3 צפייה בגלריה
המסמכים שנחשפו
המסמכים שנחשפו
המסמכים שנחשפו
העיתון הקטארי "אל-ערבי אל-ג'דיד" פרסם מסמכים מהארכיון הלאומי הבריטי, שחושפים פרטים על השיחות החשאיות שהתנהלו בתיווך אמריקני בין סוריה לישראל בשנים 1997-1995, במסגרת הניסיונות להגיע לחתימה על הסכם שלום. לטענת העיתון, מהמסמכים ניתן ללמוד על מהות המחלוקות וההתחייבויות של הצדדים וכן על מידת הנכונות של ישראל לסגת מרמת הגולן.
על פי המסמכים, שר החוץ הבריטי דאז שעודכן גם הוא על המשא ומתן הסודי בין שתי המדינות טען כי "שטחים תמורת שלום צריך להיות העיקרון המנחה של המשא ומתן". בנוסף, ולפי המסמכים, שר החוץ הבריטי אמר באותה העת כי הם "בוחנים את מוכנותו של ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, לקיים את המשא ומתן כשההשלכות הן שטחים תמורת שלום".
3 צפייה בגלריה
נתניהו חוגג ניצחון
נתניהו חוגג ניצחון
היה מוכן להיפגש עם אסד האב "בכל זמן ומקום"
(צילום: AP)
3 צפייה בגלריה
חאפז אל אסד בשנת 1971
חאפז אל אסד בשנת 1971
חאפז אסד. "דרש שישראל תגיע להסכם גם עם לבנון"
(צילום: AP)
לצד הדברים הללו דניס רוס, יועץ במכון וושינגטון למדיניות המזרח הקרוב והמתאם הראשון של תהליך השלום בתקופת הממשל של ג'ורג' בוש האב וביל קלינטון, טוען כי "לא היו הסכמים פורמליים בין שתי המדינות". לדבריו, "חאפז אסד דרש שישראל תגיע להסכם גם עם לבנון".
על פי המסמכים, בשיחה שהתקיימה בין רוס לאסד האב נמסר כי ראש הממשלה דאז בנימין נתניהו - שהוא גם ראש הממשלה המיועד כיום - מעוניין לקיים שיחות עם סוריה ולכן הוא מוכן לפגוש את אסד "בכל זמן ומקום" שיבחר, ולכן יש לחדש את השיחות שהופסקו בין הצדדים.
המאמצים הגיעו אז למבוי סתום בגלל שסוריה רצתה להמשיך מהמקום בו השיחות הופסקו, וישראל רצתה להעלות רעיונות חדשים ולאו דווקא לדון בנסיגה מוחלטת מרמת הגולן. ביחס לשיחות החשאיות הללו מוסר רוס כי "משא ומתן לתהליך של שלום אינו יכול להתקיים היום מול בשאר אסד גם אם הוא היה מעוניין בכך, בשל הקשרים שלו עם איראן וחיזבאללה".