3 צפייה בגלריה
יואב גלנט והרצי הלוי
יואב גלנט והרצי הלוי
יואב גלנט והרצי הלוי
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
שר הביטחון יואב גלנט כינס היום (ראשון) דיון שהוגדר כ"דיון חירום" יחד עם הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי ובכירים במטה הכללי על החשש מפגיעה בכשירות צה"ל בעקבות המחאה נגד המהפכה המשפטית. ל-ynet נודע כי בסיום הדיון אמרו גלנט והלוי כי הם שוקלים להעלות את הסוגיה בפני ראש הממשלה בנימין נתניהו בימים הקרובים, ולהציג בפניו את תמונת המצב.
גורמים בסביבת רא"ל הלוי אמרו שעם תחילת החקיקה לביטול עילת הסבירות, ביקש שר הביטחון מהרמטכ"ל בשיחה שהתקיימה ביניהם: "כשהמצב יהיה חמור, תרים דגל אדום ונטפל בזה" - אולם בלשכת שר הביטחון הכחישו את הדברים. בכל מקרה, היום התקיים דיון החירום בפורום מטכ"ל בנושא החשש מפגיעה בכשירות צה"ל בעקבות המחאה.

3 צפייה בגלריה
מכתב לוחמי סיירת מטכ"ל למפקד היחידה, אל"מ י'
מכתב לוחמי סיירת מטכ"ל למפקד היחידה, אל"מ י'
מכתב לוחמי סיירת מטכ"ל
בדיון השתתפו בין היתר מפקד חיל האוויר, ראש אמ"ן, ראש אגף המבצעים, ראש אכ"א, מפקד חיל הים ובכירים נוספים בצה"ל - והוא נועד לברר "אם מתקרבת הנקודה שבה תהיה פגיעה בכשירות של מערכים מסוימים, בעיקר חיל האוויר ומערך המבצעים המיוחדים באמ"ן".
ברקע הדיון, בצה"ל עדיין לא מעלים חשש ממשי או מיידי מפגיעה בכשירות של מערכים בצבא - אבל מקיימים הערכות מצב שוטפות כי תמונת המצב עשויה להשתנות כל יום.
במערכת הביטחון אומרים כי המכתב שעליו חתומים כ-200 לוחמי סיירת מטכ"ל במילואים הוא עליית מדרגה משמעותית - מאחר שמדובר על מכתב חתום של אנשים שמזדהים בשמותיהם. המכתב, שבו איימו להפסיק את שירותם ההתנדבותי אם תימשך חקיקת ביטול עילת הסבירות, הונח הבוקר על שולחנו של מפקד היחידה.
"זה עתה הונח בידיים רועדות מכתב אי ההתנדבות, בעותק מודפס ובודד בצירוף כל שמות החותמים, על שולחנו של מפקד היחידה", נכתב בהודעה הפנימית למשתתפים ביוזמה. "כולנו תקווה כי המהלך הדורסני של החקיקה כפי שהוא היום ייפסק. בתקווה שניפגש במילואים הבאים, לאחר שהוסרה החרב מצוואר הדמוקרטיה".
"נוכח מהלכי החקיקה האחרונים שהממשלה ממשיכה במרץ בקידומם", כתבו אנשי המילואים למפקד הסיירת, "תוך התעלמות מוחלטת מכך שחקיקה זו מרסקת את הבסיס המשותף של החברה הישראלית וקורעת את העם, מצפוננו אינו מתיר לנו לעמוד עוד מנגד. הליך חקיקה אנטי דמוקרטית המערער את יסודות המשטר של מדינת ישראל פוגע באופן ישיר בביטחון המדינה, ביטחון הנשען בראש ובראשונה על ערבות הדדית ואחוות לוחמים.
3 צפייה בגלריה
תרגיל חטיבת הנח"ל ברמת הגולן
תרגיל חטיבת הנח"ל ברמת הגולן
חשש מפגיעה בכשירות צה"ל בעקבות המחאה. "מצפוננו אינו מתיר לנו לעמוד עוד מנגד"
(צילום: AFP)
"אנו רואים בדאגה את התהליך שעוברת החברה הישראלית. לאחר לבטים קשים ומתוך כאב עמוק על שהדברים הגיעו לכדי כך, החלטנו לפנות אליך ולהודיע שבמידה ולא ייגנזו תהליכי החקיקה הנוכחית אשר פוגעת בעצמאותה של מערכת המשפט, לא נוכל להמשיך ולהתנדב לשירות מילואים ביחידה. אנו מודעים לפגיעה העלולה לקרות בשל אי התנדבותנו למילואים ביחידה, אך בצו השעה הנוכחי לא נותרה לנו דרך פעולה אחרת בניסיוננו לעצור את ההרס שהחוקים המתוכננים יעוללו לכולנו".
אחר הצהריים נודע כי קצין בקבע ביחידה מובחרת בחיל האוויר, שצפוי לשוב ליחידתו בתום לימודי התואר, קרא למשרתי המילואים ביחידה להצטרף למחאה נגד המהפכה המשפטית. בתגובה הודיעו בצה"ל כי הוא הוזמן לבירור וטיפול משמעתי. במקביל, קצין במילואים בדרגת אלוף משנה הצטרף למחאת יוצאי הרפואה הצבאית והודיע על השהיית התנדבותו: "לא אשרת ראש ממשלה שמקדם משתמטים וקורא 'אנרכיסטים' לאנשים שמקריבים את נפשם".
לפי הכתבה ב"ניו יורק טיימס", גורמי ביטחון בכירים הודו בשיחות סגורות כי גל משמעותי של פרישה ממילואים צפוי כנראה בימים הקרובים, ושהדבר עלול להשפיע על סדר הכוחות של צה"ל, במיוחד של חיל האוויר, והמוכנות למלחמה ואף לאתגרים בימי רגילים, וכן עלולים אף לעודד פרישה אף של אנשי צבא קבע.