6 צפייה בגלריה
בוגדן עם אימו ובן זוגה
בוגדן עם אימו ובן זוגה
הילד בוגדן עם אמו ובן זוגה
המלחמה נמשכת, מבקשים להגיע לישראל נותרים מאחור: יוסי מזרחי הגיע בימים האחרונים שוב ושוב ללשכת האוכלוסין באשקלון, וביקש סיוע בהבאת בנו החורג לישראל. מזרחי נשוי לליליה באביץ, שלפני שבע שנים הגיעה לארץ לעבוד ונשארה כשהשניים התאהבו והתחתנו, אך בנה (12) מזוגיות קודמת נשאר באוקראינה עם סבו וסבתו. בזמנים רגילים ליליה ויוסי חיים על הקו מישראל לאוקראינה ומבקרים בתדירות גבוהה את הבן בוגדן שאביו הביולוגי לא נוכח בחייו.
  • נמצאים באוקראינה או בגבולותיה? רוצים לדווח ולצלם? לחצו כאן
מאז הפלישה הרוסית לאוקראינה, בוגדן, סבו וסבתו, שחיים בעיר לבוב המופצצת, מתמודדים עם תנאים קשים, פחד וללא מזון וכסף. בשל מצבו הבריאותי של הסב, הם לא יכלו להימלט כמו ההמונים שנטשו את בתיהם בעיר, ולכן יוסי וליליה חרדים לשלומם.
"כבר הגעתי כמה פעמים ללשכת רשות האוכלוסין והסברתי את המצב המורכב הזה. אשתי היום נחשבת אזרחית המדינה אבל בלשכה מבקשים מאיתנו מסמכים על האבא שבכלל לא בתמונה. בגלל בירוקרטיה הבן נמצא בלבוב, הוא בוכה כל יום ואנחנו מודאגים מאוד", סיפר יוסי.

ליליה אמרה: "המדינה מקשה כל כך בבירוקרטיה במקום להבין שאלה זמנים שבני המשפחה שלנו נמצאים במלחמה ובסכנת חיים ממשית. אני כל היום בוכה ולא מצליחה לתפקד, מרגישה שאנחנו צריכים לעשות הכול כדי להביא אותו לארץ לפחות עד שיירגע המצב".
יוסי הבין שנציגי רשות האוכלוסין וההגירה לא יסייעו לו, ואף הופתע שהציעו לו לטוס לאוקראינה לחפש מסמכים בזמן מלחמה. הוא החליט להזמין טיסה לאוקראינה ולחלץ בעצמו את הבן מהעיר לבוב. "המדינה לא עוזרת לנו, אז הבנו שאין ברירה. אם יקרה לו משהו זה יהיה על המצפון שלהם. נתנו לי תשובות אטומות, איזה דבר זה? כמו לדבר לקיר".
לפי מדיניות הכניסה לישראל, הילד יכול להיכנס באשרת תייר אלא אם יראה כוונה להשתקע במדינה, אך מזרחי חושש שהבן יגיע לישראל ויגורש מנמל התעופה בן גוריון כמו עשרות הזרים שבקשתם להיכנס למדינה מאז פרצה המלחמה נענתה בשלילה. ביום שישי הוא צפוי לסכן את חייו שלו ולעלות על טיסה מישראל ללב המלחמה. "אני חייב להוציא אותו משם או לפחות להיות איתו כדי שלא יישאר לבד - הוא מפחד".
6 צפייה בגלריה
ארנון, ויטה אשתו וביתם
ארנון, ויטה אשתו וביתם
ארנון, אשתו ויטה ובתם
(באדיבות המשפחה)
ארנון ברץ הכיר לפני חמש שנים את ויטה שהגיעה מאוקראינה כדי לבקר את קרובי משפחתה בישראל. השניים התאהבו, ולאחר ארבע שנים של זוגיות שבמהלכה גידלו יחד את בתה של ויטה - החליטו השניים להינשא בקיץ האחרון באוקראינה.
על מנת שיוכלו לחיות יחד בישראל, התחילו השניים את התהליך הבירוקרטי מול משרד הפנים, שמטרתו להוכיח את הקשר ביניהם ולאפשר לוויטה לחיות בארץ באופן חוקי. בני הזוג ידעו שמדובר בתהליך ארוך, אך לא היה להם מושג שבמהלכו תפרוץ מלחמה שתיאלץ את ויטה לעזוב את ביתה. ארנון טס שלשום (שלישי) לפולין, שאליה ברחו ויטה והבת על מנת לסייע להן להגיע לישראל.
"הבית שלנו באוקראינה נמצא בנובוהרד-וולינסקי, שלוש שעות מקייב", אמר ארנון. "בשבועות האחרונים היא והילדה היו שם בלעדיי והן עברו סיוט, לילות ללא שינה. היא עמדה בגבול פולין במשך 24 שעות בקור עם הילדה, זה לא היה לה קל. בלי מים חמים, בלי שירותים. בשטח, מחכה שיכניסו אותן. בפולין קיבלו אותן יפה, ואני מקווה שכך יקבלו אותה גם בישראל".
6 צפייה בגלריה
ארנון, ויטה אשתו וביתם
ארנון, ויטה אשתו וביתם
"היא והילדה בלעדיי, הן עברו סיוט"
(באדיבות המשפחה)
ואולם, ארנון מספר כי הוא לא מצליח לקבל תשובות ממשרד הפנים. "היא אשתי, אבל אנחנו חוששים שלא ייתנו לה להיכנס לארץ", סיפר. "הקשיים סביב המעבר שלה לארץ התחילו עוד לפני המלחמה, הראנו להם הוכחות שזו לא חתונה פיקטיבית, שאנחנו מאוהבים, מגדלים יחד ילדה.
"אנחנו רוצים להקים משפחה בארץ ישראל ומחכים שיכירו בנו כזוג נשוי. תכננו לעשות את זה מסודר, לא ידענו שתתחיל מלחמה. עכשיו אני עושה את כל המאמצים להוציא אותה מהמדינה המקוללת הזאת. מאוד דאגתי להן. ברגע שהייתה לי האפשרות ישר טסתי לפולין להיות איתן".
6 צפייה בגלריה
הפקה ראשית, [02/03/2022 20:36] מקסים שפיקלר ו אימו אמא ב אוקראינה מלחמה עם רוסיה   באדיבות המשפחה  מקסים שפיקלר ואימו שנמצאת באוקראינה  מהדר גיל עד  הפקה ראשית, [02/03/2022 20:36] [] [ Album ]
הפקה ראשית, [02/03/2022 20:36] מקסים שפיקלר ו אימו אמא ב אוקראינה מלחמה עם רוסיה   באדיבות המשפחה  מקסים שפיקלר ואימו שנמצאת באוקראינה  מהדר גיל עד  הפקה ראשית, [02/03/2022 20:36] [] [ Album ]
"אני רוצה שהיא תהיה במקום בטוח". מקסים שמוקלר לצד אמו ובנו
(באדיבות המשפחה)
מקסים שמוקלר, גם הוא אזרח ישראלי, מנסה להביא את אמו לארץ מאוקראינה. "אימא שלי ילנה, בת 57, גרה בעיר סומי שנמצאת 40 קילומטר מהגבול עם רוסיה", סיפר שמוקלר. "המצב שם קשה מאוד, המלחמה הגיעה לעיר. היא מספרת שנמצאים שם הרבה חיילים רוסים וטנקים, אזעקות פעמיים-שלוש כל יום. היא מפחדת מאוד.
"האוכל עולה שם עכשיו פי שניים ופי שלושה, וקשה לה לקנות אפילו לחם. אני מאוד דואג לה, מאוד חושש. כל יום אנחנו בקשר לפחות 10 פעמים ביום. זאת אימא שלי, אני רוצה שהיא תהיה במקום בטוח. אני רוצה להביא אותה לארץ, אבל חושש שלא ייתנו לה להיכנס כי היא לא עומדת בקריטריונים. אני אעשה מה שיגידו לי לפי חוק, אבל אין לי 10,000 שקל לשלם פיקדון עליה. שייתנו לה להיכנס, אפילו לזמן קצר, אני רק רוצה שהיא תהיה במקום בטוח".
לפי נתוני רשות האוכלוסין וההגירה, מפרוץ המלחמה ועד שלשום (שלישי) בבוקר נכנסו לישראל 253 נוסעים עם דרכון אוקראיני, אך 50 נוסעים נתקלו בסירוב. שלשום, לאחר שהשגריר האוקראיני בישראל מחה על גירושם של עשרות פליטים אוקראינים מנמל התעופה בן גוריון, פרסמה הרשות את תנאי הכניסה לישראל עבור אוקראינים שנמלטים מאימת המלחמה, אבל גם הם מערימים לא מעט קשיים על אלו שמבקשים לברוח לכאן.
6 צפייה בגלריה
עו"ד תומר ורשה
עו"ד תומר ורשה
"מתעלמים מהעובדים הזרים שחיים כאן". עו"ד תומר ורשה
(צילום: אנטון מיסלאבסקי)
עו"ד תומר ורשה, שמשרדו מסייע בהליכים מול רשות האוכלוסין וההגירה, אמר: "במקום לאשר כניסתם לאלתר של בני משפחה של אזרחים אוקראינים החיים בישראל כדין, משרד הפנים התנה את הכניסה בקיומו של מזמין שהוא אזרח ישראלי, ובכך התעלם לחלוטין מהעובדים הזרים החיים כאן והחרדים למשפחותיהם.
"גם כשיש מזמין ישראלי, משרד הפנים קבע שייערך תשאול בגבול, שם יוחלט האם להכניס את התייר בערבות או לסרב כניסתו לחלוטין. המקח וממכר על כניסת הנמלטים על חייהם, והתנייתה בערבויות כספיות - אינה הולמת את המציאות הקשה. גם מי שידו אינה משגת לארגן עשרות אלפי שקלים זקוק להגנה, וחשוב מכך - לא יעלה על הדעת שאנשים שנמלטים על חייהם, ייאלצו לעמוד בפני תשאול שיכריע אם להשיב אותם לאחור, לאחר האירועים הקשים והטראומטיים שחוו. ביצענו פנייה לשרת הפנים לתקן ההנחיות בהתאם, ואנו מקווים שהעניין ייפתר".
6 צפייה בגלריה
רומן ווליס ובת זוגתו קארינה דידנקו
רומן ווליס ובת זוגתו קארינה דידנקו
רומן ויליס ובת זוגו קארינה דידנקו
(צילום: רומן ווליס)
בתוך כך, בית הדין לעררים בתל אביב דחה אמש את הערר שהגיש רומן ויליס מאשקלון בעקבות החלטת רשות האוכלוסין וההגירה לא להכניס לישראל את בת זוגו קארינה דידנקו. בת הזוג הגיעה לארץ מפולין אחרי שברחה מאוקראינה, ומעוכבת כבר חמישה ימים בנמל התעופה בן גוריון.
דידנקו נולדה בעיר חרקוב ולא יכולה לחזור לבית שבו גדלה מכיוון שהוא נפגע מטיל בהתקפה של הצבא הרוסי. היא ברח מאודסה ללבוב ומשם לוורשה. "קארינה צעדה 35 קילומטר לפולין והיא לא לבד. ככה עושים עוד אנשים רבים", סיפר בן הזוג ויליס שסייע לה להגיע לישראל.
ברשות האוכלוסין וההגירה אמרו כי "הנוסעת, אזרחית אוקראינה שנחתה בשדה התעופה ביום ראשון, עברה תשאול בשפה שאותה היא מבינה ובמהלכו מסרה גרסאות סותרות וכוזבות לנסיבות הגעתה לישראל.
"הנוסעת טענה כי היא אחותו של אזרח ישראלי ולאחר מכן טענה כי למעשה מדובר במכר שלה שאותו הכירה ברשת החברתית. בסופו של דבר, השניים טענו כי הם בני זוג ומבדיקה שנערכה בעניין נמצא כי מעולם לא נערכה פנייה בנושא אף שהישראלי מכיר הליך זה מקרוב".
עוד אמרו ברשות: "מבחינת מכלול הדברים ולאור החשש להשתקעות ולכזבים הרבים שעלו בתשאול, הוחלט על סירוב כניסתה אלא אם הישראלי יפקיד ערבות על סך 30 אלף שקל. האזרח הישראלי סירב להפקיד את הסכום, ואמש, כאמור, נדחה ערעורו. בית הדין אף השית על העורר הוצאות". עם זאת נמסר כי אם עד היום בשעה 12:00 ויליס יפקיד ערבות בסך 30 אלף שקל, כניסתה של דידנקו לארץ תתאפשר.
פורסם לראשונה: 22:01, 02.03.22