מלך הולנד גינה את הירי בכתב הפלילים הוותיק פייטר ר' דה-פריס, מנהיגים אירופים הביעו זעזוע ותומכי חופש העיתונות דרשו צדק. דה-פריס נורה אמש ברחוב באמסטרדם והובהל לבית חולים במצב קשה.
"זו מתקפה על הדמוקרטיה", אמר מלך הולנד, וילם-אלכסנדר, לכתבים במהלך ביקור בברלין. "זו מתקפה על העיתונות, אבן הפינה של שלטון החוק שלנו, מתקפה על הסדר החוקתי שלנו. עיתונאים חייבים להיות מסוגלים לבצע את עבודתם החשובה ללא איומים". בית המלוכה ההולנדי אינו מתייחס בדרך כלל לאירועים מסוג זה. הצהרתו של המלך מעידה עד כמה דה-פריס הוא דמות פופולרית בארצו.
6 צפייה בגלריה
פטר דה פריס כתב פלילים ירי אמסטרדם הולנד
פטר דה פריס כתב פלילים ירי אמסטרדם הולנד
"עיתונאי נדיר ואמיץ". דה-פריס
(צילום: AP)
6 צפייה בגלריה
זירת הירי
זירת הירי
זירת הירי באמסטרדם
(צילום: רויטרס)
התקשורת בהולנד דיווחה שדה-פריס נורה ביום שלישי מעט אחרי השעה 19:30 (שעון מקומי) כאשר יצא מהאולפן של רשת RTL ההולנדית. חמש יריות נורו לעברו מטווח קצר והוא נפגע בראשו. אחרי ניסיון ההתנקשות עצרה המשטרה שלושה חשודים במעשה. אזרח פולני בן 35 וצעיר בן 21 מרוטרדם נעצרו ברכב בכביש מהיר בליידסנדם. צעיר נוסף, בן 18, נעצר באמסטרדם אך המשטרה מסרה שהוא לא חשוד עוד וישוחרר.
ניסיון החיסול טלטל את הולנד ועשרות בני אדם הגיעו היום לזירת הירי והניחו שם פרחים. חלקם אמרו שניסיון החיסול ערער את תחושת הביטחון שלהם. ליאם באקר, תושב אמסטרדם המתגורר בסמוך לזירת הירי, סיפר ששמע כמה יריות אמש ואז מיהר לבדוק מה קרה. "יצאנו וראינו אותו שוכב על הקרקע, מדמם", אמר באקר, עדיין נסער מהמקרה גם ביום שלמחרת.
ראש ממשלת הולנד מארק רוטה הגדיר את הירי "מזעזע ובלתי מובן". הוא הוסיף כי מדובר במתקפה על "עיתונאי אמיץ" ועל חופש העיתונות. ראש העיר אמסטרדם פמקה הלסמה עדכנה כי העיתונאי נלחם על חייו. "הוא גיבור לאומי עבור כולנו. עיתונאי נדיר ואמיץ שנלחם ללא לאות למען הצדק", אמרה הלסמה.
6 צפייה בגלריה
אמסטרדם הולנד זירה ירי פייטר דה פריס כתב פלילים
אמסטרדם הולנד זירה ירי פייטר דה פריס כתב פלילים
"גיבור לאומי". מניחים פרחים בזירת הירי
(צילום: AFP)
ניסיון ההתנקשות בדה-פריס עורר זעם גם מחוץ להולנד. "זהו פשע נגד העיתונות והתקפה על ערכי הדמוקרטיה ושלטון החוק שלנו", אמר נשיא המועצה האירופית שארל מישל. "נמשיך להגן על חופש העיתונות". נשיא הפרלמנט האירופי דוד ססולי אמר כי התקשורת היא עמוד השדרה של הדמוקרטיה. "התקפות נגד עיתונאים הן התקפות נגד כולנו", הוא הוסיף.
"אנחנו עשויים שלא להסכים עם הרבה מהדברים שאנו רואים בתקשורת, אך עלינו להסכים כי עיתונאים החוקרים התעללות אפשרית בכוח אינם מהווים איום אלא נכס לדמוקרטיות ולחברות שלנו", אמרה נשיאת הנציבות האירופית אורסולה פון דר ליין למחוקקים בפרלמנט האירופי.
דה-פריס, בן 64, נחשב לעיתונאי-חוקר מוערך מאז חטיפתו ב-1983 של פרדי הייניקן, ראש אימפריית הבירה ההולנדית. ב-2006 התפרסם הכתב ההולנדי בארה"ב, בזכות עבודתו העיתונאית בפרשת הנערה נטלי הולוויי, שנעלמה בחופשה בארובה שנה קודם לכן. תוכנית טלוויזיה שיצר דה-פריס על הפרשה זכתה ב-2008 בפרס אמי בינלאומי.
6 צפייה בגלריה
אמסטרדם הולנד זירה ירי פייטר דה פריס כתב פלילים
אמסטרדם הולנד זירה ירי פייטר דה פריס כתב פלילים
"נמשיך להגן על חופש העיתונות". תושבים מניחים פרחים בזירת הירי
(צילום: AFP)
אמה של נטלי, בת', ששיתפה פעולה עם דה-פריס בחקירת היעלמותה של בתה, אמרה שהזדעזעה לשמוע על הניסיון לחסלו. "אני מנסה נואשות להגיע למשפחתו, אני בהלם", אמרה בת'.
דה-פריס קיבל בעבר הגנה משטרתית בעקבות איומים על חייו מהעולם התחתון בשל מעורבותו בתיקים פליליים כעיתונאי חוקר. ב-2013 וילם הוליידר, החוטף של הייניקן, הורשע באיומים על דה-פריס. הוליידר, המכונה "האף" הוא הגנגסטר המפורסם ביותר בהולנד ומרצה עונש מאסר בעקבות חיסול חמישה בני אדם. ב-2019 צייץ דה-פריס כי המשטרה אמרה לו שהוא נמצא ברשימת החיסול של הוליידר.
"אתמול סיוט הגרוע ביותר שלנו הפך למציאות", אמר בנו של דה-פריס, רויס. "אנו כמשפחה מקיפים את פייטר באהבה ובתקווה בשלב הקשה הזה". רויס הוסיף כי המניע של היורה טרם התברר וציין שהמשפחה מעודדת מביטויי התמיכה מכל רחבי הארץ.
המשטרה ממשיכה בחקירה ומחפשת עדי ראייה וכן צילומים ממצלמות אבטחה שאולי תיעדו את הירי. המשטרה ביקשה מאנשים שלא לשתף את התיעוד שלהם ברשתות החברתיות. יוטיוב מסרה כי הסירה מאות סרטונים מהפלטפורמה שלה.