1 צפייה בגלריה
איור נפתלי בנט מאבק קורונה אומיקרון
איור נפתלי בנט מאבק קורונה אומיקרון
(איור: גיא מורד)
גל הקורונה הנוכחי של וריאנט האומיקרון בלתי נמנע. הוא מכה במדינות רבות בעולם ולא ניתן היה למנוע את הגעתו לישראל. טוב עשתה הממשלה שנקטה צעדים מוקדמים על מנת לדחות ככל הניתן את הגעתו. טוב עשתה שניצלה את הזמן להצטיידות בתרופות, חיסונים נוספים והכנת מערכת הבריאות, בקהילה ובבתי החולים. בעיניי טוב גם עושה הממשלה בכך שהיא מורידה את אופציית הסגר מהפרק בגל החמישי. במצב שבו יש לנו חיסונים זמינים לכל האוכלוסייה, ואחרי שצברנו ידע לא מועט על הדרך שבה המחלה באה לידי ביטוי, יש לעשות כל מאמץ אפשרי כדי להימנע מצעדי סגר.
עם זאת - המשמעות של הימנעות מסגר אינה ריצה לקראת הגל עד כדי מה שעלול להיתפס כמעט כמדיניות הדבקה המונית. ישנם הרבה מאוד צעדים שניתן לנקוט כדי למתן ככל האפשר את עוצמת הפגיעה ולהציל חיי אדם, גם ללא סגר. למרות השחיקה והעייפות הציבורית - יש ערך בריאותי, חברתי וכלכלי במיתון הפגיעה באוכלוסייה. אפשר לדאוג לכך שפחות אנשים יידבקו ולהקטין במקביל את עומס התחלואה הקשה בבתי החולים, שצפוי לראשונה להגיע לשיא בזמן שתחלואת החורף העונתית הרגילה מגיעה גם היא לשיא.
העייפות אינה סיבה להזניח חיי אדם או להניח הנחות אופטימיות מדי לגבי אופי התחלואה הצפוי לנו. למרות הקולות הנשמעים בביטחון רב על כך שהגענו אל הגל הקל - אין לנו ידע מספק כדי להעריך בבטחה כיצד תיראה עקומת התחלואה והתחלואה הקשה בשבועות הקרובים. מחיר הטעות עלול להיות גבוה.
הנאומים בימים האחרונים מצד הממשלה נשמעים קצת כמו הכנה לכך שצפויים לנו דם, יזע ודמעות. אך ווינסטון צ'רצ'יל חתום גם על האמירה - לא לוותר. אין סיבה להרים ידיים מול הגל הנוכחי
האמירה הרווחת בימים אלה היא שאנשים יכולים להתחסן ולהגן על עצמם, ובכך שיש חיסונים נגישים לכלל האוכלוסייה תם התפקיד של המדינה. אך זה נכון באופן חלקי בלבד. אין במגפה מצב בו איש-איש לעצמו: אם תהיה כאן תחלואה המונית, כפי שצפויה להיות - כולם ייפגעו ממנה, מחוסנים ולא מחוסנים, צעירים וקשישים. עומס התחלואה בבתי החולים ישפיע על חולי הקורונה, אך גם על החולים האונקולוגיים, ויביא לביטול של פעילות ניתוחית שנקבעה לפני חודשים רבים. לא פחות חשוב מכך - גל התחלואה ישפיע גם על צוותי הרפואה שעומדים בחזית כבר שנתיים.
יש לא מעט צעדים שניתן לנקוט כדי למתן את התפשטות התחלואה, גם אם לא לעצור אותה כליל. אי אפשר לומר שלהגבלת התקהלויות אין ערך בצמצום ההדבקה. כך גם לגבי למידה בקבוצות קטנות יותר, תוך שמירה על למידה פרונטלית (במצב הנוכחי אנו צפויים לראות יותר ויותר כיתות שעוברות שוב לזום).
תמונת משה בר סימן טובמשה בר סימן טובצילום: אוראל כהן
צעדים אלה של צמצום התקהלויות יחייבו מתן פיצוי לאוכלוסיות שייפגעו. זה חלק חיוני ביכולת של הציבור לשמור על הכללים וחלק בסיסי באמנה של המדינה מול האזרחים (באופן דומה - המדינה צריכה לסייע גם למורי הדרך שפרנסתם נפגעה בעקבות סגירת השמיים ותמשיך להיפגע גם אחרי פתיחתם). גם לפגיעה בבריאות ולעומסים בלתי נסבלים במערכת הבריאות יש מחיר כלכלי אדיר, וכך גם לפגיעה בחיי אדם.
חשוב להדגיש: עוצמת הפגיעה של הגל תלויה גם בנו - גם כמדינה וגם כל אדם משפיע על הכלל בדרך שבה הוא בוחר לנהוג. פגיעה קשה מאוד אינה גזירת גורל. הנאומים בימים האחרונים מצד הממשלה נשמעים קצת כמו הכנה לכך שצפויים לנו דם, יזע ודמעות. אך ווינסטון צ'רצ'יל חתום גם על האמירה - לא לוותר. אין סיבה להרים ידיים מול הגל הנוכחי, אולם כרגע נראה שהממשלה לא עושה מאמץ למתן את פגיעת הגל החמישי.
  • משה בר סימן טוב היה מנכ"ל משרד הבריאות
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com