תשעה שבועות הם חיים כפליטים בחדרים קטנים במלונות ברחבי המדינה ובדירות שכורות שהחכירו ללא הגבלת זמן. לתושבי קו העימות הולכת ואוזלת הסבלנות וההכרזה החגיגית של שר הביטחון יואב גלנט על תוכנית למימוש החלטת הממשלה למיגון הצפון משנת 2018 לא בדיוק שבתה את ליבם. "אני המום. זו שוב פעם הקונספציה הארורה של להתמגן ולהתמגן. מה, לא למדתם כלום?" אמר ל-ynet משה קקון, ממפוני העיר קריית שמונה וממובילי מחאת הגליל "לובי 1701".
ynet ו"ידיעות אחרונות" למען המפונים מהדרום ומהצפון: נתקלתם בקושי מול רשויות? צריכים עזרה אחרי שנאלצתם לעזוב את הבית? יש לכם מה לספר? פנו אלינו במייל ponim.yedioth@gmail.com
2 צפייה בגלריה
משה קקון ובתו כרמל
משה קקון ובתו כרמל
משה קקון ובתו כרמל
(צילום: עמית שאבי)
הכותרת
כך הגיעו לוחמות צה"ל ללב עזה
26:44
גם אתמול לא היה שקט בקריית שמונה ומהשעה 17:00 עד 18:00 הופעלו שלוש פעמים אזעקות בעיר, עקב ירי רקטות מלבנון על ידי מחבלי חיזבאללה. המשטרה טיפלה בכמה זירות נפילה של פריטי רקטה בסביבת העיר. לא היו נפגעים ונזק נגרם במקום.
חיזבאללה לקח בנוסף אחריות ל-13 תקריות אתמול, שתי התקריות האחרונות היו של ירי טילי נ"ט לאצבע הגליל. בכל המקרים לא דווח על נפגעים. באחת הפעמים כלי טיס בלתי-מאויש שנשלח מלבנון נפל ליד המושב מרגליות שבגליל העליון. לא היו נפגעים, ואזרח שהבחין בכטב"ם הזעיק את כוחות צה"ל שהגיעו למקום.
לפי הצהרתו של גלנט תוקם מנהלת "אופק צפוני" לחיזוק ביטחון יישובי הצפון. זו אמורה לשפר את מרכיבי הביטחון על חיי התושבים אל מול תוכניות חיזבאללה לכיבוש בתיהם ומעשי טבח בחייהם. בכוונתו להוסיף תקציבים לחיזוק כיתות הכוננות, שערי היישובים והגדרות המקיפים אותם, שיפור עמדות הגנה ותצפיות וחיזוק המענה הביטחוני של הרשויות שיוכלו לתת מענה עצמי לגורלן בעת המתקפה המובטחת מלבנון.
"הם מתגאים שהם עושים משהו טוב לטובת הצפון אבל זו לא ברכה אלא עוד קללה", סבור קקון. "אלו בהחלט לא יהיו התנאים שיביאו להחזרתנו לבתים שלנו".

"זה כלוב מזהב"

משה, רעייתו מירי וארבעת ילדיהם גרים זה חודשיים בשלושה חדרי מלון במלון ליידי שטרן בירושלים. כל שכניהם במלון הם בני עירם המפונים. "יש פה נציגים מהממשלה ומהעירייה שעוטפים אותנו מצוין ודואגים לנו ללו"ז פעילויות לגיל השלישי והקימו פה פעוטון, אבל אין כמו בבית. זה כלוב מזהב שלא מתקן את תחושת המרחק מהבית".
בצל הדיווחים על המשא ומתן הבינלאומי בהובלת ממשלת צרפת בניסיונות להגיע להסכמות עם חיזבאללה, סבור קקון כי אלו מאמצי שווא. לדבריו, "חיזבאללה לא בנה את עצמו במשך 20 שנה כדי שהצרפתים יבקשו בצורה מנומסת שיפנו את קיני התותחים ומשגרי הטילים שלהם מעבר לליטאני.
"אני לא רואה שום תסריט שנסראללה עוזב את האזור בהתנדבות. נכון שצריך למגן את הצפון ולחזק את כיתות הכוננות, אבל אי-אפשר שזו תהיה התשובה לטבח 7 באוקטובר. את מיגון הצפון היה צריך להשלים מזמן. מוטב שבממשלה יסבירו לציבור מה קורה כאן כי אנחנו לא מבינים איך מצפים שנחזור הביתה במצב הזה".
דברי גלנט בדיון שעסק בצפון
(צילום: אלעד מלכה)
2 צפייה בגלריה
בני ורויטל ציקוטאי
בני ורויטל ציקוטאי
בני ורויטל ציקוטאי
(צילום: עמית שאבי)
במלון המלך שלמה-קסיה שבבירה מתארחים תושבים נוספים שפונו מבתיהם בקריית שמונה. בני ורויטל צ'יקוטאי הם פנסיונרים מוותיקי העיר. משנת 1953 בני גר בקריית שמונה והוא הקים בה את ביתו. בני הזוג וילדיהם חוו שנים של הפגזות טילי קטיושות ואף פעם לא פונו ממנה, עד עכשיו.
"הממשלה נותנת לנו כעת תנאים מעולים כדי שתהיה לה עוצמה לעבוד ולדאוג להרחקת חיזבאללה, אבל שתעבוד", אומר צי'קוטאי. "כואב לנו הלב שהדברים לא מתקדמים כמו שאנחנו רוצים שייעשו. אי-אפשר להשאיר אותנו כפליטים עוד הרבה זמן. ישראל צריכה להבהיר ללבנון שאו שהם נסוגים וחיים לצידנו בשלום, או שהם בוחרים במלחמה. אנחנו רוצים לגדל את הנכדים והנינים שלנו. צה"ל חייב לנו את זה".
רעייתו רויטל היא חברת מועצת העיר ומקדישה את כל יומה לסיוע לבני העיר מהגיל השלישי ודואגת למילוי זמנם. "אני אומרת להם שיתפללו שהחיילים שלנו לא ייפגעו והחטופים יחזרו בשלום. הסבל שלנו הוא שולי לעומת מה שעובר על הדרום", מספרת רויטל. במהלך היום נורו לעבר עירה הרחוקה שלושה מטחי ירי של טילים שנפלו בסמיכות לעיר ואת חלקם מערכת כיפת ברזל יירטה.
"טוב לנו כאן יותר מאשר בעיר המופגזת והירושלמים כל כך אדיבים ומקבלים אותנו באהבה", היא משתפת. רויטל משתנקת ומוסיפה: "אני כל כך מתגעגעת לבית שלנו. הנכדים כל כך רוצים לבקר אצלנו ושאכין להם בישולים. בבית יש לי שני מטבחים ושישה חדרים וכאן כל החיים נמצאים כעת בחדר מלון קטן. לא חשבנו שנהיה כאן כל כך הרבה זמן. כשנצא מפה, אני עם מלונות סיימתי לשנים הקרובות".
פורסם לראשונה: 20:12, 05.12.23