ארגוני ועמותות ימין מתכננות לקיים ביום ראשון הקרוב "צעדת דגלים" בלוד וברמלה, ובערים המעורבות חוששים מהתלהטות הרוחות ואולי אף אירועים אלימים. "נניף כולנו את דגלי ישראל, נדליק אור חנוכה. בואו בהמוניכם", נכתב במודעה שעליה חתומים ארגונים רבים המזוהים עם הימין. מנגד, עמותת "יוזמות אברהם" ו-22 חברי מועצה משבע ערים מעורבות קראו היום (ראשון) "לא לצעדת הדגלים המתוכננת בשכונות הערביות והמעורבות של רמלה ולוד".
3 צפייה בגלריה
צעדת הדגלים - מצדיעים לערים המעורבות לוד ורמלה
צעדת הדגלים - מצדיעים לערים המעורבות לוד ורמלה
המודעה שפורסמה
3 צפייה בגלריה
מצעד הדגלים בירושלים
מצעד הדגלים בירושלים
צעדת דגלים ביוני האחרון בירושלים, ארכיון
(צילום: אוהד צויגנברג)
עמותת "יוזמות אברהם" וחברי מועצה כבר פנו ישירות לראשי הערים לוד ורמלה, שיפעלו לביטול הצעדה או לפחות לדאוג שמסלולה לא יעבור בשכונות ערביות, שם יש לדבריהם פוטנציאל לחיכוך. "תפקידה של מנהיגות להרגיע את הרוחות", נכתב בפניה אליהם.
רות לוין חן, מנהלת מיזם "ערים מעורבות" ב"יוזמות אברהם", סיפרה כי "בשנים קודמות בחנוכה אירעו צעדות דומות ברחובות השכונות הערביות בערים המעורבות, המלוות בקריאות מתריסות של 'באנו חושך לגרש' כלפי התושבים הערבים". לוין חן הוסיפה: "השנה שורת ארגונים קיצוניים החפצים בייהוד הערים המעורבות החליטו לקחת את זה כמה צעדים קדימה. הם מארגנים צעדה שצפויה להיות גדולה ומתריסה יותר, ומשמשת כפרובוקציה התורנית שמטרתה להבעיר את הערים הללו, אשר עדיין כואבות את אירועי חודש מאי האחרון".
פורום המנהיגים בערים המעורבות, יצא בקריאה למארגני הצעדה, לראשי הערים ולמפקד משטרת מחוז מרכז להימנע מפרובוקציה, ולא לקיים את הצעדה בתוך השכונות הערביות.
3 צפייה בגלריה
בית כנסת שרוף בלוד
בית כנסת שרוף בלוד
בית כנסת שרוף בלוד במהלך המהומות במבצע "שומר החומות"
(צילום: AFP)
בהצהרתם נכתב: "אנחנו, חברות וחברי מועצה, יהודים וערבים, בערים המעורבות בישראל, קוראים לראשי הערים של לוד ורמלה ולמארגני 'צעדת הדגלים' להימנע מהלהטת הרוחות. תושבות ותושבי לוד ורמלה עדיין מתאוששים מהאירועים הקשים בחודש מאי ומנסים לשקם את מרקם היחסים העדין בין האוכלוסיות. באחריותכם כראשי הערים וכמארגני הצעדה לוודא שהצעדה לא תיכנס לשכונות הערביות ולשכונות המעורבות".
עו"ד יוסף אקרמן, מנהל המחלקה המשפטית בארגון "עד כאן", חושב אחרת: "צעדת דגלים ברמלה ולוד היא צעד אשר יחזק את גאוות תושבי האזור כולו. ישראל היא מדינה ריבונית וככזו מותר לתושביה להניף את דגלי ישראל בכל זמן ועת".
מארגני צעדת הדגלים ביום אחרון של חנוכה בערים המעורבות מסרו כי "אנחנו מבינים שגורמים שונים שעסוקים בהסתה ופירוד רואים בעין רעה פעילות מאחדת ומקרבת לבבות. הצעדה נועדה לחזק את אחינו המופלאים, תושבי רמלה ולוד ושאר הערים המעורבות, שעברו שנה קשה ומסוכנת במיוחד. נמשיך לעסוק בעשייה חיובית ולהתעלם מרעשי רקע פופוליסטיים של מחפשי כותרות".
מעיריית לוד נמסר בתגובה: "איננו מכירים את האירוע הזה". בעיריית רמלה הגיבו: "רמלה היא עיר רב תרבותית בה חיים זה לצד זה ערבים ויהודים המנהלים חיים משותפים טובים ומהווים מודל לערים המעורבות. הצעדה המתוכננת הינה יוזמה פרטית של מספר ארגונים, אשר פועלים לקבל את האישורים המתאימים של משטרת רמלה".