2 צפייה בגלריה
  גלי בהרב מיארה, יריב לוין
  גלי בהרב מיארה, יריב לוין
היועמ"שית גלי בהרב-מיארה ושר המשפטים יריב לוין
(צילום: נחום סגל, אלכס קולומויסקי)
שר המשפטים יריב לוין שלח היום (רביעי) מכתב ליועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה, בה תקף אותה בחריפות על התשובה שהגישה לבג"ץ בנוגע לעתירות נגד אי-כינוס הוועדה לבחירת שופטים. "כל מי שקורא את התגובה מטעמך, יחשוב שמדובר בכלל בעתירה כנגדי, ולא בתשובה מטעמי. מעבר לאזכור עמדתי כפי שהעברתי אליך, התגובה כולה עוסקת בהצגת עמדה קיצונית התומכת לחלוטין בעמדת העותרים", כתב לוין.
עוד כתב שר המשפטים ליועמ"שית: "גם בסטנדרטים הלא מקובלים וחסרי התקדים בהם מתנהל הייעוץ המשפטי לממשלה בהובלתך, מדובר בשיא נוסף של יחס מזלזל, ורמיסת זכותי הבסיסית כבעל דין לקבל ייצוג הולם בבית המשפט. הותרתי בפועל ללא ייצוג וללא יכולת להבטיח שעמדתי תובא במלואה בפני בית המשפט, מהווים פגיעה קשה בזכויותי כבעל דין ובהליך המשפטי עצמו. אני רואה עצמי כמי שאינו מיוצג בהליך וכמי שעמדתו אינה מובאת כנדרש בפני בית המשפט".

לוין תקף את התנהלותה של בהרב-מיארה מאז כינון הממשלה באופן כללי, וציין במכתבו כי "שרי הממשלה נותרים פעם אחר פעם ללא ייצוג וללא ייעוץ משפטי בעניינים מהותיים הנמצאים בליבת מדיניות הממשלה. זאת בשעה שהייעוץ המשפטי לממשלה מציג פעם אחר פעם בפני הכנסת ובג"ץ עמדות קיצוניות וחסרות תקדים, המנוגדות לחלוטין לעמדת הממשלה ושריה. כל זאת, לא פעם ללא קיום כל שיח עם השרים הנוגעים בדבר, וללא שום ניסיון ולו המינמלי לסייע לממשלה ולשרים.
"בנסיבות אלה, צר לי לקבוע כי התנהלותך מותירה פעם אחר פעם את הממשלה ואת שריה, ללא יעוץ משפטי וללא הגנה משפטית, באופן שהביא לאובדן אמון ולפגיעה קשה בעבודת הממשלה. במצב שיצרת נמנעים קיומם של יחסי עבודה תקינים מינימאליים בין הממשלה ושריה, לבין מי שאמורה להעניק להם ייעוץ משפטי שוטף". בעיות ממושכות ביחסי העבודה בין הממשלה לבין היועמ"שית, נציין, נחשבות לעילה אפשרית להדחתה.
לוין התייחס במכתבו להתנהלות בינו לבין משרד הייעוץ המשפטי לממשלה עד הגשת התגובה של בהרב-מיארה. "באופן תמוה, איש ממשרדך לא יצר קשר בעניין העתירות בנושא שבנדון. רק בעקבות פנייתי למשרדך בעניין, התקיימה פגישה בנושא זה ב-13 באוגוסט. אולם, גם במהלך פגישה זו לא ניתנה לי כל תשובה - הן באשר לעצם החלטתך לעניין ייצוגי בעתירות, והן לעניין התשובה שעתידה להינתן על ידך לבג"ץ", כתב שר המשפטים.
2 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
"השרים נותרים פעם אחר פעם ללא ייצוג בעניינים מהותיים הנמצאים בליבת המדיניות". ישיבת הממשלה, בשבוע שעבר
(צילום: אוליסייה פיטוסי)
לאחר מכן, טען לוין, "בשיחת טלפון שקיימנו ב-25 באוגוסט הודעת לי שהחלטת לייצג אותי בעתירות, אך ציינת כי את חולקת על עמדתי, וכי תביאי לידי ביטוי את עמדתך זו גם בתשובה לעתירה, לצד הבאת עמדתי. לאחר מכן קיבלתי ממך טיוטה קצרצרה של עמדתי העקרונית, מבלי שנעשה מאמץ כלשהו לייצג עמדה זו בהיבטיה המשפטיים ולפרט אותה כנהוג בתשובה לעתירות לבג"ץ.
"רק אתמול בשעות הערב, קיבלתי לידי סוף סוף את נוסח התשובה שאת מתעתדת להגיש לבית המשפט, כביכול בשמי. בפתח התשובה את מציינת כי 'השר הבהיר כי איננו מבקש יצוג נפרד אלא להביא את עמדתו במסגרת תגובה זו, כפי שנעשה'. בכל הכבוד, לא היה ולא נברא. הבהרתי שאני מבקש כי תייצגי אותי ואת עמדתי באופן מלא, תוך הפניית תשומת לב בית המשפט להבדלי הגישה בינינו".
נזכיר כי לוין טרם כינס את הוועדה לבחירת שופטים, והוא מתעקש לעשות זאת רק לאחר שינוי החקיקה שהוא מנסה לקדם לשינוי הרכב הוועדה. עתירה לבג"ץ בנושא תידון ב-7 בספטמבר. בוועדה בכל אופן קיים רוב נגד לוין. היא מונה תשעה חברים - ארבעה פוליטיקאים, בהם קארין אלהרר שנבחרה מהאופוזיציה, שלושה שופטים ושני חברי לשכת עורכי הדין.