרית מנחם, ירושלים
דיור ציבורי בקרית מנחם, ירושלים
דיור ציבורי. "תקווה שקרית"
(צילום: יואב דודקביץ')
"המהלך של משרד השיכון ששולח נכים, קשישים, אימהות חד הוריות ומשפחות לחפש עבורו דירות הוא ציני ולא מתקבל על הדעת", אמר מנכ"ל פורום הדיור הציבורי דני גיגי. "משרד השיכון נוטע בקרב המשפחות תקווה שקרית שהם יוכלו למצוא ולרכוש דירות בעוד חברת עמידר הגדולה ומשרד השיכון בעצמו כשלו במשימה הזאת. מוטב היה אם משרד השיכון היה שוקל דרכים אחרות כמו בניה ציבורית או חיוב של הקצאת דירות ציבוריות מכל בניה על קרקע מדינה - שיטות שקיימות בעולם ועובדות מצוין".
מיכל קיבלה גם היא את ההצעה. "הם משלים אנשים", היא אמרה. "אין לי סיכוי למצוא דירה בקריטריונים שלהם, במחיר שהם מבקשים אני יכולה לרכוש אולי חצי דירה, זה מתסכל".
תגובת משרד הבינוי והשיכון: "משרד הבינוי והשיכון באמצעות חברת עמידר, ממשיכים ברכש הדירות למאגר הדיור הציבורי כסדרו, ובהקצאת דירות לזכאים הממתינים. בנוסף לכך, המשרד הציע לממתינים לדיור הציבורי מעל כארבע שנים, באם הם מעוניינים בזאת, למצוא דירה לרכישה המתאימה לצרכיהם. כמו כן, השתתפות הדיירים ברכש דירות, מבחירתם, תאיץ את ההליך, על ידי הגדלת מספר האנשים העוסקים בתהליכים אלו".